به گزارش اکوایران، حسن روحانی هفته گذشته در ادامه جلسات دوره‌ای خود با وزیران و معاونان رئیس‌جمهور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم دیدار کرد. در این دیدار او از الزامات برای اجرای انتخابات سخن گفت.

بخشی از اظهاراتش گفت: آیا به دنبال این شرایط بودیم که امروز در خوش‌بینانه‌ترین حالت میزان مشارکت در انتخابات پیش رو ۳۵ یا حداکثر ۴۰ درصد باشد؟ البته اگر به فرمایشات مقام معظم رهبری عمل شود و شورای نگهبان و هیأت‌های نظارت تحولی را ایجاد کنند، می‌توان امید به مشارکت بالاتر داشت.

او افزود: اگر مردم احساس کنند حضور آن‌ها پای صندوق رأی بر زندگی‌شان تاثیر دارد، در انتخابات مشارکت می‌کنند ولی چنانچه این حس در مردم به وجود بیاید که اگر پای صندوق بروند و یا نروند نتیجه‌اش یکی است، پای صندوق نخواهند رفت.

روحانی با اشاره به اینکه شرط مهم در انتخابات را وجود تنوع فکر دانست و نه صرفاً تعدد نامزدها و بیان کرد: اگر یک گروه و جناح سیاسی ده‌ها حزب ایجاد کند، تاثیری در رقابت و مشارکت ندارد. تفکر مهم است، چون سبد آرای یک تفکر چه با یک حزب و چه با چندین حزب، فرقی نخواهد کرد. تعداد افراد و احزاب تاثیر ندارد. مردم باید حس کنند از بین چند تفکر امکان انتخاب دارند نه بین چند نفر یا چند حزب با تفکر واحد.

رئیس جمهور سابق ایران مهم‌ترین دغدغه خود را حفظ صندوق رأی عنوان کرد و گفت: همه تلاش ما باید این باشد که صندوق رأی به عنوان مرجع اصلی برای تحول جامعه حفظ شود. اگر صندوق رأی آسیب جدی ببیند و مردم به این نتیجه برسند که صندوق بی‌اثر است، دیگر چیزی برای ما باقی نمی‌ماند.

وقتی صندوق رأی و انتخابات کنار گذاشته شود، فاجعه رخ‌ می‌دهد، آن زمان شاهد هرج‌ومرج خونین و ناامنی خواهیم بود. باید بدانیم این نظام آلترناتیو و جایگزین ندارد. تنها راه اینست که این نظام اصلاح و اشکالاتش برطرف شود. هنوز به نقطه ناامیدی نرسیده‌ایم که بگوییم تغییر و تحول امکان ندارد و تلاش ما بی‌تاثیر است. البته صندوق رأی تخریب شده و باید آن را احیا کنیم. البته این صندوق رأی فعلی، صندوق قبلی نیست. باید به تدریج برای احیای آن همه ما به صحنه بیاییم. اگر علامت مثبتی دیدیم در این ایام باقی‌مانده ولو علامت مثبت حداقلی، آن وقت باید همه تلاش کنیم، اگرچه می‌دانیم این تلاش سخت و پیچیده است و بازگشت مردم به صف رأی و پای صندوق کار آسانی نیست.