به گزارش اکوایران، یک مقام قطری از افزایش احتمال تفاهمات جدید بین ایران و آمریکا خبر داد.

ماجد الانصاری» سخنگوی وزارت خارجه قطر در اظهاراتی گفت که دوحه شاهد استقبال گسترده بین‌المللی از موفقیت قطر در ایجاد توافق تبادل زندانیان میان تهران و واشنگتن بود؛ به‌ویژه که این اتفاق در آغاز نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل رخ داد.

الانصاری همچنین گفت که در جریان دیدار «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه ایران در نیویورک از نقش دوحه در این مسئله تمجید شد و وزیر خارجه ایران از نقش‌آفرینی قطر تقدیر و تشکر کرد.به گزارش روزنامه الرایه، سخنگوی وزارت خارجه قطر همچنین افزود که مسئولان آمریکایی نیز در دیدارهای دوجانبه از نقش قطر در این مسئله تمجید کردند.

الانصاری خاطرنشان کرد: ما استقبال گسترده را لمس کردیم و در سطح بین‌المللی نیز این خوشبینی وجود دارد که این توافق منجر به تفاهمات بیشتر میان ایران و آمریکا می شود.

وی در ادامه تاکید کرد که قطر بر پایبندی خود در این روند دیپلماتیک برای رسیدن به توافقات بیشتر در آینده میان تهران و واشنگتن از جمله در زمینه برنامه هسته‌ای ایران و مجموعه ۱+۵ پافشاری دارد.

این در حالی است که روز گذشته یک رسانه منطقه‌ای ادعا کرده بود که مجوز مذاکره مستقیم مذاکره کنندگان ایرانی و آمریکایی در مورد پرونده هسته‌ای در عمان صادر شده است؛ امری که می‌تواند نقطه عطفی در مذاکراتی باشد که ماه‌هاست دچار بن‌بست شده است. با این حال، وزارت خارجه ایران، به فاصله تنها چند ساعت پس از انتشار این گزارش، آن را رد کرد.

هم‌چنین در شرایطی که در روزهای گذشته و در پی مبادله زندانیان میان ایران و آمریکا خوش‌بینی‌ها نسبت به از سرگیری مذاکرات هسته‌ای و از طریق میانجی‌های گوناگونی شنیده می‌شود،‌ متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این پرسش که آیا از  ابتکارعمل ژاپن برای احیای برجام آگاه هستید و آیا با شما هماهنگ شده است، گفت: از این ابتکار خاص آگاهی ندارم. مطمئن نیستم این نظرات به چه چیزی اشاره دارد.

این در حالی است که اخیرا حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران به روزنامه ژاپنی کیودونیوز گفته بود که هرگونه ابتکار ژاپن که با «منافع ایران» همسو باشد، از سمت تهران مثبت تلقی خواهد شد و «ما از نقش سازنده ژاپن در احیای توافق هسته‌ای حمایت می‌کنیم». وزیر امور خارجه ایران جزئیاتی از این ابتکار را ارائه نکرد. او گفته که در جریان سفر ماه آگوست خود به توکیو، با فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن و سپس یوشیماسا هایاشی، وزیر امور خارجه این کشور دیدار کرد و این پیشنهاد را از دولت ژاپن دریافت کرد.