به گزارش اکوایران، در حاشیه جلسه هیأت دولت، وزیر راه و شهرسازی در رابطه با قانون جهش تولید مسکن گفت: تا پایان سال ۵۰۰ هزار فقره زمین روستایی به مردم تقدیم می‌کنیم و ۵۰۰ هزار قطعه زمین در شهرها نیز تقدیم خواهد شد‌. 

وی افزود: علاوه بر این امروز در هیئت دولت مصوبه وام ارزان برای به‌سازی مسکن روستایی و شهرهای زیر 25 هزار نفر تصویب شد و میزان وام از 200 میلیون به 350 میلیون تومان افزایش یافت و تعداد این تسهیلات نیز از 200 هزار فقره به 350 هزار فقره افزایش یافت. 

همچنین مهرداد بذرپاش در رابطه با مصوبات سفر اخیرش به ارمنستان گفت: در سفر اخیر به ارمنستان توافقات خوبی داشتیم و قرارداد احداث راه مواصلاتی از مرز ایران تا ایروان توسط بخش خصوصی به ارزش 210 میلیون دلار امضا شد. 

موافقت دولت با لغو روادید برخی کشورها

عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی و گردشگری، اعلام کرد: امروز در دولت پیشنهاد لغو روادید برای بیشتر کشورهای مطرح‌شده رأی آورد. در مورد برخی کشورها که ملاحظاتی بود ادامه بررسی به جلسه آینده کمیسیون موکول شد.

ضرغامی افزود: امروز به عنوان یک ضرورت گردشگری، درهای کشور باید باز شود و مردم دنیا به ایران بیایند. این مزیت نسبی ماست. هر گردشگری که به ایران می‌آید باوجود برخی مشکلاتی که در کشور داریم، دیدگاهش در نظرسنجی‌ها بالای ۹۰ درصد نسبت به ایران عوض می‌شود. یعنی تمام تبلیغات ایران‌هراسی منتفی می‌شود.

جبلی: حق پخش مسابقات داخلی فعلا تصویب نشد

پیمان جبلی، رییس سازمان صدا و سیما، نیز در رابطه با پخش مسابقات ورزشی گفت: پیشنهاد سازمان صدا‌و‌سیما مبنی بر پرداخت حق پخش مسابقات داخلی توسط دولت در کمیسیون برنامه و بودجه ۱۴۰۳ تصویب نشد اما شش ماه بعد از ابلاغ برنامه هفتم توسعه آیین‌نامه آن را می‌نویسم تا در دستورکار هیات وزیران قرار گیرد تا حق پخش برنامه‌ها و مسابقات خارجی به برنامه‌ها و مسابقات داخلی هم تسری پیدا کند.

او ادامه داد: پیشنهاد سازمان صداوسیما درباره حق پخش مسابقات داخلی این بود که همان طور که دولت حق پخش برنامه‌ها و مسابقات ورزشی خارجی را به ما پرداخت می‌کند و ما هم به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می‌دهیم همین کار را عینا برای برنامه‌ها و مسابقات داخلی انجام دهد. به بیان دیگر ابتدا باید حق پخش برنامه‌ها و مسابقات داخلی مشخص شود، بعد دولت آن را به سازمان صدا‌و‌سیما پرداخت کند و در نهایت ما آن برنامه‌ها و مسابقات را با همکاری وزارت ورزش و جوانان در اختیار فدراسیون‌ها قرار دهیم.

وزیر کشور: مهاجرین غیرقانونی باید کشور را ترک کنند

احمد وحیدی، وزیر کشور، با بیان این‌که «مهاجرین غیرقانونی باید کشور را ترک کنند» گفت: باید سازوکار قوی‌تری پیش‌بینی کنیم تا با افرادی که بازگردانده می‌شوند و دوباره برمی‌گردند، برخورد شود.

او در حاشیه جلسه هیات دولت با بیان این‌که «نباید افغانستان‌ستیزی در ایران رخ دهد» در عین حال گفت: در بین آن‌ها هم متخلفانی وجود دارد که در زندان هستند.

وی ادامه داد: مهاجرین غیرقانونی باید کشور را ترک کنند. باید سازوکار قوی‌تری پیش‌بینی کنیم تا با افرادی که بازگردانده می‌شوند و دوباره برمی‌گردند، برخورد شود.

وحیدی گفت: ارتباط موضوع مهاجرین و آب در مورد طالبان خیلی جدی نیست.

واکنش وزیر ارشاد به ممنوع‌الکاری تعدادی از بازیگران

محمدمهدی اسماعیلی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - در جمع خبرنگاران در واکنش به ممنوع‌الکاری تعدادی از بازیگران تاکید کرد: درباره ممنوع‌الکار شدن بازیگرانی که کشف حجاب کرده‌اند ما قبلا هم اعلام کردیم که حجاب قانون است و ما قانون را اجرا می‌کنیم و من چندین بار اعلام کردم که کار کردن برای کسانی که قانون را اجرا نمی‌کنند امکان پذیر نیست.

وزیر ارشاد در ادامه از ثبت روز ۲۵ مهر به عنوان روز نسل‌کشی زنان و کودکان فلسطینی در تقویم خبر داد.

او در رابطه با سفر حج عمره نیز گفت: ما تلاش می‌کنیم تا آغاز موسم حج واجب بتوانیم نزدیک به ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار نفر را به حج عمره اعزام کنیم.

برای رفع ناترازی، بودجه استقراضی صورت نمی‌گیرد

داود منظور - رئیس سازمان برنامه و بودجه - گفت: در پیش‌بینی در قانون بودجه و کمیسیون‌های مجلس در سال گذشته، قیمت نفت 85 دلار فرض شده است که در خیلی از ماه‌های سال این رقم اتفاق نمی‌افتد و میزان صادرات هم بالاتر از ظرفیت قابل تحقق درنظر گرفته شده است لذا در بخش فروش نفت عدم تحقق داشتیم.

وی ادامه داد: البته وزارت نفت همه امکانات صادراتی را درنظر گرفته است اما پیش‌بینی در درآمدهای نفتی موجب ناترازی در بودجه شد و ناترازی در بخش درآمدهای نفتی 40 درصد بیش‌برآوردی داشت.

منظور با اعلام اینکه « با ابزارهایی که در اختیار داریم از جمله ابزار تخصیص به‌دنبال رفع ناترازی هستیم»، درباره استفاده از روش استقراض گفت: استقراض از بانک مرکزی و بانک‌ها نخواهیم داشت ولی با اختیارات قانونی می‌توانیم از سپرده‌های قانونی دولت استفاده کنیم که بعد از دو ماه این سپرده‌ها باید مجدداً پرداخت و جایگزین شود.

او در پاسخ به سوالی درخصوص اعلام قیمت خرید تضمینی گندم عنوان کرد: این تکلیف برعهده وزارت جهاد کشاورزی است و مذاکرات تعیین قیمت در جلسات متعددی انجام شده اما جمع‌بندی و ابلاغ آن برعهده وزیر جهاد کشاورزی است که انجام خواهد گرفت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه درباره زمان تقدیم لایجه بودجه 1403 به مجلس گفت: ابتدا باید منتظر بمانیم تا رسیدگی مجلس به لایحه برنامه هفتم توسعه به پایان برسد و تکالیف ما روشن شود. سال آینده اولین سال برنامه هفتم است و نمی‌توانیم بودجه را بدون توجه به تکالیف برنامه هفتم تنظیم کنیم. هرچند که بخشی از لایحه بودجه مطابق با آنچه از قانون برنامه هفتم توسعه تاکنون تصویب شده، آماده کرده‌ایم اما به محض پایان بررسی برنامه هفتم، لایحه بودجه تقدیم مجلس خواهد شد.