به گزارش اکوایران، دو منبع آگاه با تفکر ریاض به رویترز گفتند، عربستان سعودی برنامه‌های مورد حمایت آمریکا برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل را متوقف کرده است که نشان دهنده تجدیدنظر سریع این کشور در اولویت‌های سیاست خارجی خود با تشدید جنگ بین اسرائیل و گروه فلسطینی حماس است.

این درگیری همچنین این پادشاهی را به سوی تعامل با ایران هدایت کرده است. محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، اولین تماس تلفنی خود را با ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران را در حالی انجام داد که ریاض تلاش می‌کند از افزایش گسترده‌تر خشونت‌ها در منطقه جلوگیری کند.

این دو منبع به رویترز گفتند که مذاکرات تحت هدایت ایالات متحده در مورد عادی‌سازی با اسرائیل به تأخیر خواهد افتاد که برای پادشاهی گامی کلیدی برای تضمین پیمان دفاعی با ایالات متحده بود.

پیش از این که حماس در 7 اکتبر عملیات گسترده‌اش را علیه اسرائیل انجام دهد، رهبران اسرائیل و عربستان سعودی می‌گفتند که به‌طور پیوسته به سمت توافقی حرکت می‌کنند که می‌تواند خاورمیانه را تغییر دهد.

منابع آگاه قبلا به رویترز گفته بودند که عربستان سعودی تا پیش از این درگیری نشان داده بود که اجازه نخواهد داد روند رسیدن به یک پیمان دفاعی با ایالات متحده از مسیر خود خارج شود، حتی اگر اسرائیل امتیازات قابل توجهی به فلسطینی‌ها در تلاش آن‌ها برای تشکیل کشور ارائه ندهد.

اما در حالی که خبرگزاری‌های عربی تصاویری از کشته شدن فلسطینی‌ها در حملات هوایی تلافی‌جویانه بی‌رحمانه اسرائیل را پخش می‌کنند، رویکردی که فلسطینیان را به حاشیه براند، خطر برافروختن خشم عرب‌های منطقه را به همراه خواهد داشت.

373437_0

نیروهای حماس تاکنون بیش از 1300 اسرائیلی را در حمله 7 اکتبر خود کشتند و در مقابل تا روز جمعه بیش از 1500 نفر در حملات مداوم اسرائیل به غزه قربانی شده‌اند.

اولین منبع آگاه با تفکر ریاض گفت فعلا نمی‌توان گفتگوها را ادامه داد و زمانی که گفتگوها از سر گرفته شوند، موضوع امتیازات اسرائیل برای فلسطینی‌ها باید اولویت بالاتری باشد - اظهار نظری که نشان می‌دهد ریاض احتمال عادی‌سازی را رها نکرده است.

تابوی نادیده گرفتن فلسطین

این بازاندیشی عربستان بر چالش‌هایی تاکید دارد که آمریکا برای تعمیق ادغام اسرائیل در منطقه‌ای با آن مواجه است که آرمان فلسطین همچنان یکی از نگرانی‌های اصلی اعراب است.

عزیز الغاشیان، تحلیلگر سعودی گفت: «عادی سازی از قبل (در جهان عرب) تابو تلقی می‌شد... این جنگ تنها این را تقویت می‌کند.»

اولین منبع آگاه با تفکر سعودی گفت واشنگتن این هفته ریاض را برای محکوم کردن حمله حماس تحت فشار قرار داده است، اما گفت که شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی این خواسته را رد کرده است. یک منبع آمریکایی این موضوع را تایید کرد.

مناقشه منطقه‌ای همچنین ولیعهد سعودی و رئیس‌جمهور ایران را بر آن داشت تا برای اولین بار پس از ابتکار عمل چین که رقبای خلیج فارس را وادار به برقراری مجدد روابط دیپلماتیک در ماه آوریل کرد، صحبت کنند.

در بیانیه عربستان سعودی آمده است که ولیعهد به رئیسی گفته است: «پادشاهی حداکثر تلاش خود را برای تعامل با همه طرف‌های بین‌المللی و منطقه‌ای به کار می‌گیرد تا تشدید تنش‌های جاری را متوقف کند»، که نشان دهنده تلاش ریاض برای مهار بحران است.

یک مقام ارشد ایرانی به رویترز گفت که تماس رئیسی با ولیعهد با هدف حمایت از فلسطین و جلوگیری از گسترش جنگ در منطقه صورت گرفته است. این فرد مسئول گفت: «تماس خوب و امیدوارکننده بود.»

اولین منبع آشنا با تفکر سعودی گفت که کشورهای خلیج فارس، از جمله کشورهایی که با اسرائیل روابط دارند، نگران هستند که ایران به درگیری کشیده شود که آن‌ها را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد.

الکس وطنخواه، مدیر برنامه ایران در موسسه خاورمیانه در واشنگتن، گفت که هفته گذشته نشان داد که چرا و چگونه بینش عربستان و ایران برای منطقه از هم جدا شده است. او گفت: «سعودی‌ها هنوز هم معتقد هستند که منطقه و خود عربستان باید به سمت همکاری‌های منطقه‌ای و توسعه اقتصادی حرکت کنند. در حالی که به نظر می‌رسد ایران فکر می‌کند که اولویت اول این است که نبرد را به سمت اسرائیلی‌ها ببرد.»