به گزارش اکو‌ایران، پلیس ترکیه دو روز پس از حمله انتحاری در آنکارا، پایتخت ترکیه، حداقل 928 نفر را به اتهام ارتباط با مبارزان کرد بازداشت کرده است.

به نوشته الجزیره، علی یرلیکایا، وزیر کشور ترکیه، روز سه‌شنبه گفت که پلیس در ۶۴ استان ترکیه یورش‌هایی انجام داد و افراد مظنون به عضویت در «ساختار اطلاعاتی» حزب غیرقانونی کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) را بازداشت کرده است.

وزیر در پست‌هایی در شبکه اجتماعی X گفت که حدود 13400 پرسنل امنیتی در این عملیات شرکت کردند و افزود که بیش از 1000 سلاح غیرقانونی کشف و ضبط شده است.

سینم کوسی اوغلو، خبرنگار الجزیره از استانبول گفت که هدف نیروهای امنیتی دستگیری هرچه بیشتر مظنونان در این عملیات بوده است. «این به این معنا نیست که همه این افراد دستگیر خواهند شد. این اولین بازداشت‌هاست است.»

کوسو اوغلو گفت که دامنه این عملیات نشان می دهد که پلیس جمع آوری اطلاعات خود را در مورد مظنونان پ ک ک تشدید کرده است. او افزود که مرکز حملات روز سه‌شنبه، سانلیورفا، یک شهر بزرگ جنوب شرقی در مرز سوریه است.

بمب گذاری آنکارا

پ.ک.ک چندین دهه شورش مسلحانه را در ترکیه رهبری کرده است و توسط ایالات متحده و اتحادیه اروپا به عنوان یک سازمان «تروریستی» شناخته می شود. ده ها هزار نفر از آغاز درگیری‌ها در سال 1984 جان خود را از دست داده اند.

روز یکشنبه، یک بمب‌گذار انتحاری بمبی انفجاری را در نزدیکی ورودی وزارت کشور ترکیه، ساعاتی قبل از سخنرانی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه منفجر کرد. مرد مسلح دوم نیز در تیراندازی با پلیس کشته شد. در این حمله دو افسر پلیس به صورت جزئی زخمی شدند. مقامات گفتند که مظنونان در داخل خودرویی که از دامپزشکی در شهر کایسری در مرکز ترکیه پس از شلیک گلوله به سر راننده آن ضبط کرده بودند، به محل حادثه رسیدند.

به گفته یک وب‌سایت خبری نزدیک به این گروه، پ‌ک‌ک مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت. این در حالی است که مقامات ترکیه یکی از مهاجمان را یکی از اعضای پ‌ک‌ک معرفی کردند. ساعاتی پس از این حمله، هواپیماهای جنگی ترکیه حملاتی را به سایت‌های مشکوک پ‌ک‌ک در شمال عراق، جایی که رهبری این گروه در آن مستقر است، انجام دادند.