به گزارش اکوایران، جمهوری آذربایجان با آغاز عملیات نظامی در منطقه قره باغ کوهستانی که آن را «ضدتروریستی» می‌خواند، اگر چه مدعی تلاش برای بازگرداندن نظم مبتنی بر قانون اساسی و بیرون راندن تشکل های نظامی ارمنی در آن منطقه است، آن ما ممکن است با این اقدام اقدامی شعله‌های جنگ جدیدی را در منطقه برافروزد.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، رسانه های اجتماعی تصاویر تایید نشده‌ای در روز سه شنبه از استپاانکرت، پایتخت قره باغ، منتشر کرده‌اند که در آن صدای گلوله‌باران شنیده می‌شود.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای از قصد خود برای خلع سلاح و تضمین خروج نیروهای مسلح ارمنستان از «سرزمین‌های ما» و (و) خنثی کردن زیرساخت‌های نظامی آنها خبر داد.

این وزارت‌خانه مدعی شده که به عنوان بخشی از آنچه تلاش برای «بازگرداندن نظم مبتنی بر قانون اساسی جمهوری آذربایجان» خوانده، تنها اهداف نظامی مشروع را با استفاده از «سلاح‌های دقیق» هدف قرار می‌دهد و نه غیرنظامیان را.

ارمنستان که می‌گوید نیروهای مسلح این کشور در قره باغ حضور ندارند، با انتشار بیانیه‌ای از طریق وزارت دفاع خود اعلام کرد که وضعیت در مرز خود با آذربایجان باثبات است.

وزارت خارجه روسیه هم اعلام کرده مسکو در حال برقراری تماس در مورد وضعیت قره‌باغ با ارمنستان و جمهوری آذربایجان است و توافق‎های مربوط به قره‌باغ باید برای حل و فصل مسائل بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان به جای تشدید اوضاع اجرا شود.

قره باغ که در سطح بین المللی به عنوان بخشی از آذربایجان شناخته می شود، دارای جمعیتی ارمنی است و در اوایل دهه 1990 پس از جنگ از کنترل باکو خارج شد. 

آذربایجان بخش‌هایی از این اراضی داخل را در جنگ 2020 بازپس گرفت، اما مقامات ارمنی قومی که این منطقه را سرزمین اجدادی خود می‌دانند، کنترل بخشی عمده قره‌باغ از جمله پایتخت آن را در دست داشتند.

درحالی‌ که وزارت دفاع جمهوری آذربایجان از آغاز عملیات نظامیِ مقابله با اقدامات تروریستی در قره‌باغ برای بازگرداندن نظم قانون اساسی خبر داده، رسانه‌های محلی از بسته‌شدن حریم هوایی جمهوری آذربایجان به‌روی ارمنستان خبر دادند.

گزارش‌ها هم‌چنین حاکی از آن است که نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان به سامانه پدافند هوایی ارمنستان در «استپاناکرت» حمله کرده است.