به گزارش اکوایران، همزمان با موشک باران سرزمین های اشغالی توسط حماس، کابینه اسرائیل در مرز شمالی اش با حزب الله لبنان درگیر درگیری بالقوه است. روز یکشنبه، یک روز پس از حمله حماس به اسرائیل، حزب الله برای اعلام «همبستگی»، موشک‌ها و توپخانه‌ها را به سمت بلندی‌های جولان تحت کنترل اسرائیل پرتاب کرد و اسرائیل در پاسخ، یکی از پست های بازرسی حزب‌الله در لبنان را هدف قرار داد.

کابوس تازه اسرائیل

به نوشته اقتصادنیوز، حزب‌الله مدت‌هاست که بر آرمان فلسطین تاکید دارد. با این حال، به ادعای ناظران پیوستن به این مناقشه و گشودن جبهه دوم در جنگ علیه اسرائیل، برای حزب الله ریسک بزرگی خواهد بود. اگر حزب‌الله بیش از چند موشک برای همبستگی شلیک می‌کرد، درگیری کنونی - که در حال حاضر مرگبارترین تنش اسرائیل از زمان انتفاضه دوم بوده – وسیع تر می شد. امروز حزب الله لبنان زرادخانه اش را گسترش داده و تعداد زیادی راکت و موشک دارد، حتی بیشتر از سال ۲۰۰۶. طبیعتا این گروه به واسطه داشتن چنین تجهیزاتی می تواند به عمق اسرائیل حمله کند. حزب الله همچنین به طیف وسیعی از موشک های کروز ضد کشتی و موشک های زمین به هوا دست یافته که هر دو عملیات اسرائیل را پیچیده می کند. ایران قابلیت‌های سایبری حزب‌الله را ارتقا داده و همین گزاره حمله این گروه را خطرناک تر جلوه می دهد.

آنگونه که فارین پالسی نوشته، حزب‌الله از حماس که عملیات‌های کنونی اش برای اسرائیل کابوس است، بسیار قدرتمندتر است. از منظری دیگر، حزب‌الله شاید ماهرترین گروه نظامی در جهان محسوب می شود. این گروه در جنگ داخلی سوریه شرکت کرده و در قامت نیروی تثبیت کننده قدرت فعالیت داشته است.حزب الله علاوه بر داشتن توانایی ضربه زدن به اسرائیل، انگیزه نیز دارد. این گروه از حماس حمایت می کند و نقش مهمی در تکامل این گروه ایفا کرده. این سازمان مبارزان حماس را در لبنان آموزش داده و مهارت ها و جهان بینی اش را در اختیار اعضای حماس قرار داده است.حزب الله همچنین خود را الگویی برای حماس می بیند. پس از اینکه حزب‌الله در سال ۲۰۰۰ اسرائیل را از لبنان بیرون کرد، حسن نصرالله، رهبر این گروه، سخنرانی معروفی را ایراد کرد که در آن اسرائیل را با «تار عنکبوت» مقایسه کرد و مدعی شد که از دور قوی به نظر می‌رسد اما فاقد قدرت است.

thumbs_b_c_f5e4750e0dd1dda3ea36562f4a0f4ea6

پلن حزب الله برای اسرائیل

از منظری دیگر،حزب‌الله به دلایل سیاسی و ایدئولوژیک شاید بخواهد رویاروی اسرائیل بایستد. با این حال آنگونه که برخی از ناظران می گویند، اگرچه حزب‌الله از حماس حمایت می‌کند و می‌خواهد اسرائیل نابود شود، اما دلایل زیادی وجود دارد که در این مسیر با احتیاط قدم بردارد. به ادعای گروهی از تحلیلگران پیوستن به جنگ با اسرائیل منتقدانی در لبنان دارد، اگرچه حزب‌الله هنوز هم گاهی مواضع اسرائیل را گلوله باران می‌کند و اسرائیل پاسخ می دهد اما از سال ۲۰۰۶ وارد نبردی همه جانبه نشده است.از منظری دیگر باید گفت که اقتصاد لبنان درگیر چالش های جدی است. نرخ بیکاری بالاست و فساد بیداد می کند. نظام سیاسی کشور از هم گسیخته و تشکیل دولت درگیر تاخیرهای متناوب می شود.طبیعتا در چنین شرایطی جنگ با اسرائیل این کشور را با مشکلا بشتری روبرو خواهد کرد.

آنگونه که گروهی مدعی اند رهبران اسرائیل امروز در برخورد با تهدیدات گروه‌هایی مانند حزب‌الله تمایلی به بخشش یا ظرافت ندارند. از همین رو ورود به جنگ با اسرائیل می تواند زمینه را برای نبردی تمام عیار هموار کند.به باور گروهی نقش ایالات متحده محاسبات حزب الله را شکل می دهد. به ادعای آنها دولت بایدن ناو جنگی به شرق مدیترانه فرستاده تا هشداری به حزب الله و ایران ارسال کند. شواهد نشان می دهد حزب الله فعلا خواهان درگیری مستقیم نیست.از همین رو حملات حزب الله را رد قاب تلاشی برای مربع نشان دادن همبستگی با حماس و در عین حال اجتناب از پاسخ سخت به اسرائیل تبیین می کنند. بنابراین، حملات حزب الله فعلا به معنای گشودن جبهه جدید تعریف نشده، به ادعای گروهی پاسخ خاموش اسرائیل نشان داد که رهبران تل آویو نیز این پیام را دریافت کردند که حزب الله به دنبال جنگی همه جانبه نیست.