به گزارش اکوایران، رسانه دولتی اردن در روز دوشنبه اعلام کرد که ملک عبدالله، پادشاه اردن هرگونه طرح اسرائیل برای اشغال بخش‌هایی از غزه یا ایجاد مناطق امنیتی در داخل غزه را رد کرد و گفت که علت اصلی بحران، انکار حقوق مشروع فلسطینیان توسط اسرائیل است.

به نوشته رویترز، پادشاه اردن در اظهاراتی در کاخ سلطنتی به سیاستمداران ارشد کشور گفت که «هیچ راه‌حل نظامی یا امنیتی» برای جنگ بین اسرائیل و فلسطینی‌ها وجود ندارد.

او تأکید کرد که غزه نباید توسط اسرائیل از دیگر سرزمین‌های فلسطینی جدا شود.

پادشاه اذعان کرد: «ریشه بحران اشغال سرزمین‌های فلسطینی توسط اسرائیل و انکار حقوق مشروع فلسطینیان است». ملک عبدالله افزود: «راه‌حل از این نقطه شروع می‌شود و هر مسیر دیگری محکوم به شکست و افزایش چرخه خشونت و ویرانی است».

عبدالله گفت که او از مدت‌ها قبل در مورد تجاوزات اسرائیل در کرانه باختری هشدار داده بود که حملات شهرک‌نشینان اسرائیلی به غیرنظامیان فلسطینی می‌تواند «درگیری» را گسترش دهد و منطقه را به قهقرا ببرد.

اردن محل زندگی جمعیت زیادی از آوارگان فلسطینی و نوادگان آن‌هاست که می‌ترسند اسرائیل بتواند فلسطینی‌ها را به طور دسته‌جمعی از کرانه باختری اسرائیل بیرون کند؛ جایی که حملات شهرک‌نشینان اسرائیلی به ساکنان فلسطینی از زمان حمله ۷ اکتبر حماس افزایش یافته است.

ایمن صفدی وزیر امور خارجه اردن در مصاحبه‌ای گفت که اسرائیل در جنگ وحشیانه خود علیه غزه از هر خط قرمز قانونی، اخلاقی و انسانی عبور کرده است. او افزود: «اسرائیل از «شنیدن» امتناع می‌کند. آنچه انجام می‌دهد دفاع از خود نیست بلکه ارتکاب جنایات جنگی است».

عبدالله گفت که تنها راه صلح دائمی احیای مذاکرات بر سر تشکیل کشور مستقل فلسطینی در کنار اسرائیل است.

مذاکرات با میانجیگری ایالات متحده تقریباً یک دهه است که متوقف شده است. واشنگتن گفته که اسرائیل پس از جنگ نمی‌تواند این منطقه را اشغال کند، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده نیز تصریح کرده که دولت غزه باید با کرانه باختری که بخش هایی از آن توسط تشکیلات خودگردان فلسطین اداره می‌شود، متحد شود.

اما بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل با دادن مسئولیت غزه به تشکیلات خودگردان فلسطین مخالف است. او هفته گذشته گفت که اسرائیل کنترل امنیت غزه را تا مدت نامعلومی در اختیار خواهد داشت.