به گزارش اکوایران، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز جمعه گفت که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2024 نامزد خواهد شد، اقدامی که انتظار می‌رود او را حداقل تا سال 2030 در قدرت حفظ کند.

به نوشته رویترز، پوتین که در آخرین روز سال 1999 ریاست جمهوری را از بوریس یلتسین تحویل گرفت، طولانی‌ترین دوره در قدرت را در روسیه از زمان جوزف استالین داشته است، که حتی از دوره 18 ساله لئونید برژنف نیز پیشی گرفته است.

به گزارش خبرگزاری‌های روسی، روز جمعه، هنگام اعطای بالاترین نشان افتخار نظامی روسیه -ستاره طلای قهرمان روسیه- به سربازانی که در اوکراین جنگیده بودند، یک سرهنگ از پوتین پرسید که آیا دوباره نامزد خواهد شد یا خیر.

رئیس کرملین گفت که این کار را خواهد کرد.

کرملین پیش‌تر در روز جمعه اعلام کرده بود که «افراد زیادی» از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور این کشور می‌خواهند تا در ماه مارس برای یک دوره شش ساله دیگر نامزد شود و افزود پوتین تصمیم خود را «هرگاه صلاح بداند» اعلام خواهد کرد.

از نظر مخالفان، انتخابات برای پوتین یک امر فرمالیته است: با حمایت دولت، رسانه‌های دولتی و در نبود تقریباً هیچ مخالفتی در فضای عمومی، او قطعا پیروز خواهد شد. پوتین در 7 اکتبر 71 ساله شد.

حامیان پوتین این تحلیل را رد می‌کنند و به نظرسنجی‌های مستقل اشاره می‌کنند که نشان می‌دهد او از محبوبیت بالای 80 درصد برخوردار است. آن‌ها می‌گویند که پوتین نظم و بخشی از نفوذی را که روسیه در جریان هرج و مرج فروپاشی شوروی از دست داد، احیا کرده است.