به گزارش اکوایران، کانال 12 اسرائیل به نقل از یک منبع بلندپایه اسرائیلی ناشناس گزارش داده که مذاکره برای یک توافق جدید جزئی در مورد آزادی اسرا نزدیک است.

 این منبع گفته: «شرایط برای چارچوبی مهیا است که در آن می‌توان پیش‌نویس توافق‌نامه‌های جدید را از دیدگاه حماس و اسرائیل آغاز کرد».

این گزارش می‌گوید که چنین معامله‌ای به عنوان «بشردوستانه» نامیده می‌شود و توضیح می‌دهد که «مجموعه» اسرایی که شامل چنین معامله‌ای زنان، مجروحان، بیماران و سالمندان خواهند بود.

در این گزارش آمده است که دیوید بارنیا، رئیس موساد و نیتزان آلون، کارمند ارتش اسرائیل، «پیشنهاد میانجی‌ها را شنیده‌اند، اما هنوز پیشنهاداتی ارائه نکرده‌اند. این منبع ناشناس می گوید: «اگر قطری ها بخواهند صدایشان شنیده شود، ما گوش خواهیم داد».

ارزیابی این است که توافق جدید برای هفته آینده پیش‌بینی نمی‌شود، اما اسرائیل می‌خواهد در بحبوحه فشارهای نظامی فزاینده ارتش اسرائیل بر حماس، پنجره‌ای را برای یک توافق احتمالی باز کند.

البته اکنون عواملی باعث پیچیده‌تر شدن شرایط مذاکره شده است: سلسله مراتب فرماندهی و کنترل درهم شکسته حماس، این واقعیت که برخی از رهبران حماس که در قطر بودند آن‌جا را ترک کرده‌اند، برخی از عوامل حماس که پیشنهادات خود را بین قطر و غزه انتقال داده‌اند کشته شده اند، و اینکه استقرار ارتش اسرائیل در زمین در شمال و جنوب غزه ارتباطات حماس در نوار غزه را مختل می.کند.