به گزارش اکوایران، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، روز پنجشنبه اظهاراتی را مطرح کرد که شبیه به تمجید از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل بود، در حالی که به نظر می‌رسید جنگ اسرائیل علیه حماس در غزه را به حمله مسکو به اوکراین تشبیه می‌کند.

به نوشته تایمز اسرائیل، لاوروف در گفت‌وگو با شبکه خبری «روسیه 24» اظهار داشت که مسکو از اینکه نتانیاهو صریحاً از روسیه به خاطر جنگ علیه اوکراین انتقاد نکرده است، خشنود است.

لاوروف گفت: «علیرغم محکومیت‌ها از سراسر جهان، از جمله اسرائیل، او خود را در وضعیت سختی می‌بیند که هرگز جرأت نکرد علیه روسیه اظهار نظری بکند.»

نخست وزیران سابق اسرائیل، نفتالی بنت و یائیر لاپید علناً از حمله روسیه به اوکراین انتقاد کرده‌اند، اما نتانیاهو لحن محتاطانه خود را حفظ کرده است، اگرچه اسرائیل حمایت‌هایی به کیف ارائه کرده و از آغاز جنگ محموله‌های کمک‌های بشردوستانه و پزشکی و همچنین بیمارستان‌های صحرایی به اوکراین ارسال کرده است.

در همین حال، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، از زمان آغاز جنگ غزه مرتباً از اسرائیل انتقاد کرده است. مسکو از مقامات حماس میزبانی کرده و درخواست‌های بین‌المللی برای توقف جنگ توسط اسرائیل را رهبری کرده است. در تماس تلفنی پوتین و نتانیاهو در اوایل ماه جاری، رهبر اسرائیل از «مواضع ضد اسرائیلی» روسیه در مجامع جهانی و همچنین «همکاری خطرناک» روسیه با ایران انتقاد کرد.

AP23361370801827-e1703768152979

با این حال، به‌رغم انتقاد شدید پوتین از اسرائیل، لاوروف در مصاحبه روز پنج‌شنبه تلاش کرد تا بین جنگ اسرائیل علیه حماس و کارزار روسیه علیه اوکراین شباهت‌هایی را مطرح کند.

لاوروف با اشاره به دو هدف «عملیات ویژه» روسیه در اوکراین گفت: «نتانیاهو گفت که می خواهد حماس را نابود کند، که همان نظامی‌زدایی است و گفت که افراط گرایی در نوار باید از بین برود، که شبیه نازی‌زدایی است.»

وزیر امور خارجه روسیه که در گذشته با ادعای اینکه هیتلر خون یهودی داشته و اینکه اسرائیل از نئونازی‌ها حمایت می‌کند، به دردسر افتاده بود، گفت که روابط روسیه و اسرائیل بر اساس آرمان مبارزه با نازی‌ها بنا شده است.

او گفت: «این اصلی‌ترین چیزی است که ما را از لحاظ تاریخی متحد می‌کند، و اساس کد ژنتیکی ما است.»

مسکو در توجیه تهاجم سال 2022 خود به اوکراین بارها گفته است که برای مقابله با نیروهای نئونازی در این کشور تلاش می کند.

پوتین در سال 2022 به خاطر اینکه لاوروف گفته بود هیتلر خون یهودی دارد عذرخواهی کرد.