به گزارش اکوایران، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه به جمعی از رهبران جامعه یهودی آمریکا گفت که کمتر از دو هفته پیش از نخست وزیر قطر خواسته است تا روایت خبرگزاری الجزیره درباره جنگ غزه را تلطیف کند.

به نوشته اکسیوس، اظهارات بلینکن حاکی از آن است که دولت آمریکا، که در این جنگ از مطبوعات مستقل در سطح جهانی ابراز حمایت کرده است، نگران است که روایت الجزیره از درگیری تنش‌ها را در منطقه تشدید کند.

شبکه رسانه‌ای الجزیره توسط دولت قطر تامین مالی می شود اما به طور مستقل فعالیت می‌کند. منتقدان گفته‌اند که این شبکه منعکس کننده موضع سیاست خارجی قطر است، که در مورد با روابطش با حماس تحت فشار قرار گرفته است.

اسراییل الجزیره را متهم کرده است که «بلندگوی تبلیغاتی» حماس است.

اکسیوس ادعا می‌کند که بلینکن «ظاهراً» تنها در مورد الجزیره عربی صحبت کرده است، نه الجزیره انگلیسی.

سه نفری که در این نشست شرکت کردند گفتند، بلینکن روز دوشنبه به رهبران یهودی آمریکایی گفت که زمانی که در 13 اکتبر در دوحه بود، از دولت قطر خواسته است که موضع علنی خود را نسبت به حماس تغییر دهد.

به گفته سه شرکت کننده در این جلسه، بلینکن گفته است که کاهش پوشش الجزیره از جنگ در غزه می‌تواند نمونه‌ای از اقداماتی باشد که دولت قطر می‌تواند برای این منظور انجام دهد. به گفته یک منبع، بلینکن گفت که از قطری‌ها خواسته است که «شدت پوشش الجزیره را کم کنند، زیرا پوشش این شبکه پر از تحریکات ضد اسرائیلی است.»

بلینکن هیچ نمونه‌ای از روایت‌های تشدید شده‌ای که او درخواست عقب نشینی از آن‌ها را داشت، ارائه نکرد.

وزارت امور خارجه از اظهار نظر درباره اظهارات بلینکن درباره الجزیره خودداری کرد. وزارت خارجه قطر نیز به درخواست‌ها برای اظهار نظر پاسخ نداد.

بلینکن زمانی که در کنار محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر قطر در دوحه صحبت می‌کرد، گفت: «دیگر نمی‌توان مانند گذشته با حماس تعامل کرد».

این در حالی است که دولت بایدن به میانجیگری قطر در برابر حماس وابسته است، چیزی که هفته گذشته منجر به آزادی دو اسیر آمریکایی شد.

یکی از مقامات وزارت امور خارجه گفت که بلینکن «عمیقاً از نقشی که قطر [در تضمین آزادی اسرا] ایفا می‌کند» قدردانی می‌کند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز سه شنبه به خبرنگاران گفت: «ما می‌دانیم که قطر یک خط ارتباطی باز با حماس دارد.»