به گزارش اکوایران، در 7 اکتبر این فوران موشک‌ها از غزه نبود که سربازان اسرائیلی را در مرز جنوبی به لرزه انداخت، بلکه صدایی غیرعادی از بالای سرشان بود که قبلاً نشنیده بودند.

به نوشته بلومبرگ، ناوگانی از پهپادها که به صورت آنلاین به قیمت 6500 دلار در دسترس هستند، آسمان بالای حصار مرزی یک میلیارد دلاری اسرائیل را پر کردند. آن‌ها برای حمل مواد منفجره و هدف قرار دادن دوربین‌ها، سیستم‌های ارتباطی و مسلسل‌های کنترل از راه دور تغییر کاربری داده شده بودند و زمینه را برای حمله‌ای بی‌سابقه فراهم کردند.

ارتش‌ها بیش از دو دهه است که از پهپادها در درگیری‌ها استفاده می‌کنند. اسرائیل خود دارای یکی از بزرگترین ارتش‌های هواپیماهای بدون سرنشین در خاورمیانه است. امروز، نسل جدیدی از سیستم‌های ارزان قیمت و تجاری در دسترس -مانند آنچه حماس در حمله 7 اکتبر استفاده کرد- در حال ظهور است و برخی از پیشرفته‌ترین ارتش‌ها از نظر فناوری را به چالش می‌کشند.

960x641

پهپاد باربری اچ-100 اسرائیلی

استفاده حماس از پهپادهای تجاری اصلاح شده برای انجام حملات - راهبردی که اوکراین نیز در روزهای اولیه تهاجم روسیه از آن استفاده کرد - آسیب پذیری قابل توجهی را در دفاع هوایی و زمینی که اسرائیل به آن افتخار می‌کند، آشکار کرد. این تاکتیک‌ها حریف بسیار مجهزتری را با بودجه‌ای اندک شکست داد. پس از غیرفعال شدن سیستم‌های نظارتی پیشرفته، هزاران جنگجوی حماس با کامیون و پاراگلایدر از مرزها عبور کردند.

در همین حال ارتش اسرائیل از ناوگان پهپادی خود برای نظارت و بمباران اهداف استفاده می‌کند. آن‌ها همچنین به طور فزاینده‌ای برای شناسایی ساختمان‌ها و خنثی کردن مواد منفجره قبل از اعزام نیرو در جنگ شهری در غزه، به هواپیماهای بدون سرنشین روی می‌آورند.

اسرائیل سیستم دفاع هوایی گنبد آهنین خود را برای شناسایی پهپادهای بزرگ ارتقا داده است، اما بسیاری از پهپادهای حماس همچنان قادر به عبور از آن هستند. ارتش در حال آزمایش یک سیستم مبتنی بر لیزر است که برای رهگیری پهپادهای کوچکتر و موشک‌های کوتاه‌برد طراحی شده است، اگرچه حداقل تا یک سال دیگر آماده نخواهد شد.

در همین حال سربازان اسرائیلی در غزه هدف حملات مکرر هواپیماهای بدون سرنشین انتحاری دست‌ساز قرار می‌گیرند. ویدئوهای منتشر شده توسط شاخه نظامی حماس از زمان آغاز جنگ، هواپیماهای بدون سرنشین را نشان می‌دهد که به سمت سربازان اسرائیلی نارنجک پرتاب می‌کنند و به خودروهای زرهی آسیب می‌زنند.

960x640 (2)

یک هواپیمای بدون سرنشین هرمس 900 در پایگاه هوایی پالماخیم اسرائیل

به گفته لیران آنتیبی، پژوهشگر موسسه مطالعات امنیت اسرائیل، حملات پهپادی حماس همچنان یک تهدید قدرتمند است.

آنتیبی گفت: «آن‌ها به شما توانایی استفاده از مهمات دقیق یا هدایت شونده را می دهد، کاری که تا چندین سال پیش فقط کشورهای بسیار پیشرفته می‌توانستند انجام دهند.»

حماس استفاده از این تاکتیک‌ها را با کمک محمد زواری، مهندس تونسی آغاز کرد که تلاش این گروه برای توسعه پهپادها را رهبری می‌کرد، توسعه داد. او در سال 2016 در عملیاتی که به اطلاعات اسرائیل نسبت داده شد، ترور شد. مدلی از پهپادهای تهاجمی حماس به نام او نامگذاری شده است که 35 عدد از آن‌ها در موج اولیه حمله 7 اکتبر استفاده شدند.

اثربخشی برنامه پهپادهای حماس همچنین نگرانی‌های فزاینده‌ای را در این مورد تشدید می‌کند که بازیگران غیردولتی می‌توانند سلاح‌های مرگبار با فناوری دو منظوره تولید کنند که فروش آن‌ها قابل ردیابی نیست. حتی زمانی که ارتش‌ها مبالغ بی‌سابقه‌ای را صرف فناوری های پیشرفته می‌کنند، چنین تجهیزات ساده‌ای می‌توانند به بازیگران کوچک اجازه دهند تا حملات ویرانگر هماهنگی را انجام دهند.

960x640 (3)

یکی از پهپادهای حزب الله در نزدیکی مرز جنوبی لبنان

اسرائیل در 7 اکتبر حداقل یک سامانه در مرز غزه داشت که به طور خاص برای مقابله با هواپیماهای بدون سرنشین طراحی شده بود، اما هنوز عملیاتی نشده بود. طبق گفته شرکتی که آن را توسعه داده است، مراحل نهایی آزمایش آن چند روز پس از حمله غافلگیرانه برنامه‌ریزی شده بود. این سیستم در تئوری می‌تواند پهپادها را از چندین کیلومتر دورتر شناسایی و کنترل آن‌ها را به دست بگیرد و آن‌ها را از اهداف خود دور کند.