به گزارش اکوایران، پس از آن که رئیس‌جمهور دانیل نوبوآ، ۲۲ باند را به‌عنوان سازمان‌های تروریستی و اهداف نظامی معرفی کرد، اکوادور روز سه‌شنبه با مجموعه‌ای از حوادث خشونت‌آمیز، از جمله حمله افراد مسلح به یک ایستگاه تلویزیونی در زمان پخش زنده مواجه شد. 

پلیس 13 مرد مسلح را دستگیر کرد که ایستگاه تلویزیونی تی سی را در طول یک پخش زنده تصرف کردند، در حالی که در جاهای دیگر حداقل هفت افسر پلیس ربوده شدند و چندین انفجار در سراسر کشور رخ داد.

نوبوآ که در ماه نوامبر با وعده توقف خشونت‌های مرتبط با تجارت مواد مخدر به قدرت رسید، روز دوشنبه در واکنش به خشونت در زندان، از جمله گروگان‌گیری نگهبانان توسط زندانیان، و فرار رهبر باند لوس چونروس، وضعیت فوق العاده 60 روزه اعلام کرد. 

به گزارش رویترز، نوبوآ در فرمانی اصلاح شده در روز سه‌شنبه، «درگیری مسلحانه داخلی» را به رسمیت شناخت و نزدیک به دوجین باند از جمله لوس چونروس را به عنوان گروه‌های تروریستی شناسایی کرد.

دولت گفته است که این خشونت واکنشی به طرح نوبوآ برای ساختن یک زندان جدید با امنیت بالا و انتقال رهبران باند زندانی است.

دریاسالار جیمی ولا، رئیس فرماندهی مشترک نیروهای مسلح گفت: «رویدادهای امروز نشان می‌دهد که اقدامات و تصمیمات اتخاذ شده توسط دولت ملی به شدت بر ساختارهای مجرمانه تأثیر می‌گذارد و در پاسخ به آن موجی از خشونت برای ترساندن مردم ایجاد کرده است.» 

ولا افزود که تمام گروه‌های ذکر شده در فرمان نوبوآ اکنون اهداف نظامی هستند.

انتقال رهبران اصلی به زندان به صورت تاریخی منجر به خشونت شده است و در سال‌های اخیر صدها زندانی در جریان این انتقال‌ها کشته شده‌اند.

ناآرامی‌ها در اکوادور باعث شد تا دولت پرو در مرز خود با اکوادور وضعیت اضطراری اعلام کند، در حالی که برزیل، کلمبیا و شیلی حمایت خود را از دولت اکوادور اعلام کردند.