به گزارش اکوایران، ایران در سراسر منطقه دریای سیاه بازارهای پرسودی می‌بیند و همچنین نگاهش به فرصتی برای گسترش همکاری استراتژیک با روسیه است. و این احتمال وجود دارد که آمریکا در سال 2025 به داخل متمرکز شود. 

به نوشته هیل، این‌ها چیزی است که باعث شده واشنگتن احساس خطر کند. ولیسلاوا پترووا، معاون وزیر امور خارجه بلغارستان، در ماه می گذشته از صوفیه به تهران سفر کرد. پتروا در دیدار با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، از توافقات جدیدی خبر داد که تهران را از طریق گسترش همکاری‌های تجاری و فرهنگی، به بلغارستان، یک عضو ناتو نزدیک می‌کند. بلغارستان و ایران چندین سال پیش برای تعمیق همکاری در زمینه انرژی هسته‌ای توافق کرده بودند.

تابستان گذشته، مهمان دیگری به ایران آمد - لازار کومانسکو، دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی دریای سیاه (BSEC) و وزیر خارجه سابق رومانی. کومانسکو در نشست با امیرعبداللهیان ابراز علاقه کرد که «همکاری فعال را افزایش دهد.» این همزمان بود با طرح ادعاهای غربی درباره صادرات پهپادهای ایرانی به روسیه.

ایران خواهان همکاری اقتصادی و فناوری با رومانی و بلغارستان -اعضای ناتو و اتحادیه اروپا- است. و از سوی دیگر در حال گسترش روابط اقتصادی با ترکیه، آذربایجان و ارمنستان است. به گفته هیل، برای ایران، تجارت ابزار استراتژی سیاست ضد غربی است. جای تعجب نیست که ایران بخواهد به منظور گسترش همکاری استراتژیک خود با روسیه، حضور خود را در منطقه دریای سیاه افزایش دهد.

طی دو سال گذشته ایران به عنوان یکی از متحدان واقعی ولادیمیر پوتین ظاهر شده است. تهران دانش عمیقی در مورد مقابله با تحریم‌ها دارد و در اینجا یک بده بستان وجود دارد. منطقه دریای سیاه هم مسیر ترانزیتی و هم مقصد نهایی صادرات دفاعی ادعایی و تجارت نفت تحریم‌شده ایران است و روسیه می‌تواند راه را برای آن باز کند.

httpcom.ft.imagepublish.upp-prod (1)

ایران دانش و تجربه گسترده‌ای در زمینه دور زدن تحریم‌ها دارد، مهارتی که طی چند دهه صادرات انرژی با وجود یک رژیم تحریمی جدی به دست آورده است. به ادعای منابع غربی، ایران در ناوگانی از کشتی‌های دست دوم و قدیمی برای جابجایی کالاهای تحریم شده، به‌ویژه نفت سرمایه‌گذاری کرده است. مالکیت و حرکات کشتی‌های این «ناوگان ارواح» مبهم است.

به ادعای هیل، به محض اینکه رژیم تحریم‌های جامع در سال گذشته روسیه را هدف قرار دادند، صدها کشتی از ناوگان ارواح ایران در مسیرهایی به و از روسیه شروع به فعالیت کردند. بسیاری از این کشتی‌های ارواح اکنون در مسیرهای ورودی و خروجی بنادر دریای سیاه روسیه هستند.

در ژوئن، جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که قصد دارد یک شرکت کشتیرانی مشترک با مسکو ایجاد کند. روسیه به ایران (و چین) اجازه دسترسی به کانال ولگا-دون را داده است، آبراهی که مسکو و تهران اکنون می‌توانند از طریق آن کشتی‌های ناوگان خود در دریای خزر را به دریای سیاه بفرستند. تا سال گذشته، کرملین هرگز به هیچ کشور دیگری اجازه دسترسی به این کانال را نداده بود. اکنون تهران در حال کشتی‌رانی – و کمک به مسکو در لایروبی و گسترش – این کانال استراتژیک حیاتی است.

سرنوشت اوکراین در این میان برجسته است. مقامات اوکراینی و غربی مدعی هستند که پهپادهای شاهد ایران – که موثر و مقرون به صرفه هستند- محبوب روسیه شده‌اند. اخیرا با پایان تحریم‌های موشکی تهران، کاخ سفید هشدار داده است که ایران می‌تواند موشک بالستیک در اختیار روسیه قرار دهد. ایران می‌خواهد میلیاردها دلار تجهیزات نظامی از روسیه بخرد، از جمله مدرن‌ترین جت‌های جنگنده‌ای که روسیه صادر می کند. اواخر ماه گذشته، تهران گفت که قرارداد خرید جنگنده‌های سوخو-25، بالگردهای جنگی و صدها هواپیمای آموزشی نهایی شده است.