به گزارش اکوایران، دادگاه تجدیدنظر دانمارک روز سه‌شنبه حکم مجرمیت سه عضو یک گروه جدایی‌طلب را که برای ترویج تروریسم در ایران و جمع‌آوری اطلاعات برای یک سرویس اطلاعاتی عربستانی مجرم شناخته شده بودند، تایید کرد.

به نوشته اسوشیتدپرس، این سه نفر در سال 2020 در شهر رینگستد در 60 کیلومتری کپنهاگ، پایتخت دانمارک دستگیر شدند و به اتهام تشویق به ترور در حمله مرگبار به رژه نظامی در شهر اهواز در سپتامبر 2018 (شهریور 97) محکوم شدند.

دادگاه کپنهاگ روز سه‌شنبه اعلام کرد که این افراد عضو گروه تروریستی الاحوازیه بودند و اطلاعات افراد و سازمان‌ها در دانمارک و خارج از کشور و همچنین در مورد امور نظامی ایران را جمع‌آوری می‌کردند و آن را به اطلاعات سعودی منتقل می‌کردند.

دادستان هنریک آگارد گفت که این پرونده بر «فعالیت‌های قدرت‌های خارجی در خاک دانمارک» تأکید می‌کند.

این افراد که نام آن‌ها بر اساس قوانین دانمارک منتشر نشد، می‌توانند با 12 سال زندان روبرو شوند. بر اساس قوانین دادگاه عالی، قرار است حکم آن‌ها اواخر سال جاری اعلام شود.

دادگاه عالی همچنین احکام مجرمیت این افراد در دادگاه منطقه‌ای، در فوریه 2022 را تأیید کرد که در آن به تأمین مالی و تلاش برای تأمین مالی تروریسم با دریافت 15 میلیون کرون (2.2 میلیون دلار) و تلاش برای دریافت حداقل 15 میلیون کرون دیگر از عربستان سعودی برای این گروه جدایی طلب محکوم کرد.

دادگاه در بیانیه‌ای اعلام کرد که اکثر این جلسات «به دلیل ملاحظات روابط دولت با قدرت‌های خارجی و همچنین ملاحظات امنیتی مربوط به افراد» پشت درهای بسته برگزار شد.

حمله سال 97 در اهواز که دست کم 25 کشته برجای گذاشت، به طور گسترده به این گروه تجزیه طلب منتسب شده است.