به گزارش اکوایران، ارتش چین در روز دوشنبه اعلام کرد که یک کشتی نیروی دریایی آمریکا به طور غیرقانونی وارد آب‌های مجاور توماس شول دوم، یک جزیره مرجانی مورد مناقشه دریای چین جنوبی شده که اخیراً شاهد چندین درگیری دریایی بوده است.

به نوشته رویترز، سخنگوی جبهه عملیاتی جنوبی چین در بیانیه‌ای گفت: «آمریکا به طور جدی صلح و ثبات منطقه را تضعیف کرده است». او افزود: «ایالات متحده دریای چین جنوبی را مختل و حاکمیت چین را نقض کرده است».

چین بر سر آب‌های سرزمینی در دریای چین جنوبی، با چندین همسایه خود درگیر است.

نیروی دریایی ایالات متحده گفت که ناو USS Gabrielle Giffords، یک کشتی جنگی ساحلی کلاس استقلال در حال انجام عملیات روتین خود در آب‌های بین‌المللی دریای چین جنوبی، مطابق با قوانین بین‌المللی است.

نیروی دریایی ایالات متحده در بیانیه‌ای اعلام کرد: «چندین دهه است که ناوگان هفتم ایالات متحده هر روز در دریای چین جنوبی فعالیت دارد. این عملیات نشان می‌دهد که ما متعهد به حمایت از منطقه آزاد و باز هند و اقیانوس آرام هستیم».

در ماه‌های اخیر، چین چندین‌بار با کشتی‌های فیلیپینی برخورد داشته و نسبت به گشت‌زنی کشتی‌های آمریکایی در مناطق مورد مناقشه اعتراض کرده است.

به گفته ارتش چین، کشتی آمریکایی به آب‌های مجاور آنچه چین صخره‌های رنا می‌نامد که به عنوان توماس شول دوم نیز شناخته می‌شود، نزدیک شده است. طبق حکم دادگاه سازمان ملل در سال ۲۰۱۶، توماس شول دوم در منطقه اقتصادی انحصاری فیلیپین قرار دارد.

سخنگوی ارتش چین گفت که کشتی آمریکایی تحت نظارت و تعقیب قرار گرفت. نیروهای چینی در این جبهه همیشه در آماده‌باش بوده تا قاطعانه از حاکمیت ملی خود دفاع کنند.

نیروی دریایی ایالات متحده در پاسخ گفت: «ما از ادامه همکاری در کنار متحدان و شرکای خود در حمایت از دیدگاه مشترکمان برای یک منطقه اقیانوس هند و آرام آزاد و باز، عقب‌نشینی نمی‌کنیم».

روز یکشنبه، گارد ساحلی فیلیپین پس از نظارت بر افزایش «هشداردهنده» تعداد کشتی‌های شبه‌نظامی دریایی چین در منطقه انحصاری اقتصادی این کشور، دو کشتی خود را در دریای چین جنوبی مستقر کرد.