به گزارش اکوایران، یک دونالد ترامپ سرکش به دادستان کل نیویورک و قاضی ناظر بر دادگاه کلاهبرداری مدنی او که روز دوشنبه آغاز شد، حمله کرد و یک وکیل ایالتی رئیس جمهور سابق را متهم کرد که با دروغ گفتن درباره امپراتوری املاکش بیش از 100 میلیون دلار درآمد داشته است.

به گزارش رویترز، لتیتیا جیمز، دادستان کل آمریکا به دنبال حداقل 250 میلیون دلار جریمه، ممنوعیت دائمی ترامپ و پسرانش دونالد جونیور و اریک از تجارت در نیویورک و ممنوعیت پنج ساله املاک تجاری علیه ترامپ و سازمان ترامپ است.

ترامپ قبل از شروع محاکمه به خبرنگاران گفت که این پرونده یک «کلاهبرداری» ، «پاپوش» و یک «انتقام‌گیری سیاسی» توسط جیمز است و او را «یک فرد فاسد، یک فرد وحشتناک که می‌خواهد مردم را از نیویورک فراری دهد، خواند.

او به همان اندازه نسبت به قاضی، آرتور انگورون هم بی‌رحم بود و او را یک فرد طرفدار دموکرات‌ها خواند که از این پرونده برای دخالت در انتخابات ریاست جمهوری 2024 استفاده می‌کند، جایی که ترامپ یکه‌تاز بزرگ نامزدی جمهوری خواهان است. ترامپ به خبرنگاران گفت: «این قاضی‌ای است که باید محروم شود. این قاضی که باید از سمتش اخراج شود.»

کمپین انتخاباتی ترامپ از زمان آغاز روند دادرسی به دنبال جمع آوری کمک مالی بوده و گفته که او از خانواده و آبروی خود در برابر دموکرات‌های نیویورک دفاع می‌کند که آن‌ها را «ظالمان فاسد» می نامند.

این پرونده به اتهامات دادستان کل مربوط می شود که بر اساس آن ترامپ دارایی‌ها خود را از سال 2011 تا 2021 بیشتر جلوه داده تا با شرایط بهتری وام و بیمه بگیرد.

جیمز، ترامپ را متهم کرده است که دارایی‌هایش از جمله آپارتمان پنت‌هاوس برج ترامپ در منهتن، املاک مار-آ-لاگو در فلوریدا و برج‌های اداری و باشگاه‌های گلف مختلف را بسیار بیشتر ارزش‌گذاری کرده و ثروت خود را تا ۲.۲ میلیارد دلار افزایش داده است.

ترامپ در دادگاه کت و شلوار آبی تیره، کراوات آبی روشن تر با سنجاق پرچم آمریکا روی یقه اش به تن داشت. وقتی هم که وارد داگاه شد، این پرونده را «ادامه بزرگترین شکار جادوگران تمام دوران» نامید.

قاضی دادگاه قبل از شروع دادرسی گفت: «اطلاعاتی که من در سایر زمینه‌های قضایی دارم کلی است، اما در تشخیص کلاهبرداری تخصص دارم.»

او هفته گذشته هنگام صدور اعلام جرم علیه ترامپ گفت، اسناد گرد‌آوری شده نشان می‌دهد که او ارزش دارایی و مستغلات خود را سه برابر رقم واقعی جلوه داده است. او افزود: «این میزان اختلاف با واقعیت از سوی یک شرکت مستغلات آن هم با هدف سود شخصی در چند دهه، فقط می‌تواند کلاهبرداری نام بگیرد.»

علاوه بر این، قاضی پرونده جواز فعالیت شرکت‌های ساختمانی و مستغلات دونالد ترامپ را لغو کرد و گفت با تعیین کمیسیونی دستور خواهد داد که این شرکت‌ها منحل شوند.

جلسات دادگاه برای ماه دسامبر برنامه‌ریزی شده‌اند. قرار است ۱۵۰ نفر شهادت دهند اما پیش‌بینی می‌شود که مجادله اصلی در این محاکمه روی اظهارنظرهای کارشناسان در مورد اسناد مالی متمرکز شود.

دادستانی نیویورک می‌گوید دونالد ترامپ با ارائه ارقام غیرواقعی از دارایی خود توانسته است میلیون‌ها دلار وام و اعتبار غیرقانونی بگیرد و از بانک‌ها و شرکت‌های بیمه نیز خدمات ترجیحی دریافت کرده است.

به عنوان نمونه آقای ترامپ ارزش ویلای شخصی خود در فلوریدا را ۷۳۹ میلیون دلار جلوه داده است، در صورتی که طبق مقررات و استانداردهای محلی در ارزیابی قیمت مستغلات، ارزش حقیقی آن زیر ۳۰ میلیون دلار است.

این دادرسی مدنی یکی از مجموعه پرونده‌های قضایی است که آقای ترامپ به دلایل گوناگون از جمله تلاش برای تغییر دادن نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ با آن مواجه است.

هر چند پرونده نیویورک در صورت اثبات جرم به ضرر مالی بزرگی برای ترامپ منجر خواهد شد اما به‌مانند سایر پرونده‌ها و محاکمات که جرایم جدی‌تری را بررسی می‌کنند، بعید به نظر می‌رسد که روی محبوبیت او در میان درصد بالایی از رای‌دهندگان جمهوری‌خواه تاثیری داشته باشد.