به گزارش اکوایران، شرکت امنیت دریایی بریتانیا (آمبری) با استناد به اطلاعاتی که دریافت کرده، گفت که یک کشتی باری ترکیه در ۱۱ مایلی شمال سولینا در رومانی و نزدیک ورودی کانال سولینا با مین دریایی برخورد کرد.

به نوشته رویترز، منابع دریایی و امنیتی گفتند که طبق گزارش‌ها، این کشتی تقریباً در ساعت ۹:۲۰ به وقت جهانی با یک انفجار مواجه شد. کشتی برای مدت کوتاهی لنگر انداخت تا خسارت را ارزیابی کند. آمبری گفت: «در ساعت ۱۲:۱۰، کشتی حرکت خود را از سر گرفت».

این یکی از اولین حوادث چند ماه اخیر بود که یک کشتی با مین دریایی برخورد می‌کند. منطقه دریای سیاه توسط بیمه‌گران به عنوان منطقه پرخطر ثبت شده و مین‌های شناور همچنان منشأ خطر در این منطقه هستند.

یک منبع دولتی اوکراین تأیید کرد که یک کشتی با مین برخورد کرده و افزود: «احتمالاً مین جنگ جهانی دوم یا مین‌هایی بود که سال گذشته در آنجا رها شده بود». یوروک ایسیک، رئیس شرکت مشاوره Bosphorus Observer به طور جداگانه به رویترز گفت که تنها به تانکر بالاست کشتی «کافکامتلر» آسیب جزئی وارد شده، اما خدمه در سلامت هستند. ردیابی کشتی در ارائه‌دهنده تجزیه‌وتحلیل دریایی MarineTraffic در ساعت ۲۱:۲۰ روز پنجشنبه نشان داد که کافکامتلر در کانال دانوب نزدیک به ترمینال اوکراینی Vylkove لنگر انداخت.

روسیه در ماه ژوئیه از توافق مورد حمایت سازمان ملل خارج شد که به اوکراین اجازه می‌داد غلات خود را از طریق یک کانال حمل‌ونقل ایمن به سایر کشورها صادر کند. از آن زمان، اوکراین یک «کریدور بشردوستانه» موقت برای کشتی‌های باری ایجاد کرده است و از ماه آگوست، چندین کشتی بنادر دریای سیاه اوکراین را ترک کرده‌اند.

دولت بریتانیا در روز چهارشنبه با استناد به اطلاعاتی اعلام کرد که روسیه ممکن است از مین‌های دریایی از جمله با قرار دادن آن‌ها در مسیر بندرهای اوکراین، برای هدف قراردادن کشتی‌های غیرنظامی در دریای سیاه استفاده کند.

آمبری روز پنجشنبه گفت که این حادثه در همان روزی رخ داد که این شرکت «به مشتریان خود از احتمال استقرار مین‌های دریایی توسط نیروی دریایی روسیه که برای جلوگیری از صادرات غلات اوکراین انجام شد، اطلاع داد».