به گزارش اکوایران، به نظر می‌رسد امریکا و اسرائیل در حال برنامه‌ریزی برای آینده نوار‌غزه‌ی بدون حماس هستند.

دولت موقت تحت حمایت سازمان ملل و مشارکت کشورهای عربی

به نوشته بلومبرگ، به گفته افراد آشنا با مذاکرات دولت آمریکا، مقامات آمریکایی و اسرائیلی که به آینده نوار غزه نگاه می‌اندیشند، بحث درباره احتمالات از جمله روی کار آمدن بالقوه یک دولت موقت با حمایت سازمان ملل متحد و با مشارکت دولت‌های عربی را آغاز کرده‌اند.

به گفته منابعی که خواسته‌اند هویت‌شان فاش نشود، این گفت‌وگوها هنوز در مرحله اولیه است و به تحولاتی بستگی دارد که هنوز آشکار نشده است. و چنین امکانی نیاز به جلب نظر کشورهای عرب در اطراف منطقه دارد که به هیچ وجه پاسخ مثبت‌شان به این طرح از پیش قطعی نیست.

مخمصه غزه برای تل‌آویو و واشنگتن

اسرائیل مدعیست قصد دارد پس از جنگ با حماس، از غزه خارج شود. آن‌ها بارها ادعا کرده‌اند که قصد اشغال غزه را ندارند، اما هم‌چنین گفته‌اند که ادامه حکومت حماس پس از حمله 7 اکتبر برای‌شان غیرقابل قبول است.

چالش دستیابی به هر دوی این اهداف به نگرانی‌های ایالات متحده مبنی بر این‌که اسرائیل به آنچه پس از یک حمله زمینی رخ می‌دهد به اندازه کافی فکر نکرده، افزوده است. ایالات متحده هم‌چنین نگران است که حمله به غزه بدون هدف مشخص فراتر از سرنگونی حماس می‌تواند درگیری را به یک جنگ منطقه‌ای تبدیل کند.

تکرار تجربه تلخ پس از 11 سپتامبر

بر اساس گزارش بلومبرگ، بایدن از اسرائیل خواسته تا یک برنامه بلندمدت تدوین کند و نسبت به این مسئله ابراز نگرانی کرده که تل‌آویو اشتباهات آمریکا پس از حملات 11 سپتامبر 2001 را تکرار کند. به دنبال حادثه مذکور آمریکا به افغانستان و عراق حمله کرد. در حالی که واشنگتن به برخی از اهداف اعلامی خود، از جمله تضعیف القاعده دست یافت، سال‌ها در این کشورها گرفتار شد و هزاران سرباز را از دست داد.

بایدن هفته گذشته در اسرائیل گفت: «من این هشدار را می‌دهم: در حالی که احساس خشم می‌کنید، تحت تأثیر آن قرار نگیرید. پس از 11 سپتامبر ما در ایالات متحده خشمگین شدیم. در حالی که به دنبال عدالت بودیم و به عدالت رسیدیم، اشتباهاتی نیز مرتکب شدیم».

مهم‌ترین نگرانی واشنگتن

سرنوشت غزه پس از حمله احتمالی زمینی اسرائیل به یکی از مبرم‌ترین نگرانی‌ها برای مقامات آمریکایی تبدیل شده است. در دو هفته پس از حمله حماس، تیم بایدن در ظاهر به دنبال ایجاد توازنی میان حمایت از اسرائیل و بحران انسانی در حال گسترش در غزه بوده است.

به گفته افرادی که با تلاش ها آشنا هستند، به عنوان بخشی از مذاکرات جاری، ایالات متحده و متحدانش به دنبال به تاخیر انداختن موعد تهاجم، به منظور خرید زمان برای فرار بیشتر مردم از شمال غزه و مذاکرات محرمانه با میانجیگری قطر برای آزادی زندانی‌های نزد حماس هستند.

ماموریت غیرممکن؛ یک «واقعیت امنیتی جدید» در منطقه؟

به گفته ویلیام آشر، تحلیلگر ارشد سابق خاورمیانه در آژانس اطلاعات مرکزی ایالات متحده، ایجاد یک دولت موقت فوق‌العاده دشوار خواهد بود و موافقت دولت‌های عربی چالش‌برانگیزتر خواهد بود. آشر گفت: «طرحی که شامل دولت‌های عربی می‌شود، مستلزم تغییر اساسی در نحوه پذیرش ریسک و همکاری کشورهای عربی با یکدیگر است. این امر همچنین مستلزم اعتمادسازی غیرقابل تصوری از سوی تل‌آویو  است».

روز جمعه، وزیر دفاع اسرائیل ادعا کرده که این رژیم قصد ندارد پس از پایان عملیات نظامی خود، این سرزمین را اداره کند. یوآو گالانت به کمیته امور خارجه و دفاع پارلمانی در تل آویو گفت که اسرائیل قصد دارد [پس از پایان عملیات زمینی] از غزه خارج شود و یک «واقعیت امنیتی جدید» در منطقه ایجاد کند.

یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون اسرائیل پیشنهاد داده که کنترل غزه به تشکیلات خودگردان فلسطین بازگردانده شود که در انتخابات سال 2006 از حماس شکست خورد. لاپید روز پنجشنبه در یک نشست خبری در تل آویو گفت: «به نظر من در نهایت بهترین چیز این است که تشکیلات خودگردان فلسطین به غزه بازگردد».

به گفته تد سینگر، افسر ارشد سابق اطلاعاتی در آژانس اطلاعات مرکزی که در امور خاورمیانه تخصص دارد، تشکیلات خودگردان فلسطین، که بر کرانه باختری رود اردن و مهاجران فلسطینی در کشورهایی مانند اردن و لبنان زندگی می‌کنند نفوذ دارد، جایگزین مناسبی ارائه نمی‌کنند. سینگر گفت: «دولت خودگردان فلسطین که در سال 2006 از غزه خارج شد، فاقد اعتبار است و به سختی بر کرانه باختری حکومت می‌کند. پراکندگی فلسطینی‌ها روابط معنادار با غزه را از بین برده است«.

مقامات دولت بایدن تا کنون از بیان ترتیبات احتمالی حکومت غزه در انظار عمومی اجتناب کرده‌اند. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی بایدن روز یکشنبه در شبکه سی بی اس گفت که مردم فلسطین در غزه شایسته رهبری هستند که به آن‌ها اجازه دهد در صلح و امنیت زندگی کنند. سالیوان گفت: «امروز در موقعیتی نیستم که بگویم این ترتیبات دقیقاً به چه شکلی خواهد بود».