به گزارش اکوایران، یک هفته پس از سرنگونی هواپیمای حامل اسرای اوکراینی به کیف، دو کشور تبادل اسیران نظامی را از سر گرفته و بر سر انتقال حدود ۴۰۰ زندانی توافق کردند.

به نوشته بلومبرگ، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در اینستاگرام گفت که ۲۰۷ اسیر، اعم از نظامی و غیرنظامی، از روسیه بازگردانده شده‌اند. وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که ۱۹۵ سرباز را در ازای ۱۹۵ سرباز اعزامی به اوکراین دریافت کرده است.

روسیه ادعا کرده بود که هواپیمای حامل اسرای اوکراینی، توسط کیف و با استفاده از تسلیحات غربی ساقط شد. مقامات کیف این ادعا را به چالش کشیده و گفتند روسیه هیچ مدرکی ارائه نکرده است. در این سانحه، ۶۵ اسیر کشته شدند. 

بیانیه زلنسکی روشن نکرد که آیا زندانیان آزادشده بخشی از مبادله‌ای گسترده و برنامه‌ریزی‌شده در زمان سقوط هواپیمای روسیه در ۲۴ ژانویه بوده‌اند یا خیر. هم روسیه و هم اوکراین، از امارات متحده عربی به دلیل میانجیگری در آخرین مبادله زندانیان تقدیر کردند.

اوکراین گفت که از زمان حمله تمام‌عیار روسیه در فوریه ۲۰۲۲، این پنجاهمین مبادله اسراست. این‌بار، اسرای آزادشده از روسیه شامل نیروهای خدماتی می‌شود که در طول دفاع از ماریوپل و اِسنیک آیلَند (جزیره مار) اسیر شده بودند.