به گزارش اکوایران ،‌در پی وقوع آتش‌سوزی در مراسم عروسی در بزرگترین شهر مسیحی‌نشین عراق در سه‌شنبه‌ شب، دست‌کم ۹۴ نفر کشته و ۱۰۰ نفر دیگر زخمی شدند.

به نوشته بی‌سی‌سی، صدها نفر در یک تالار ضیافت در شهر قراقوش در استان نینوا جشن می‌گرفتند که این فاجعه رخ داد. شاهدان و مقامات می‌گویند که مهمانان با آتش در حال بازی بودند، سالن شعله‌ور شد. آن‌ها افزودند که پانل‌های کامپوزیت فلزی و پلاستیکی قابل‌اشتعال که سالن را پوشانده بود، باعث شعله‌ورشدن آتش شد. نیروهای امنیتی روز چهارشنبه ۱۰ نفر از کارکنان محل، صاحب آن و سه نفر از عوامل آتش‌بازی را دستگیر کردند.

بعد از ظهر چهارشنبه، صدها نفر از مردم عزادار در مراسم تشییع‌جنازه بیش از ۴۰ قربانی در قبرستانی در قراقوش که به الحمدانیه و بخدیا نیز معروف است، شرکت کردند. برخی عکس عزیزان درگذشته خود را حمل می‌کردند.

به گزارش خبرگزاری کردی عراق، کاردینال لوئیس رافائل ساکو، در یک سخنرانی، آتش‌سوزی را یک «فاجعه کامل» توصیف کرد.

در همین حال، تلویزیون آلسوماریا تصاویری از مردی را در مراسم تشییع‌جنازه نشان داد که او را داماد معرفی کرد. بی‌بی‌سی تصویری از چهره او را از طریق نرم‌افزار تشخیص چهره منتشر کرد و آن را با تصویری از داماد قبل از عروسی مقایسه کرد و مطمئن است که این گزارش درست است.

هرچند گزارش‌های اولیه می‌گوید که عروس و داماد جان باخته‌اند اما مقامات حفاظت شهری به بی‌بی‌سی عربی گفتند که هم داماد و هم عروسش جان سالم به در برده‌اند. فیلم منتشر شده در فضای مجازی این زوج را در حال رقص نشان می‌دهد و بعد زباله‌های شعله‌ور از سقف شروع به سقوط می‌کنند. ویدئوی دیگری که لحظاتی قبل از آن فیلم‌برداری شده بود، به نظر می‌رسید که چهار آتش‌بازی بزرگ فواره را در سالن نشان می‌دهد و سپس یک لوستر سقف بزرگ در آن نزدیکی را نشان می‌دهد که در آتش می‌سوزد.

رانیا واد، یکی از مهمانان عروسی که از ناحیه دست دچار سوختگی شده است، گفت که در حالی که عروس و داماد به آرامی در حال رقصیدن بودند، «آتش بازی شروع به بالارفتن از سقف کرد و تمام سالن در آتش سوخت.» این جوان ۱۷ساله به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما نتوانستیم چیزی را ببینیم. داشتیم خفه می‌شدیم، نمی‌دانستیم چگونه بیرون بیاییم.»

عماد یوهانا ۳۴ساله که از جهنم فرار کرد، به رویترز گفت: «ما دیدیم که آتش در حال حرکت بود و از سالن بیرون می‌آمد. آنهایی که موفق شدند راهی پیدا کنند بیرون آمدند و آنها که موفق نشدند گیر کردند. حتی کسانی که راه خود را باز کردند و بیرون آمدند هم آسیب دیده بودند.»

یکی دیگر از بازماندگان گفت که چند تن از اعضای خانواده‌اش در میان قربانیان هستند. او گفت: «وقتی آتش‌سوزی اتفاق افتاد، مادرم در دستشویی بود. بعد از آن نتوانستم او را پیدا کنم. دنبال دخترم، پسرم، همسرم و پدرم گشتم اما آنها را پیدا نکردم. آنها رفته‌اند.»

تعداد قربانیان نامشخص است. به گزارش خبرگزاری دولتی عراق (INA)، عبدالامیر الشمری، وزیر کشور شامگاه چهارشنبه به نقل از اداره بهداشت نینوا اعلام کرد که ۹۴ نفر جان خود را از دست داده‌اند. اما حسن العلاق، معاون فرماندار نینوا پیشتر به رویترز گفته بود که کشته‌شدن ۱۱۳ نفر تأیید شده است. مجروحان به بیمارستان‌های سراسر نینوا از جمله شهر نزدیک موصل و منطقه کردستان منتقل شده‌اند.

بلسا شاویس، یک روزنامه‌نگار در شهر کردنشین اربیل، به بی‌بی‌سی گفت که «ابزار لجستیکی کافی برای نجات مردم» از آتش‌سوزی وجود ندارد و موصل آمبولانس، کادر بهداشتی و تجهیزات پزشکی کافی برای درمان مجروحان ندارد.

به گزارش اینا، شمری گفت که تحقیقات اولیه نشان داده است که آتش‌سوزی «ناشی از آتش بازی بوده که منجر به سوختن شدید سقف و فروریختن سقف روی شهروندان شده است.» وزیر کشور همچنین گفت که سالن همچنین فاقد «مشخصات ایمنی و امنیتی» لازم است و مسئولین «مجازات عادلانه را در نظر خواهند گرفت.»

پیش از این، اداره دفاع غیرنظامی گفته بود که سالن با پانل‌های کامپوزیت فلزی شدیداً قابل اشتعال پوشیده شده است که در کشور غیرقانونی است و «در عرض چند دقیقه پس از وقوع آتش‌سوزی فرو می‌ریزد.» این پانل‌ها همچنین در هنگام سوختن گازهای سمی آزاد می‌کنند که باعث تشدید آتش‌سوزی می‌شود.

محمد شیعه السودانی، نخست‌وزیر، گفت که بازرسی ساختمان انجام خواهد شد و رویه‌های ایمنی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و «مقامات مربوطه در قبال هرگونه سهل‌انگاری پاسخگو خواهند بود.»

چنین حوادثی در عراق، جایی که فساد و سوءمدیریت زیاد است و مسئولیت‌پذیری وجود ندارد، نادر نیست. در سال ۲۰۲۱، مقامات گفتند فقدان اقدامات ایمنی منجر به مرگ نزدیک به ۱۰۰ نفر در آتش‌سوزی در بیمارستانی در شهر ناصریه شده است. قراقوش قبل از اینکه در سال ۲۰۱۴ توسط گروه «دولت اسلامی» (داعش) تسخیر شود، خانه حدود ۵۰۰۰۰ نفر بود که اکثریت قریب به اتفاق آنها مسیحی آشوری بودند.

اگرچه اکثر مردم فرار کردند، ستیزه‌جویان داعش جنایات بسیاری را علیه مسیحیان باقیمانده مرتکب شدند. آنها همچنین به کلیساها هتک حرمت کردند و صدها خانه را قبل از اینکه نیروهای عراقی و ائتلاف به رهبری ایالات متحده شهر را در سال ۲۰۱۶ باز پس گیرند، به آتش کشیدند. گفته می‌شود که حدود نیمی از ساکنان قره‌قوش از آن زمان به کشور بازگشته‌اند، اما بسیاری از خانه‌های ویران شده هنوز بازسازی نشده‌اند.