به گزارش اکوایران، به نظر می‌رسد که جمهوری اسلامی علاقه‌ای به رویارویی مستقیم با اسرائیل در بحبوحه جنگ این رژیم با نیروهای مورد حمایت تهران در غزه ندارد، اما هشدار داده که نیروهای مورد حمایتش همچنان آماده‌اند تا ماشه را کشیده و اسرائیل را از روی نقشه محو کنند.

کارزار دیپلماتیک فعال

به نوشته المانیتور، از زمان شروع جنگ اسرائیل و غزه، ایران به عنوان یک بازیگر اصلی منطقه‌ای و متحد اصلی جنبش حماس یک کارزار دیپلماتیک فعال را برای منزوی‌کردن اسرائیل دنبال کرده است. در عین حال، تلاش کرده که وجهه بی‌علاقگی به گسترش درگیری را نیز به تصویر بکشد.

با این حال، اگر دشمن قسم‌خورده‌اش به حمله زمینی وعده داده‌شده خود به نوار غزه ادامه دهد، جمهوری اسلامی چه واکنشی نشان خواهد داد؟

حمایت از آرمان فلسطین یکی از اصول ایدئولوژیک حکومت دینی شیعی ایران از زمان پیدایش آن بوده است. ایران با بی‌توجهی به فشارهای بین‌المللی، طی چهار دهه گذشته شبکه‌ای از نیروهای نیابتی خود در سراسر خاورمیانه را برای «صدور انقلاب» و تقویت نفوذ منطقه‌ای پرورش داده، تأمین مالی کرده، تسلیح و گسترش داده است، سیاستی که دشمنان غربی آن را «ماجراجویی» می‌دانند.

آرمان فلسطین، ستون تشکیل جمهوری اسلامی

«راه قدس از کربلا می‌گذرد» شعاری گویا در شعارهای جمهوری اسلامی است که تلاش‌های تهران از عراق، سوریه و یمن گرفته تا لبنان و سرزمین‌های اشغالی برای مبارزه غیرمستقیم با اسرائیل و هدف قراردادن منافع آمریکا را تقویت می‌کند.

در پی حملات هوایی مداوم اسرائیل به غزه که با حمله غافلگیرکننده ۷ اکتبر حماس به اسرائیل آغاز شد، ایران اکنون هشدار داده که ممکن است یک درگیری منطقه‌ای نزدیک باشد. رهبر ایران در روز سه‌شنبه در سخنانی گفت: «اگر رژیم صهیونیستی از توقف حملات خود امتناع کند، هیچ‌کس نمی‌تواند جلوی نیروهای مقاومت را بگیرد». این سخنان، در واقع به حزب‌الله لبنان، حوثی‌های یمن و یگان‌های حشدالشعبی در عراق و دیگر گروه‌های شبه‌نظامی شیعه که ایران از آن‌ها به عنوان «محور مقاومت» یاد می‌کند، اشاره داشت.

با توجه به اینکه توانایی‌های موشکی حزب‌الله در سال‌های اخیر به طور قابل‌توجهی توسط تهران تقویت شده، شبه‌نظامیان لبنان در حال حاضر بزرگترین تهدید برای اسرائیل هستند. پس از دیدار هفته گذشته با سیدحسن نصرالله، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه‌ای تلویزیونی، با اعتمادبه‌نفس خاصی صحبت کرد و گفت: «نیروهای مقاومت با قاطعیت به من گفتند که آماده هرگونه رویارویی مستقیم با رژیم صهیونیستی هستند». به گفته او، اگر اسرائیل به حمله برنامه خود در غزه ادامه دهد، نیروهای مورد حمایت ایران را به اقدام وادار کرده و در نهایت، منجر به محو اسرائیل از روی نقشه می‌شود.

دور نگه‌داشتن دشمن از طریق نبردهای فراتر از مرزهای ایران، دکترینی حیاتی در دستور کار امنیتی و سیاست خارجی تهران بوده که به ویژه توسط نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ترویج و پیگیری می‌شد. 

وزیر امور خارجه ایران با قراردادن این سیاست در چارچوب جنگ جاری، گفت: «اگر امروز نتوانیم از غزه دفاع کنیم، باید با بمب‌هایی که روی بیمارستان‌های کودکان در شهرهای خودمان می‌ریزند، مواجه شویم».

نبرد سه جبهه‌ای و نفت

تلویزیون ایران روز چهارشنبه گزارشی را منتشر کرد که در آن به تفصیل توضیح داد که چگونه نیروهای نیابتی ایران می‌توانند اسرائیل را از سه جهت مختلف محاصره کنند. بر اساس این سناریو، حزب‌الله از شمال، حوثی‌های یمن از جنوب و شبه‌نظامیان مستقر در عراق و سوریه از شرق می‌توانند رگبار موشک‌ها و راکت‌های ساخت ایران را به اسرائیل ببارانند. در این گزارش آمده است: «ماشه را می‌توان در روزهای آینده کشید».

با این وجود، بررسی اظهارات علنی مقامات ایرانی حاکی از انتخاب دقیق کلمات توسط آن‌هاست. آن‌ها همچنان از «گروه‌های مستقل مقاومت» صحبت می‌کنند و از هرگونه صحبت در مورد رویارویی مستقیم ایران با اسرائیل، اجتناب می‌کنند.

علی‌رغم سخنان آتشین ضداسرائیلی و ضدآمریکایی در زمان تشدید تنش‌های منطقه‌ای، مقامات ایران در بیشتر موارد بر هر وسوسه‌ای برای عجله برای ورود به درگیری غلبه کرده‌اند. سلسله ترورهای دانشمندان هسته‌ای و موشکی ایران و حملات خرابکارانه علیه تأسیسات هسته‌ای منتسب به اسرائیل در دهه گذشته، هرگز ایران را وارد درگیری نظامی با اسرائیل نکرد.

به طور مشابه و قابل توجه‌تر، جمهوری اسلامی پس از ترور فرمانده فقید سپاه قدس از یک جنگ تمام‌عیار با آمریکا خودداری کرد؛ حادثه‌ای که کارشناسان را با پتانسیل درگیری‌های منطقه‌ای در لبه صندلی‌های خود قرار داد.

در صورت گسترش جنگ، ممکن است ایران روی حمایت روسیه و چین، متحدان کلیدی که از محکومیت علنی حماس برای کشتن صدها اسرائیلی خودداری کرده‌اند، حساب کند. این دو به طور فزاینده‌ای همکاری نظامی با جمهوری اسلامی از جمله رزمایش مشترک در آب‌های بین‌المللی را تقویت کرده‌اند.

در حالی که تهران از رویارویی مستقیم با اسرائیل و ایالات متحده خودداری می‌کند، مدت‌هاست که تهدید کرده که از کارت نفت در خلیج فارس استفاده خواهد کرد؛ جایی که سپاه پاسداران با توقیف کشتی‌های بین‌المللی و تهدیدکردن نیروهای دریایی ایالات متحده، عرض‌اندام کرده است.

در بحبوحه تشدید تنش‌های اسرائیل و حماس، تندروهای ایرانی بار دیگر تهدیدهای خود را تجدید کرده و بسته‌شدن تنگه هرمز، مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین مسیر جهان برای حمل‌ونقل نفت خام و حیاتی برای تجارت بین‌المللی را پیشنهاد کرده‌اند.

ایران به دنبال آن است که با استفاده از نزدیکی خود به تنگه، دستور کار خود را پیش برده و در هر درگیری منطقه‌ای با اسرائیل دست برتر را به دست آورد. مقامات بر این باورند که هر گونه بسته‌شدن آبراه حیاتی که باعث افزایش سرسام‌آور قیمت نفت و بی‌قراری در بازارهای جهانی می‌شود، می‌تواند به شدت بر پایان بازی تأثیر بگذارد.