به گزارش اکوایران، حوثی‌های یمن در فاصله بیش از هزار مایلی از مقر قدرتشان در صنعا وارد جنگ اسرائیل و حماس شده‌اند و روز سه‌شنبه اعلام کردند که در حملاتی پهپادها و موشک‌هایی را به سوی اسرائیل شلیک کرده‌اند.

به نوشته رویترز، حوثی‌ها که بخشی از «محور مقاومت» هستند، پس از حمله ۷ اکتبر حماس به اسرائیل، در حمایت از فلسطینی‌ها درآمده و جبهه جدیدی را علیه اسرائیل گشوده‌اند. یحیی سریع، سخنگوی ارتش حوثی‌ها در بیانیه‌ای تلویزیونی گفت که این گروه «تعداد زیادی» موشک بالستیک و پهپاد به سمت اسرائیل پرتاب کرده است و «برای کمک به پیروزی فلسطینیان» حملات بیشتری از این دست انجام خواهد داد.

بیانیه او گسترش دامنه درگیری را تأیید کرد که کشورهایی از جمله عربستان سعودی، بزرگترین صادرکننده نفت جهان را عصبی کرده و ترس از سرایت درگیری‌ها را تشدید کرده است. سریع گفت که این سومین حمله حوثی‌ها به اسرائیل از زمان آغاز درگیری بوده و به نظر می‌رسد که حوثی‌ها در پشت حمله پهپادی ۲۸ اکتبر که به انفجارهایی در مصر منجر شد و همچنین حمله موشکی که توسط ناو آمریکایی رهگیری شد قرار داشتند.

تزاچی هانگبی، مشاور امنیت داخلی اسرائیل گفت که حملات حوثی‌ها غیرقابل‌تحمل بوده، اما در پاسخ به این سؤال که پاسخ اسرائیل چه خواهد بود، از توضیح بیشتر خودداری کرد.

شعار حوثی‌ها «مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل، لعنت بر یهود و پیروزی برای اسلام» است.

محور مقاومت

حوثی‌ها بخش مهمی از «محور مقاومت» هستند که با اسرائیل و ایالات متحده دشمن بوده و از ۷ اکتبر، حملات خود در سراسر منطقه را آغاز کرده‌اند. شبه‌نظامیان عراقی نیز به سمت نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه شلیک می‌کنند. در حالی که حزب‌الله لبنان در حال تبادل آتش با نیروهای اسرائیلی در مرز لبنان و سرزمین‌های اشغالی است.

حوثی‌ها توانایی‌های موشکی و پهپادی خود را در طول جنگ یمن با عربستان و امارات نشان داده‌اند. ائتلاف به رهبری عربستان سعودی ایران را به تسلیح، آموزش و تأمین مالی حوثی‌ها متهم کرده، اما این گروه حضور نیابتی ایران را رد می‌کند و می‌گوید که تسلیحاتش را خودش را تولید می‌کند.

ایالات متحده، متحد اصلی اسرائیل ناوهای هواپیمابر را برای بازدارندگی علیه گسترش درگیری غزه مستقر کرده است. ایران نیز گفته که نمی‌خواهد جنگ گسترش یابد. اما حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران اعلام کرده که ممکن است گروه‌های شبه‌نظامی محور مقاومت اقدامات بیشتری انجام دهند. او در دیدار با امیر قطر گفت: «گروه‌های مقاومت در برابر جنایات رژیم صهیونیستی و حمایت همه‌جانبه آمریکا از آن سکوت نخواهند کرد. آن‌ها منتظر توصیه کسی نخواهند بود؛ اگر اوضاع از کنترل خارج شود، هیچ طرفی از عواقب آن در امان نخواهد بود».

سریع، سخنگوی حوثی‌ها اسرائیل را مسئول بی‌ثباتی در خاورمیانه دانست و گفت که «دایره درگیری» در منطقه با «جنایات مستمر» اسرائیل در حال گسترش است و افزود که حوثی‌ها «تا زمانی که تجاوزات اسرائیل متوقف نشود» به حملات خود ادامه خواهند داد.

مهند هیگه علی از مرکز خاورمیانه بنیاد کارنگی با اشاره به اینکه موشک‌ها و پهپادهای حوثی‌ها در جریان آخرین درگیری‌ها سرنگون شده‌اند، گفت که حملات آن‌ها در حال حاضر «بیشتر جنبه ارسال پیام دارد تا یک تهدید نظامی واقعی». او تصریح کرد: «در صورت درگیری همه‌جانبه، با پرتاب‌های موشکی متعدد از همه جهات، پدافند هوایی تحت تأثیر قرار خواهد گرفت که خطری برای اسرائیل خواهد بود».

نگرانی عربستان

یمن بیش از یک سال از آرامش نسبی در میان فشارهای صلح به رهبری سازمان ملل برخوردار بوده است. در حالی که ریاض بر اولویت‌های اقتصادی در داخل تمرکز دارد، عربستان سعودی در تلاش برای خروج از جنگ با حوثی‌ها مذاکره کرده است. اما حملات موشکی و پهپادی حوثی‌ها به اسرائیل خطر درگیری را برای عربستان سعودی افزایش داده است. مستقیم‌ترین مسیر پرواز برای هر پهپاد یا موشکی که از یمن پرتاب می‌شود، از غرب عربستان سعودی در نزدیکی دریای سرخ، قبل از پرواز بر فراز اردن و به سمت اسرائیل است.

عزیز الغاشیان، تحلیلگر سعودی گفت که عربستان سعودی نگران سرایت درگیری از مرزهای خود خواهد بود. او گفت: «فکر می‌کنم مشکل این است که این جنگ می‌تواند عربستان سعودی را در موقعیتی قرار دهد که به نظر برسد بین آمریکا و اسرائیل یا ایران یک طرف را انتخاب شد. من فکر می‌کنم عربستان می‌خواهد از آن اجتناب کند».