به گزارش اکوایران، فایل صوتی افشاشده‌ای که به نظر می‌رسد متعلق به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل است، از تلویزیون رسمی اسرائیل پخش شد. در این فایل صوتی، رهبر اسرائیل از میانجی‌گری قطر در مذاکرات با حماس شدیداً انتقاد می‌کند. پس از افشای این فایل، مقامات دوحه نتانیاهو را به سنگ‌اندازی در فرآیند و تلاش‌های آزادی اسرا متهم کردند.

به نوشته نیویورک تایمز، قطر میزبان شاخه نظامی حماس در دوحه است‌ و عمیقاً در مذاکرات میان اسرائیل و این گروه فلسطینی برای آتش‌بس و آزادی حدود ۱۰۰ اسیری که هنوز در غزه به سر می‌برند، درگیر بوده؛ اگرچه به نظر می‌رسد که دو طرف فاصله زیادی تا توافق دارند.

در فایل صوتی که روز سه‌شنبه از تلویزیون اسرائیل پخش شد، صدایی که به نظر می‌رسد متعلق به نتانیاهو باشد، نقش میانجی‌گری قطر را به دلیل رابطه‌اش با حماس «مشکل‌آفرین» خوانده و از ایالات متحده به دلیل تمدید حضور نظامی خود در قطر انتقاد می‌کند.

روز چهارشنبه، ماجد انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه قطر در بیانیه‌ای در شبکه‌های اجتماعی گفت: «در صورت تأیید، این اظهارات غیرمسئولانه بوده و مخرب تلاش‌ها برای نجات جان بی‌گناهان است. اگرچه (چنین سخنانی از جانب نتانیاهو) تعجب‌آور نیست».

او گفت که در صورت تأیید اصالت این فایل، «به جای اولویت‌دادن به نجات جان اسرا، از جمله اسرای اسرائیلی، نتانیاهو برای حفظ منافع سیاسی خود مانع روند میانجی‌گری می‌شود».

روز یکشنبه، نخست‌وزیر اسرائیل گفت که توافقی مبنی بر آتش‌بس دائمی که کنترل غزه را به دست حماس بدهد، نخواهد پذیرفت. در حالی که امیدها برای آزادی اسرای اسرائیلی کم‌رنگ‌شده و اهداف جنگی اسرائیل در غزه زیر سؤال رفته است، او از طرف جناح راست کابینه‌اش برای اتخاذ رویکردی تهاجمی‌تر در عملیات‌های نظامی، تحت فشار قرار دارد.

آتش‌بسی یک هفته‌ای ماه نوامبر بخشی از توافقی بود که موجب آزادی بیش از ۱۰۰ اسیر اسرائیلی شد که در عملیات ۷ اکتبر حماس به اسارت گرفته شدند. تقریباً بلافاصله پس از ۷ اکتبر، قطر با استفاده از روابط حسنه خود با حماس، به مذاکرات آزادی اسرا پیوست.