به گزارش اکوایران، نماینده ارشد اوکراین پس از شرکت در یک نشست دیپلماتیک سطح بالا در آستانه مجمع جهانی اقتصادی داووس در سوئیس گفت: «چین باید در مذاکرات برای پایان دادن به جنگ با روسیه مشارکت کند.»

به نوشته رویترز، آندری یرماک، رئیس دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین، روز یکشنبه گفت که مهم است که چین، متحد روسیه، هنگام تشکیل جلسات در مورد فرمول صلح کیف، پای میز مذاکره باشد.

لی کیانگ، نخست‌وزیر چین، این هفته هیئتی را در داووس رهبری خواهد کرد. یرماک در یک نشست خبری در پاسخ به این سوال که آیا رئیس جمهور ولودیمیر زلنسکی با لی دیدار خواهد کرد، گفت: «باید ببینیم چه می‌شود»

زلنسکی قرار است روز دوشنبه برای دیدار با رئیس جمهور سوئیس وارد شهر برن شود.

ایگنازیو کاسیس، وزیر کشور سوئیس، که در گفتگوهای روز یکشنبه شرکت کرد، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «ما باید هر کاری می‌توانیم برای پایان دادن به این جنگ انجام دهیم.»

کاسیس گفت: «چین نقش مهمی ایفا می‌کند. ما باید راه‌هایی برای همکاری با چین در این زمینه پیدا کنیم.» وی افزود که روسیه و اوکراین هیچ یک مایل به دادن امتیاز نیستند.

کاسیس گفت که کشورهایی مانند برزیل، هند و آفریقای جنوبی که با روسیه گفت‌وگو دارند، در مذاکرات داووس شرکت داشتند و می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند.

یک مقام اتحادیه اروپا گفت که شرکای غربی اوکراین حمایت صریح از کیف و طرح‌های صلح آن را اعلام کرده‌اند و از کشورهای جنوب جهانی خواسته‌اند اهمیت احترام به منشور سازمان ملل متحد و اصول اصلی آن را، به نفع امنیت جهانی، برای روسیه روشن کنند.