به گزارش اکوایران، اتحادیه اروپا تشدید تحریم‌ها علیه ایران را به بهانه حمایت این کشور از حماس را در دست بررسی قرار داده‌اند؛ اما اختلاف نظر گسترده‌ای در میان دیپلمات‌های اروپا بر سر اینکه آیا این ایده خوبی است وجود دارد.

به نوشته پولتیکو، آلمان، فرانسه و ایتالیا (سه کشور بزرگ اتحادیه اروپا) نیز مشغول طراحی برنامه‌ای برای اعمال تحریم‌ها بیشتر علیه حماس هستند.

از مدت‌ها پیش، تهران یکی از حامیان اصلی حماس بوده است. اما مقامات آمریکایی و اسرائیلی اعلام کرده‌اند که هیچ مدرکی دال بر ارتباط مستقیم ایران با این حمله ۷ اکتبر این گروه فلسطینی وجود ندارد.

با این حال، برخی در داخل اتحادیه اروپا می‌خواهند تحریم‌های بیشتری علیه ایران، به ویژه در ممنوعیت صادرات قطعات مورد استفاده در تولید موشک را اعمال کنند.

از سال‌ها پیش، اتحادیه اروپا حماس را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده و در حال حاضر، تحریم‌هایی نیز اعمال شده است. در مورد ایران، اتحادیه اروپا در ماه گذشته تصمیم گرفت تحریم‌های مرتبط با توافق هسته‌ای ایران، موسوم به برجام را حفظ کند. از ماه ژوئن نیز بروکسل یک رژیم تحریمی جدید در صادرات قطعات مورد استفاده در پهپاد علیه ایران وضع کرد.

به گفته سه دیپلمات اتحادیه اروپا، طرح تحریم‌های جدید در بروکسل غوغایی به پا کرده است.

این پیشنهاد در هفته گذشته و در یک کارگروه متشکل از دیپلمات‌های متخصص خاورمیانه در نهاد قانونگذاری اتحادیه اروپا، مورد بحث قرار گرفت.

در این جلسه چندین کشور اتحادیه اروپا با این استدلال که این تحریم‌ها می‌تواند نتیجه عکس داشته باشد و تنش‌های خاورمیانه را تشدید کند، در مورد زمان طرح این پیشنهاد هشدار دادند. یکی از دیپلمات‌ها گفت که تشدید درگیری «دقیقاً همان چیزی است که اتحادیه اروپا می‌خواهد از آن اجتناب کند».

در سمت موافقان تحریم نیز برخی از کشورهای اتحادیه اروپا ادعا کردند که اگر شواهدی مبنی بر دست‌داشتن ایران در حمله ۷ اکتبر وجود داشته باشد یا اگر تهران اوضاع منطقه را تشدید کند، منطقی است که تدابیری اتخاذ شود.

تحریم‌های جدید حماس

اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم‌های جدید علیه حماس از سوی آمریکا و اسرائیل تحت فشار قرار گرفته است. و آلمان، فرانسه و ایتالیا نیز تحریم‌های جدیدی را علیه حماس و حامیان بین‌المللی آن در یک سند غیر رسمی اتحادیه اروپا مطرح کرده‌اند.

در این سند سه صفحه‌ای، مورخ ۹ نوامبر، آمده که «افزایش تعامل برای منزوی‌کردن حماس در سطح بین‌المللی و مشروعیت‌زدایی از روایت نادرست حماس به‌عنوان «مدافع از آرمان (عادلانه) فلسطین» مهم است».

این سند می‌افزاید که «هنگامی که شرایط سیاسی مناسب باشد»، این اقدامات جدید باید توسط ائتلاف گسترده‌ای از دولت‌ها با حضور قوی کشورهای عربی اجرا شود.

هدف تحریم‌ها این است که حماس را از منابع (مانند مالی و تسلیحاتی) محروم کرده و زیرساخت‌های آن در خارج از غزه و جایگاه سیاسی و عمومی آن را هدف قرار دهد.

یکی از پیشنهادها این است که رژیم تحریم‌های کنونی که حماس را از سال ۲۰۰۳ در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده است، گسترش یافته و افراد بیشتری از این سازمان را شامل شود. این سند همچنین پیشنهاد می‌کند که تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران به دلیل حمایتش از روسیه، حمایت تهران از حماس را نیز در بر بگیرد.

از ایران انکار

ایران که از حامیان دیرینه حماس و حزب‌الله است، هرگونه دخالت در حمله ۷ اکتبر حماس به اسرائیل را رد می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، رهبر انقلاب در سه‌شنبه هفته گذشته با تمجید از حماس گفت: «کسانی که می‌گویند حماسه اخیر (حمله ۷ اکتبر) کار غیرفلسطینی‌ها است، اشتباه می‌کنند».

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده نیز به ایران و سایرینی که ممکن است به فکر حمله به اسرائیل باشند، هشدار داد: «این کار را نکنند»!

در همین حال، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه حمایت تهران از حماس را در قالب «کمک» و «همکاری» دانست، اما تصریح کرد که «هیچ نظری درباره دخالت مستقیم ایران» در این حمله ندارد.

علاوه بر این، برخی از دیپلمات‌ها استدلال می‌کنند که تحریم‌های جدید می‌تواند بر توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران نیز تأثیر بگذارد؛ اگرچه مدتی است که این توافق برای مدتی از نظر سیاسی مرده است.

به گفته یک دیپلمات دیگر، کشورهای عضو از سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا (EEAS)، نهاد دیپلماتیک این اتحادیه خواسته‌اند تا در مورد پیامدهای احتمالی چنین تحریمی علیه ایران به کارگروه توضیح دهد.

یک دیپلمات دیگر گفت که این گفتگوها بسیار مقدماتی بوده و عمدتاً برای طرح پرسش‌های حقوقی و سیاسی، بدون اتخاذ موعضی محکم انجام شده است. او افزود که ممکن است این پیشنهاد حمایت لازم برای پیشبرد را جلب نکند.