به گزارش اکوایران، رئیس‌جمهور اوکراین در جریان سفر خود به ایالات متحده با هنری کسینجر، دیپلمات، محقق و سیاستمداری که قبلاً مخالف عضویت اوکراین در ناتو بود و اکنون از عضویت اوکراین در ائتلاف حمایت می کند، دیدار کرد.

به نوشته اوکراینسکا پراودا، آندری یرماک، رئیس دفتر رئیس‌جمهور اوکراین در تلگرام نوشت که او نیز در این دیدار حضور داشت. او گفت که کیسینجر نقل‌قول‌های دقیق زیادی دارد که به خوبی وضعیت کنونی جنگ با روسیه را توصیف می‌کند. رئیس دفتر زلنسکی افزود که کیسینجر اکنون یکی از لابیگران اوکراین در ناتو است.

کسینجر درباره جنگ اوکراین می‌گوید: «قبل از این جنگ، من با عضویت اوکراین در ناتو مخالف بودم، زیرا می‌ترسیدم که روندی را که اکنون شاهد آن هستیم، آغاز کند. اکنون که این روند به این مرحله رسیده است و تحت این شرایط، ایده بی‌طرفی اوکراین دیگر معنی ندارد».

سیر تحول نظر کسینجر

هنری کیسینجر وزیر امور خارجه و مشاور امنیت ملی ایالات متحده در دهه ۱۹۷۰ بود. با مشارکت او، جنگ سرد بین ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی به نرمی به «تنش‌زدایی» دست یافت. او برنده جایزه صلح نوبل در سال ۱۹۷۳ به خاطر آتش‌بس در ویتنام بود.

در سال ۲۰۰۸، کیسینجر با پذیرش اوکراین در ناتو مخالفت کرد و موافق باقی‌ماندن اوکراین در حوزه‌ای بود که «روس‌ها آن را فضایی برای هویت خود می‌دانند». او در سال ۲۰۱۵ با انتقاد از تحریم‌ها علیه روسیه، اشغال کریمه توسط کرملین را توجیه کرد.

در می ۲۰۲۲، کیسینجر در نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس گفت که اوکراین باید بخشی از خاک خود را به روسیه تسلیم کند تا به جنگ پایان دهد. سپس ولودیمیر زلنسکی به او پاسخ داد: «به نظر می‌رسد که تقویم آقای کیسینجر برای سال ۲۰۲۲ نیست، بلکه برای سال ۱۹۳۸ است و او فکر می‌کند که نه در داووس، بلکه در مونیخ سخنرانی می‌کند».

در جولای ۲۰۲۲، کیسینجر خواستار عدم امتیازدادن به سرزمین‌های اوکراینی تصرف‌شده توسط روسیه در جریان مذاکرات احتمالی آینده با مسکو شد و در ژانویه ۲۰۲۳ از پیوستن اوکراین به ناتو حمایت کرد.