به گزارش اکوایران، ارتش اسرائیل روز سه‌شنبه رسماً اعلام کرد که به تونل‌های غزه آب هدایت می‌کند تا شبکه زیرزمینی گسترده‌ای را که نیروهای حماس از آن استفاده می‌کنند نابود کند.

به نوشته العربی‌الجدید، ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای با تایید گزارش‌های رسانه‌ها گفت: «این بخشی از طیف وسیعی از ابزارهایی است که [ارتش اسرائیل] برای خنثی کردن تهدید شبکه زیرزمینی تونل‌های حماس به کار گرفته است».

بر اساس مطالعه آکادمی نظامی وست پوینت آمریکا، در آغاز جنگ در ماه اکتبر، 1300 تونل به طول بیش از 500 کیلومتر در غزه وجود داشت که توسط ارتش اسرائیل «مترو غزه» نامیده شد.

در ماه دسامبر، برخی از رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند که ارتش قصد دارد تونل‌ها را با آبی که از دریای مدیترانه پمپ می‌شود، پر کند.

اما کارشناسان هشدار دادند که این گزینه خطرناک است و خطرات زیادی را برای غیرنظامیان محاصره شده غزه به همراه دارد.

لین هستینگز، هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل برای سرزمین‌های فلسطینی، در ماه دسامبر هشدار داده بود: «این کار به زیرساخت‌های آب و فاضلاب شکننده‌ای که در غزه وجود دارد آسیب جدی وارد می‌کند».

او افزود: «به دلیل فشار افزوده و نفوذ آب دریا در غزه، حتی خطر فروریختن ساختمان‌ها و جاده‌ها وجود دارد.»

روز سه‌شنبه ارتش اسرائیل ادعا کرد که مراقبت‌های لازم را انجام داده است تا به آب‌های زیرزمینی منطقه آسیبی وارد نشود.در این بیانیه آمده: «پمپاژ آب تنها در مسیرهای تونلی و مکان‌هایی که مناسب بوده و با روش کار مطابق با هر منطقه، انجام می‌شود.»

این تونل‌های پر پیچ و خم در ابتدا برای دور زدن محاصره ویرانگر اسرائیل در نوار غزه پس از به قدرت رسیدن حماس در سال 2007 مورد استفاده قرار گرفت و امکان قاچاق انسان و کالا به داخل و خارج از مصر را فراهم می‌کرد.