به گزارش اکوایران، ارتش اسرائیل مدعی شد که تلاش اسرائیل برای پمپاژ آب دریا به شبکه گسترده تونل‌ها در زیر غزه موفقیت‌آمیز بوده است. این در حالی است که مقامات نظامی نسبت به «روش‌های جنگی جدید» برای مقابله با نیروهای حماس که در زیر زمین پنهان شده‌اند هشدار داده است.

پیش از این، وال استریت ژورنال روز سه‌شنبه گزارش داده بود که ارتش اسرائیل پمپاژ آب دریا را به سیستم تونل‌های زیرزمینی حماس آغاز کرده است، اقدامی با هدف نابودی شبکه زیرزمینی گذرگاه‌ها و مخفیگاه‌های گروه فلسطینی و هدایت عوامل آن به بالای زمین.

ژنرال هرزی هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل گفته که آب بستن به تونل‌ها «ایده خوبی» است، اما توضیح بیشتری نداد.

اکنون ارتش اسرائیل تأیید کرده که پمپاژ آب به تونل‌ها واقعاً آغاز شده است، البته با ظرفیت آزمایشی محدود. آن‌ها مدعیند که این عملیات موفقیت‌آمیز بوده است.

روز پنجشنبه، ارتش اسرائیل فیلمی را منتشر کرد که در آن ادعا می‌شد عوامل حماس در یک تونل توسط نیروهای واحد شناسایی مهندسی رزمی یاهالوم ارتش اسرائیل به ضرب گلوله کشته می‌شوند.

با این حال حماس موفقیت این عملیات را رد می‌کند. به نوشته سی‌ان‌ان، سخنگوی این گروه گفته که حماس تونل‌های خود را برای مقاومت در برابر تلاش‌های احتمالی برای پمپاژ آب به داخل آنها ساخته است.

این اظهارات اسامه حمدان که روز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری در بیروت صحبت کرد، در پاسخ به گزارش‌های مربوط به سیل احتمالی تونل‌ها توسط نیروهای اسرائیلی در داخل غزه بود.

او گفت «تونل ها توسط مهندسان آموزش دیده و تحصیلکرده ساخته شده است که تمام حملات احتمالی اسرائیل، از جمله پمپاژ آب را در نظر گرفته‌اند. تونل‌ها بخشی جدایی ناپذیر از مقاومت هستند و همه پیامدها و حملات مورد انتظار در نظر گرفته شده است.»

اسرائیل به ایالات متحده گفته است که شروع به «آزمایش دقیق» سیل برخی از تونل‌های حماس با آب دریا «به صورت محدود» کرده است تا ارزیابی کند که آیا این عملیات می‌تواند مقیاس بزرگ‌تری برای تخریب شبکه تونل‌های این گروه در مقیاس بزرگ‌تر داشته باشد.

مقامات اسرائیلی به همتایان آمریکایی خود اطمینان داده‌اند که این کار را فقط در تونل‌هایی انجام می‌دهند که باور ندارند گروگان‌ها در آنجا نگهداری می‌شوند.