به گزارش اکوایران، مقامات پاکستانی در روز سه‌شنبه اعلام کردند که پاکستان که خانه بیش از ۱.۷ میلیون‌نفری است که از خشونت‌های افغانستان گریخته بودند، در حال اخراج دسته‌جمعی «مهاجران غیرقانونی» است.

به نوشته سی‌ان‌ان، سرفراز بوگتی، وزیر کشور موقت پاکستان در یک کنفرانس خبری مهلتی را تا اول نوامبر برای کسانی که به طور غیرقانونی در کشور اقامت دارند، تعیین کرد که پس از آن، «همه نهادهای مجری قانون آن‌ها را اخراج خواهند کرد».

به گفته آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد، تا پایان سال ۲۰۲۲ پاکستان میزبان بیش از ۱.۳ میلیون پناهجوی ثبت‌شده افغان و ۴۲۷ هزار نفر در «وضعیت‌های مشابه پناهجویان» افغانستانی بود. اما حضور آن‌ها در پاکستان مدت‌هاست که با سرکوب پلیس و تهدید به اخراج، در سال‌های گذشته بحث‌برانگیز بوده است. به گفته گروه‌های داوطلب با استناد به سوابق محلی، تاکنون صدها افغان در سال جاری از پاکستان اخراج شده‌اند.

بوگتی در کنفرانس خبری روز سه‌شنبه مدعی شد که ۱۴ مورد از ۲۴ حمله تروریستی بزرگی که در سال جاری در پاکستان رخ داده را اتباع افغانستان انجام داده‌اند. او اذعان کرد: «از افغانستان به ما حمله می‌شود و اتباع افغانستانی در این حملات دست دارند. ما شواهدی برای آن داریم». بوگتی گفت که مشاغل و اموال «بیگانگان غیرقانونی مصادره خواهد شد و فعالان تجاری غیرقانونی و تسهیلگران آن‌ها تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت». او افزود: پس از پایان مهلت مقرر، علیه هر شهروند یا شرکت پاکستانی که به اتباع بیگانه غیرقانونی اقامت یا تسهیلات ارائه کند، برخورد قانونی جدی صورت خواهد گرفت.

این تصمیم توسط کمیته ملی  Apex گرفته شد که اوایل روز سه‌شنبه تشکیل جلسه داد. همچنین کارگروهی برای «توقیف افراد دارای شناسنامه جعلی و اموال غیرقانونی که بر اساس مدارک جعلی آن‌ها ساخته شده»، تشکیل شده است، ضمن اینکه به پایگاه ملی و سازمان ثبت‌احوال کشور دستور لغو هرگونه «شناسنامه جعلی» و تأیید هر مورد با آزمایش DNA صادر شده است.

پاکستان خانه یکی از بزرگترین جمعیت پناهجویان در جهان است که اکثریت قریب به اتفاق آن‌ها از افغانستان هستند. با توجه به مرزهای مشترک و روابط عمیق فرهنگی دو کشور، سرنوشت آن‌ها همیشه به هم مرتبط بوده و سال‌ها درگیری و بحران‌های بشردوستانه در افغانستان ناگزیر به پاکستان سرایت کرده است.

بسیاری از افغان‌ها پس از حمله شوروی به کشورشان در سال ۱۹۷۹ گریختند و در جریان بزرگترین بحران پناهجویان جهان، در پاکستان مستقر شدند. موج دیگری در سال ۲۰۲۱ و پس از تسخیر کابل توسط طالبان رخ داد و هزاران افغان، اغلب با مدارک ناقص، از مرز پاکستان عبور کردند و در انتظار ویزا برای کشورهای ثالث مانند ایالات متحده بودند.

سازمان غیرانتفاعی عفو بین‌الملل روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «بسیاری از افغان‌هایی که در ترس آزار و اذیت طالبان زندگی می‌کنند، به پاکستان گریخته‌اند؛ جایی که در معرض موج‌هایی از بازداشت‌های خودسرانه، بازداشت‌ها و تهدید اخراج قرار گرفته‌اند. این بسیار نگران‌کننده است که وضعیت پناهجویان افغانستانی در پاکستان مورد توجه بین‌المللی قرار نمی‌گیرد».

گروه حمایت از پناهندگان بین‌المللی گفت که به ویژه نگران سرنوشت افغانستانی‌هایی است که در سال ۲۰۲۱ به دلیل ترس از طالبان از کشورشان فرار کردند. این نهاد گفت: «پاکستان سابقه‌ای طولانی در میزبانی سخاوتمندانه از همسایگان افغانستانی خود، در شرایطی که آن‌ها ناامن بوده‌اند را دارد. اکنون زمان توقف آن نیست».