به گزارش اکوایران،‌سومین مناظره مقدماتی جمهوری‌خواهان جهت دریافت نامزدی حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴، شب گذشته در شهر میامی ایالت فلوریدا برگزار شد. با استفاده بیشتر وقت مناظره برای بحث و جدل در مورد سیاست خارجی، کاندیداها تا حد زیادی از موضوعات کلیدی اجتماعی که یکی از محرکه‌های سیاسی کنونی آمریکا است، چشم‌پوشی کردند. در اینجا نکات اصلی این رویداد آورده شده است.

مرکزیت سیاست خارجی

ساعت اول مناظره با جدل داغ در مورد سیاست خارجی به پایان رسید. همه نامزدها از جنگ اسرائیل با حماس قویاً حمایت کردند. نیکی هیلی گفت که به نتانیاهو می‌گوید: «کارشان را یک‌سره کن»! در حالی که ران دسنتیس تأکید کرد که اسرائیل باید حماس را نابود کند.

بحث مهم دیگر در مورد ادامه دخالت ایالات متحده در جنگ اوکراین بود. ویوک راماسوامی، کارآفرین آمریکایی از ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین به خاطر مواضع ضددموکراتیکش انتقاد کرد و حمایت از این کشور را زیر سؤال برد. اما کریس کریستی نسبت به انزواگرایی آمریکا که امکان افزایش جاه‌طلبی روسیه را فراهم می‌کند، هشدار داد. دسنتیس نیز موضوع را به بحث امنیت مرزی کشور تغییر جهت داد. هیلی با حمله به رقیب خود گفت که ولادیمیر پوتین و شی جین‌پینگ مشتاق این هستند که شخصی مثل راماسوامی رئیس‌جمهور آمریکا شود.

با اتفاق آرای نامزدها در حمایت از اسرائیل، بحث‌های تند آن‌ها در مورد اوکراین شکاف‌های درون حزب جمهوری‌خواه در مورد نقش جهانی آمریکا را آشکار کرد.

نارسی سقط جنین

در حالی که مهاجرت و سیاست خارجی در اوایل مناظره در کانون توجه بود، موضوع مهم سقط جنین همچنان مغفول ماند که می‌تواند پیامدهای مهمی در نتیجه انتخابات نهایی داشته باشد. در نظرسنجی‌ها، رأی‌دهندگان چندین ایالت حمایت خود را از دسترسی به سقط جنین تأیید کردند. با این حال، برای بیش از یک ساعت‌ونیم، هیچ یک از نامزدها به طور مستقیم به این تغییر نگرش عمومی نپرداختند.

هنگامی که از نامزدها در مورد سقط جنین پرسیده شد، اکثر آن‌ها بر مواضع قبلی خود در حمایت از محدودیت‌های شدید بر سقط جنین تأکید کردند. تیم اسکات حمایت خود از ممنوعیت ۱۵ هفته‌ای فدرال را تکرار کرد، در حالی که نیکی هیلی خواستار مصالحه فراجناحی برای راه‌حلی میانی در این موضع شد. ران دسنتیس رویکرد متفاوتی را در پیش گرفت و به این نکته اشاره کرد که نباید سیاست‌های ضد سقط جنین را عامل شکست جمهوری‌خواهان در انتخابات گذشته دانست، بلکه تقصیر متوجه کمپین‌های انتخاباتی و عملکرد ضعیف آن‌هاست. با این حال، هیچ یک از نامزدها نشانه‌ای مبنی بر تمایل به تعدیل موضع خود نشان ندادند.

کاندیداها با بی‌توجهی به رأی مردم ایالت آیووا در رفراندوم حقوق سقط جنین، فرصت خود برای نشان‌دادن همراهی با مردم این ایالت که جایگاه ویژه‌ای در رقابت‌های درون‌حزبی را دارند، از دست دادند. در شرایطی که انتظار می‌رود موضوع حق سقط جنین همچنان در رفراندوم‌ها پیش روی رأی‌دهندگان باشد، سکوت در مورد چنین موضوع مهمی باعث می‌شود که نامزدها نتوانند نظر رأی‌دهندگان مستقلی که رأی آن‌ها در انتخابات نهایی تعیین‌کننده است را جلب کنند.

غفلت نامزدها از پرداختن مستقیم به این موضوع نشان می‌دهد که آن‌ها هنوز موقعیت خود را در چشم‌انداز سیاسی جدید و بر اساس بازخورد رأی‌دهندگان ارزیابی نکرده‌اند.

چالش چین

رفت‌وبرگشت هیلی و دسنتیس در مورد کارنامه آن‌ها در رابطه با چین، بینش خوبی در مورد چگونگی رویارویی آن‌ها با بزرگترین رقیب ژئوپلیتیک آمریکا در صحنه جهانی ارائه داد.

دسنتیس از این فرصت استفاده کرد و همکاری اقتصادی هیلی (در زمان فرمانداریش) با یک شرکت چینی را شاهدی بر ساده‌انگاری او نسبت به پکن ترسیم کرد. او همچنین از قانون خود مبنی بر ممنوعیت فروش زمین‌های نزدیک به پایگاه‌های نظامی در فلوریدا به چین را برجسته کرد.

با این حال، هیلی نگذاشت این ضربه بی‌پاسخ بماند. او با اشاره به آژانس توسعه اقتصادی فرمانداری فلوریدا که اخیراً این ایالت را به عنوان مقصد ایدئال برای کسب‌وکارهای چینی تبلیغ می‌کند، به حمله دسنتیس پاسخ داد. ویوک راماسوامی نیز سپس با انتقاد از مواضع هر دو نامزد، برخی حامیان مالی دسنتیس را به لابی‌گری برای سهل‌گیری در قوانین سرمایه‌گذاری به نفع چین متهم کرد.

سرکشی راماسوامی

راماسوامی با حفظ شهرت خود به عنوان برهم‌زننده بازی، دوستان و دشمنان خود را به طور یکسان، هدف قرار داد. او از همان ابتدا به اهداف متعددی در داخل و خارج از حزب حمله کرد.

راماسوامی نه تنها علیه مجریان مناظره، بلکه شخص رونا مک‌دنیل، رئیس کمیته ملی حزب جمهوری‌خواهان هجمه‌ای به راه انداخت و او را مسبب شکست حزب در چند انتخابات گذشته دانست. او از مک‌دنیل خواست تا در همان لحظه استعفا دهد.

راماسوامی که به دنبال متمایزکردن خود به عنوان نامزد جریان «اول آمریکا» و در مقابل جریان «نومحافظه‌کاران» بوده است، هیلی را برای سیاست خارجیش مورد انتقاد قرار داد.

او که قبلا توسط هیلی به خاطر استفاده از شبکه اجتماعی چینی تیک‌تاک مورد تمسخر قرار گرفته بود، پای دختر هیلی را به قضیه باز کرد و گفت: «او به خاطر پیوستنم به تیک‌تاک من را مسخره کرد. در حالی که دخترش از خیلی وقت پیش در این شبکه عضو است. پس بهتر است اول حواست به خانواده‌ات باشد»!

شکست کریستی و اسکات

با تمرکز مستقیم بر درگیری‌های بین هیلی، دسنتیس و راماسوامی، کریس کریستی، فرماندار سابق نیوجرسی و سناتور تیم اسکات فرصت کمی برای مشارکت یافتند. در حالی که دیگران بالای بر سر جذب نظر رأی‌دهندگان می‌جنگیدند، آن‌ها ساکت ایستادند. اسکات بر سر سقط جنین با هیلی رفت‌وآمد کوتاهی داشت، اما در غیر این مورد، در حاشیه باقی ماند. به حاشیه‌رفتن آن‌ها نشان‌دهنده نبردی سخت برای ارتقای جایگاه خود در رقابت شلوغ و پرجمعیتی بود که تحت سلطه سه نفر منتخب قرار گرفت.

فردای پس از مناظره

با نزدیک‌شدن به پایان اولین سال انتخاباتی رقابت‌های ۲۰۲۴، مناظره دیشب تغییر چندانی در وضعیت موجود ایجاد نکرد. دونالد ترامپ حتی بدون حضور در مناظره در صدر نظرسنجی‌ها ایستاد. سایر نامزدها نیز اختلافات داخلی و آسیب‌پذیری‌های خارجی خود به نمایش گذاشتند، اما هیچ‌کس نتوانست جایگاه خود در نظرسنجی‌ها را تغییر دهد. در حالی که بیش از یک سال دیگر به انتخابات نهایی ریاست‌جمهوری آمریکا باقی مانده و حتی پس از سه مناظره متوالی بین نامزدهای جمهوری‌خواه، هنوز ابهامات زیادی وجود دارد.