به گزارش اکوایران، در حالی که اسرائیل وارد جبهه جنوبی در جنگ غزه شده است، هنوز تا رسیدن به هدف نظامی اعلام‌شده خود یعنی حذف کامل حماس فاصله زیادی دارد.

به نوشته واشنگتن پست، سه مقام امنیتی اسرائیل ادعا کرده‌اند که حداقل ۵ هزار شبه‌نظامی حماس کشته شده‌اند و اکثر شاخه نظامی آن با ۳۰ هزار نفر نیرو، هنوز دست‌نخورده باقی مانده است.

عملیات در شمال غزه هنوز تمام نشده است. اگرچه بخش اعظم شهر غزه توسط حملات هوایی با خاک یکسان شده، اما نیروهای زمینی هنوز وارد برخی از پایگاه‌های اصلی حماس در این بخش از نوار نشده‌اند.

سرهنگ دوم ریچارد هچت، سخنگوی ارتش اسرائیل گفت: «این کار زمان زیادی خواهد برد». او با اذعان به اینکه فرصت دیپلماتیک رو به پایان است، افزود: «ما به زمان نیاز داریم».

در حالی اسرائیل تلاش می‌کند حمایت ایالات متحده، حامی اصلی خود را حفظ کند، فشارهای بین‌المللی برای به حداقل رساندن مرگ غیرنظامیان احتمالاً بر سرعت عملیات در جنوب تأثیر می‌گذارد.

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در روز دوشنبه گفت: «من فکر می‌کنم به لحظه‌ای رسیده‌ایم که مقامات اسرائیلی باید هدف نهایی خود را با وضوح بیشتری مشخص کنند. نابودی کامل حماس؟ آیا کسی باور دارد که این امکان‌پذیر است؟ اگر اینطور باشد، جنگ ۱۰ سال طول خواهد کشید».

محدوده عملیات

مایکل میلشتاین، رئیس سابق دپارتمان فلسطین در سازمان اطلاعات نظامی اسرائیل گفت: «حدود یک‌سوم شهر غزه هنوز از کنترل نیروهای اسرائیلی خارج است؛ از جمله برخی مناطق که انتظار می‌رود به شدت مستحکم باشند».

در طول وقفه اخیر در نبرد، ده‌ها رزمنده مسلح حماس در میدان اصلی ظاهر شده تا اسیران را تحویل داده و نشان دهند که این گروه همچنان در جایی که زمانی بزرگ‌ترین شهر غزه بود، حضور دارند.

تاکنون ارتش اسرائیل از دژهای نظامی شناخته‌شده حماس در آنجا دوری کرده است؛ از جمله شجایا، جایی که برخی از شدیدترین نبردهای عملیات «سرب گداخته» در سال ۲۰۱۴ رخ داد. برخی احتمال می‌دهند که حماس در آنجا مواضعی مستحکم بنا کرده و آماده نبرد است.

میلشتاین در مورد نبرد احتمالی در این منطقه گفت: «بسیار سخت خواهد بود». او افزود که حماس «واقعاً تمام زیرساخت‌های خود را آماده کرده است».

imrs_7۱

تصاویر ماهواره‌ای آزمایشگاه پلنت در روز پنجشنبه و درست قبل از پایان آتش‌بس موقت، نشانه کمی از حضور نظامی اسرائیل در اطراف محله‌های شجایا یا جبالیا، محله‌ای دیگر در شرق را نشان می‌داد.

اما از زمان شروع مجدد جنگ در اواخر هفته گذشته، این مناطق کانون بمباران و حملات شدید بوده است. آویچای آدرایی، سخنگوی عرب‌زبان ارتش اسرائیل در روز یکشنبه خطاب به شبه‌نظامیان در شجایا نوشت: «این آخرین اعلامیه است: همه شما هدف هستید».

ارتش اسرائیل گفت که در روز دوشنبه و پس از «تکمیل محاصره»، به جبالیا، کمپ آوارگان محلی یورش خواهد برد.

مایکل آ. هوروویتز، رئیس بخش مشاوره اطلاعاتی شرکت مشاوره‌ای ریسک‌سنجی Le Beck International گفت: «ممکن است مرگبارترین نبرد پیش روی ما باشد». او اذعان کرد که به نظر می‌رسد حماس تاکنون از رویارویی مستقیم اجتناب کرده، اما «آنها در گوشه‌ای گیر خواهند افتاد و مجبور خواهند شد که بجنگند».

او گفت که اگرچه در حال حاضر، اسرائیل از طریق هوا به جنوب حمله می‌کند و تلفات در حال افزایش است، اما فشار بین‌المللی تکرار استراتژی اسرائیل در شمال را در بلندمدت دشوار می‌کند؛ کمپین در جنوب غزه بیشتر بر حملات و عملیات ضدشورش متمرکز است. او گفت: «به احتمال زیاد، در ماه‌های آینده نوعی کمپین ضدشورش در سطح پایین‌تر انجام خواهد گرفت».

یک مقام امنیتی اسرائیل با تکرار این ارزیابی، گفت: «عملیات ما در جنوب با نحوه عملیات ما در شهر غزه بسیار متفاوت خواهد بود؛ زیرا این منطقه بسیار شلوغ‌تر است».

توان نظامی حماس

مقامات امنیتی اسرائیل اذعان دارند که رقم اعلام‌شده برای رزمنده‌های کشته‌شده حماس تنها یک تخمین است.

یکی از مقامات گفت: «ما روی اطلاعات کار کرده، آن‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کنیم و تخمین می‌زنیم که چه تعداد در کجا کشته شده‌اند».

علت پیچیدگی تخمین‌ها این است که بسیاری از رزمنده‌های حماس در تونل‌ها کشته شده‌اند. این مقام افزود: «برآوردهای اسرائیل تا حدی بر اساس رهگیری ارزیابی‌های خود حماس است».

مقامات حماس آمار کشته‌شدگان خود را اعلام نکرده و از اظهار نظر در مورد این مقاله نیز خودداری کرده‌اند. هوروویتز گفت: «ما فقط یک منبع داریم و آن ارتش اسرائیل است که از بسیاری جهات دوست دارد تا این آمار را زیاد نشان دهد».

اعتقاد بر این است که حماس بین ۲۷ هزار تا ۴۰ هزار رزمنده داشته و تحلیلگران نیز باور دارند که این گروه دسترسی آسانی به نیروهای تازه‌نفس دارد.

اما تعداد کلی سربازان پیاده برای اسرائیل اهمیت کمتری نسبت به حذف رهبری حماس دارد؛ به ویژه یحیی سنوار، رئیس حماس در غزه.

ایال هولاتا، رئیس سابق شورای امنیت داخلی اسرائیل گفت: «رهبران حماس نماد این گروهند. آن‌ها کسانی هستند که بر نوار غزه حکومت می‌کنند؛ بنابراین هدف اصلی عملیات بوده و همه آن‌ها به جنوب گریخته‌اند».

ارتش اسرائیل مقدار زیادی نیروی انسانی اطلاعاتی را برای شناسایی محل اختفای یحیی سنوار و همچنین دیگر رهبران کلیدی مانند محمد ضیف، رئیس شاخه نظامی حماس اختصاص داده است.

هولاتا گفت: «این جنگ می‌تواند اشکال مختلفی گرفته و شدت و ضعفش تغییر کند، اما ما تا زمانی که به آن‌ها دست پیدا نکنیم، به نبرد ادامه خواهیم داد».

شهر زیرزمینی

اعتقاد بر این است که حماس صدها مایل تونل در زیر غزه دارد. این تونل‌ها یکی از حیاتی‌ترین دارایی‌های نظامی حماس بوده که به این گروه اجازه می‌دهند تسلیحات و رزمنده‌های خود را بدون شناسایی جابه‌جا کند.

هوروویتز با اشاره به اینکه نمی‌توان در میانه یک درگیری، به راحتی شبکه زیرزمینی را تعمیر یا جایگزین کرد، گفت: «یکی از اهداف ما رسیدن به تونل‌ها است».

مقامات نظامی تعداد ورودی‌های کشف‌شده تونل‌ها را تا کنون ۸۰۰ مورد اعلام کرده‌اند که ۵۰۰تای آن‌ها تخریب شده است. مقامات ارتش اسرائیل از اظهار نظر در مورد گزارش‌ها مبنی بر طرح استفاده از پمپ برای پرکردن تونل‌ها با آب دریای مدیترانه خودداری کرده‌اند.

imrs_7۲

هوروویتز گفت: «سنجش میزان تأثیر عملیات‌های اسرائیل بر سیستم تونل‌ها دشوار است». او افزود: «ما نمی‌دانیم هر تونل چند ورودی دارد».

در حالی که ممکن است برخی ورودی‌ها کوچک بوده و برای حملات یکباره در نظر گرفته شده باشند، برخی دیگر ده‌ها متر عمق داشته و به شبکه‌های بزرگ‌تر متصل باشند. شرکت هوروویتز تخمین می‌زند که حدود یک‌سوم سیستم تونل غزه دست‌نخورده باقی مانده است.

قدرت آتش حماس

با وجود دو ماه درگیری شدید، حماس همچنان قادر به شلیک موشک به سمت اسرائیل است. روز سه‌شنبه، چندین رگبار راکتی به سمت جنوب سرزمین‌های اشغالی شلیک شد که یکی از آن‌ها به ساختمان مسکونی در شهر عسقلان اصابت کرد.

با این حال، در هفته‌های اخیر، صدای آژیر خطر در شهرهای دورتر مانند تل‌آویو نادر بوده و تعداد موشک‌های شلیک‌شده از غزه از هزاران راکت در اولین ساعات جنگ به ده‌ها راکت در روز کاهش یافته است. سیستم دفاع هوایی گنبد آهنین اسرائیل تضمین کرده که اکثریت قریب به اتفاق راکت‌ها رهگیری می‌شوند.

هوروویتز گفت: «کاهشی بزرگ در تعداد راکت‌های شلیک‌شده دارد. سؤال این است که چرا. ممکن است این اتفاق به خاطر حمله شدیدی اسرائیل به حماس بوده و زرادخانه موشکی این گروه به میزان قابل توجهی در حال کاهش باشد».

پیش از جنگ، اطلاعات اسرائیل تخمین زده بود که حماس و دیگر گروه‌های فلسطینی غزه زرادخانه‌ای متشکل از حدود ۳۰ موشک دارند. مقامات اسرائیلی می‌گویند که از زمان حمله ۷ اکتبر، نیروهای مقاومت فلسطینی تاکنون بیش از ۱۱۵۰۰ پرتابه به سوی اسرائیل شلیک کرده‌اند.

هوروویتز گفت که نابودی کامل قابلیت‌های موشکی حماس برای اسرائیل دشوار خواهد بود، زیرا بسیاری از آن‌ها در داخل غزه تولید می‌شوند.

او خاطرنشان کرد: «اسرائیل مجبور است که کارگاه‌های تولید موشک حماس را پیدا کرده و جریان آن را مختل کند. واقعاً زمان زیادی می‌برد. رسیدن به روزی که حماس نتواند هیچ موشکی به سمت اسرائیل شلیک کند، بسیار دشوار خواهد بود».