به گزارش اکوایران، روز شنبه دود غلیظی بر فراز شهر شمالی جبالیه در هوا بود و ساکنان از بمباران هوایی و گلوله باران مداوم تانک‌های اسرائیلی خبر دادند که به گفته آنها بیشتر به سمت شهر حرکت کرده‌اند.

به نوشته رویترز، کاخ سفید اعلام کرد جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در مورد «اهداف و مرحله‌بندی» عملیات نظامی اسرائیل، نیاز به حفاظت از جان غیرنظامیان و تامین امنیت آزادی گروگان‌های در دست حماس گفتگو کردند. دفتر او گفت: نتانیاهو «صراحتاً اعلام کرد که اسرائیل جنگ را تا رسیدن کامل به تمام اهدافش دنبال خواهد کرد.»

متحد اصلی اسرائیل حمایت خود را حفظ کرده و در عین حال در ظاهر از افزایش تلفات و بحران انسانی در غزه پرجمعیت ابراز نگرانی کرده است. مقامات آمریکایی گفته‌اند که انتظار دارند اسرائیل به زودی به مرحله‌ای با شدت پایین‌تر تغییر عملکرد دهد و عملیاتی را آغاز کند که رهبری حماس و زیرساخت‌های آن را هدف قرار می‌دهد.

بایدن به خبرنگاران گفت که «خواهان آتش‌بس نیست»، در حالی که دفتر نتانیاهو گفت که او از بایدن به خاطر موضع آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل تشکر کرده است.

این شورا روز جمعه پس از روزها کشمکش با حذف درخواست برای پایان فوری جنگ و کاهش کنترل اسرائیل بر ارسال کمک از پیش‌نویس قطعنامه، از وتوی تهدید شده آمریکا جلوگیری کرد. ایالات متحده و اسرائیل مخالف آتش‌بس هستند و مدعی هستند که این آتش‌بس به حماس مورد حمایت ایران اجازه می‌دهد دوباره سازماندهی و مسلح شود.

واشنگتن از بیانیه نهایی خودداری کرد، که در آن تشویق به گام‌هایی برای اجازه «دسترسی ایمن، بدون مانع و گسترش کمک‌های بشردوستانه» به غزه و «شرایط توقف پایدار» جنگ تشویق می‌کند.

وزارت بهداشت فلسطین روز شنبه اعلام کرد که تعداد کشته شدگان فلسطینی به 20258 نفر رسیده است و گمان می‌رود هزاران جسد دیگر زیر آوار گیر افتاده باشند. تقریباً تمام 2.3 میلیون نفر غزه آواره شده‌اند. اسرائیل روز یکشنبه اعلام کرد که از زمان آغاز تهاجم زمینی 154 سرباز ارتش کشته شده‌اند.

سخنگوی ارشد ارتش اسرائیل مدعی شد که اسرائیل تقریباً به کنترل عملیاتی کامل شمال غزه دست یافته و در حال آماده شدن برای گسترش تهاجم زمینی به سایر مناطق در نوار غزه با تمرکز بر جنوب است.

اسرائیل کاتز، وزیر انرژی اسرائیل، یکی از اعضای کابینه امنیتی، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «ما برای هر سربازی که کشته شده نیز پیشروی خواهیم کرد. تا زمانی که حماس از بین برود. تا زمانی که گروگان‌ها بازگردانده شوند.»

اسرائیل مدت‌هاست که از ساکنان خواسته است مناطق شمالی غزه را ترک کنند، اما نیروهایش اهدافی را در بخش‌های مرکزی و جنوبی این منطقه کوچک ساحلی نیز بمباران می‌کنند.

زیاد، پزشک و پدر شش فرزند به رویترز گفت: «آنها از مردم می‌خواهند که به دیرالبلاح (در مرکز غزه) بروند، جایی که روز و شب آن را بمباران می‌کنند.»

رمزی ایدی، یکی از ساکنان غزه که دارای مدرک دکترای حقوق است، گفت: «قوانین بین‌المللی فرو ریخته است. اگر اسراییل در جایگاه فلسطینی‌ها قرار می‌گرفت، جهان ساکن نمی‌ماند و اقدام می‌کرد.»

گردان‌های القسام شاخه مسلح حماس روز شنبه اعلام کردند که پنج تانک اسرائیلی را در اطراف جبلیه منهدم کرده و خدمه آن‌ها را پس از استفاده مجدد از دو موشک منفجر نشده که توسط اسرائیل شلیک شده بود، کشته و زخمی کردند. 

ارتش اسرائیل هم ویدئویی را منتشر کرد که در آن ادعا می‌شد تونل‌های حماس در منطقه عیسی را نشان می‌دهد. 

حماس گفت که به دلیل بمباران اسرائیل، ارتباط خود را با گروهی که به گفته آنها مسئول پنج گروگان اسرائیلی است، از دست داده است. یک سخنگوی ارتش اسرائیل این بیانیه را «تروریسم روانی» حماس توصیف کرد.