اکوایران: جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده در روزهای آینده با وانگ یی، وزیر امور خارجه چین دیداری خصوصی خواهد داشت. قرار است این دو دیپلمات ارشد ارتباطات کانال‌پشتی که برای تثبیت روابط دو کشور حیاتی بوده را از سر بگیرند.

به نوشته فایننشال تایمز، دو منبع آگاه خبر دادند که قرار است سالیوان در تایلند با وانگ ملاقات کرده که اولین تماس میان دو کشور پس از دیدار ماه نوامبر جو بایدن با شی جین‌پینگ در سانفرانسیسکو خواهد بود.

سال گذشته، مقامات ایالات متحده و چین تعاملات سطح‌بالا را با هدف کاهش تنش‌ها بر سر موضوعاتی از جمله وضعیت تایوان و بالون جاسوسی چین آغاز کردند. این محورهای تنش باعث شده بود که روابط دو کشور به پایین‌ترین سطح خود از زمان برقراری روابط دیپلماتیک واشنگتن و پکن در سال ۱۰۷۰ برسد.

اما برخلاف دیدارهای میان وزرای کابینه ایالات متحده و همتایان چینی آن‌ها که از قبل اعلام شده بود، سالیوان و وانگ طی سال گذشته دو نشست محرمانه در وین و مالت برگزار کردند که هدف آن هموارکردن دیدار ماه نوامبر بایدن و شی بود.

مقامات ایالات متحده گفتند که کانال سالیوان-وانگ مؤثر بوده زیرا این ملاقات‌ها به صورت خصوصی و بدون توجه رسانه‌ها انجام شده است.

کاخ سفید تأیید کرد که این دو در روزهای جمعه و شنبه با یکدیگر دیدار خواهند کرد و افزود که گفتگوها «بر مبنای تعهد دو طرف در نشست نوامبر ۲۰۲۳ وودساید بین بایدن و شی، جهت حفظ ارتباطات استراتژیک و مدیریت مسئولانه روابط است».

روز جمعه، وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین نیز با تأیید خبر این دیدار گفت که وانگ یی از جمعه تا دوشنبه در تایلند خواهد بود.

نشست آتی پس از آن صورت می‌گیرد که ادعا شده بود واشنگتن به پکن فشار آورده تا از تهران بخواهد حملات حوثی‌های یمن را مهار کند. طی ماه‌های اخیر، این گروه کشتی‌های مرتبط با اسرائیل را در دریای سرخ مورد حمله قرار داده است.

اخیراً سالیوان این موضوع را در واشنگتن با لیو جیانچائو، رئیس بخش بین‌المللی حزب کمونیست که برخی معتقدند جانشین وانگ برای منصب وزیر خارجه خواهد بود، در میان گذاشت.

از ماه ژوئن و پس از برکناری چین گانگ از سمت وزیر خارجه چین، وانگ هم به عنوان مقام ارشد سیاست خارجی چین و هم در نقش کمتر تأثیرگذار وزیر خارجه فعالیت می‌کند.

نشست سالیوان و وانگ نیز یک ماه پس از پیروزی لای چینگ-ته در انتخابات ریاست‌جمهوری تایوان برگزار می‌شود. پکن را که در ماه می کارش را به عنوان رئیس‌جمهور تایوان آغاز خواهد کرد را یک جدایی‌طلب خطرناک تلقی می‌کند.

ایالات متحده در مورد فعالیت نظامی فزاینده پکن در اطراف تایوان که یکی از بحث‌برانگیزترین موضوعات در روابط ایالات متحده و چین است، ابراز نگرانی کرده است. چین که تایوان را جزئی از سرزمین خود می‌داند، آمریکا را به مداخله در امور داخلی از جمله فروش تسلیحات دفاعی به تایپه متهم می‌کند.

در ماه‌های پس از دیدار بایدن و شی، روابط واشنگتن و پکن نشانه‌هایی از ثبات داشته است. این ماه و برای اولین‌بار از سال ۲۰۲۱، دو طرف اولین گفتگوهای نظامی رسمی خود را آغاز کرده و دریاسالار جان آکیلینو، رئیس فرماندهی هند و اقیانوس آرام آمریکا، در ماه گذشته گفت که چین از زمان نشست سران، هیچ هواپیماهای آمریکایی را رهگیری نکرده است.

چین از ایالات متحده به دلیل پرواز هواپیماهای تجسسیش در حریم هوایی بین‌المللی در نزدیکی سواحل این کشور انتقاد کرده و پنتاگون نیز در ماه اکتبر پکن را به انجام ۱۸۰ رهگیری «خطرناک» علیه هواپیماهای آمریکایی طی دو سال گذشته متهم کرد.

انتظار می‌رود که ایالات متحده و چین طی سال جاری جلسات سطح‌بالای بیشتری برگزار کنند. جنت یلن پس از اولین سفر سال گذشته خود به پکن، دوباره به عنوان وزیر خزانه‌داری به چین سفر خواهد کرد. منابع آگاه گفتند که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در حال گفتگو درباره سفری احتمالی به چین است، اما جزئیات دقیقی وجود نداشت.