به گزارش اکوایران، دیوان بین‌المللی دادگستری روز جمعه درباره ادامه پرونده‌ای که در آن اوکراین روسیه را به نقض قوانین بین‌المللی متهم کرده است، رای خواهد داد.

به گفته رویترز، اوکراین این پرونده را چند روز پس از حمله روسیه به این کشور در 24 فوریه 2022 در دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه (ICJ) که به عنوان دادگاه جهانی نیز شناخته می‌شود، مطرح کرد.

در حالی که پرونده حول کنوانسیون نسل‌کشی 1948 می‌چرخد، کیف مسکو را به ارتکاب نسل‌کشی در اوکراین متهم نمی‌کند. در عوض، می‌گوید روسیه با توجیه تهاجم با بیان اینکه برای توقف نسل‌کشی ادعایی روس‌زبان‌ها در شرق اوکراین ضروری است، پیمان نسل‌کشی را نقض کرده است.

در جلسات استماع در سپتامبر سال گذشته، وکلای مسکو از قضات خواستند که این پرونده را کنار بگذارند و گفتند که استدلال‌های حقوقی کیف ناقص است.

اوکراین استدلال کرد که خطر نسل‌کشی در شرق اوکراین، جایی که از سال 2014 با نیروهای تحت حمایت روسیه می‌جنگید، وجود ندارد.

مسکو گفته است که اوکراین از این پرونده به عنوان راه‌ حلی برای صدور حکم در مورد قانونی بودن کلی اقدام نظامی روسیه استفاده می‌کند.

بیش از دوجین کشور اروپایی و همچنین استرالیا و کانادا با ارائه بیانیه‌های رسمی به دادگاه از کیف حمایت کرده‌اند و تاکید کرده‌اند که بر این باورند که پرونده باید به جلو برود.

دادگاه قبلاً در مارس 2022 اقدامات اضطراری را در این مورد صادر کرده و به روسیه دستور داده است که فوراً عملیات نظامی خود در اوکراین را متوقف کند. در حالی که احکام دادگاه قطعی و از نظر قانونی لازم الاجرا است، هیچ راهی برای اجرای آن ندارد و برخی از کشورها مانند روسیه دستورات آنها را نادیده گرفته‌اند.

اگر دیوان بین‌المللی دادگستری تصمیم بگیرد که پرونده نسل‌کشی اوکراین و روسیه می‌تواند پیش برود، ممکن است ماه‌ها طول بکشد تا دادگاه به پرونده کامل رسیدگی کند.

اوایل این هفته اوکراین در دادگاه بین‌المللی دادگستری، زمانی که قضات حکم کردند روسیه معاهدات سازمان ملل علیه تأمین مالی تروریسم و ​​تبعیض را در پرونده‌ای متفاوت که مربوط به حوادث سال 2014 بود، نقض کرده است، یک پیروزی کوچک به دست آورد.