به گزارش اکوایران، فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، اعلام کرد تنها راه پایان تنش‌ها میان فلسطین و اسرائیل، در نظر گرفتن فلسطین به عنوان یک کشور مستقل است.

به نوشته میدل ایست آی، وزیر خارجه عربستان اعلام کرد «راه‌حل [به اصطلاح] دوکشوری» باید بار دیگر به اولویت نخست تبدیل شود.

این اظهارنظر وزیر خارجه عربستان پیش از برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک بیان شده است. قرار است طی روزهای آینده رهبران کشورهای جهان برای سخنرانی در این مجمع گرد هم آیند.

همچنین در اوایل ماه جاری میلادی یک هیئت نمایندگی از فلسطین به عربستان سفر کرده بود تا درباره نقش مقامات فلسطینی در توافق عادی‌سازی روابط میان ریاض و اسرائیل که احتمال نهایی شدن آن وجود دارد، مذاکره کنند‌.

به گفته منابع فلسطینی، در سفر هئیت نمایندگی فلسطین به ریاض، درباره مسائلی که از سوی مقامات سعودی مطرح شده، بحث شده است. یکی از منابع به میدل‌ایست آی اعلام کرده موضوعات مورد بحث در این سفر از سوی پادشاهی عربستان مطرح شده و مقامات فلسطینی بدون مطالبات خاصی در این مذاکرات شرکت کردند.

با این حال، گزارش‌ها نشان می‌دهد برخی مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین در حال بازنگری در رویکرد پیشین خود درباره توافق‌های عادی‌سازی میان اسرائیل و کشورهای عربی هستند؛‌ تا پیش از این، این مقامات، توافق‌های عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و کشورهای عربی در زمان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، را غیرقابل قبول می‌دانستند.

منابع ناشناس فلسطینی به میدل‌ایست آی گفته‌اند:‌ «تشکیلات خودگردان فلسطین می‌داند که توافق‌های عادی‌سازی با یا بدون فلسطین در حال وقوع است، بنابراین فلسطین می‌تواند دست‌کم از نظر سیاسی و مالی، از این توافق‌ها منفعت ببرد.»

دولت بایدن از ماه‌ها قبل در تلاش است توافق عادی‌سازی میان اسرائیل و عربستان سعودی را همانند توافق‌های پیشین میان امارات متحده عربی، بحرین و مراکش با اسرائیل نهایی کند. مقامات عربستان از سال 2002 تاکنون از این عادی‌سازی خودداری کرده‌ و بر تشکیل کشور مستقل فلسطین در کرانه باختری و غزه به پایتختی «بیت‌المقدس شرقی» تأکید کرده‌اند.

عربستان سعودی در ازای عادی‌سازی روابط خود با اسرائیل، خواهان ضمانت‌های امنیتی از سوی ایالات متحده، کمک به توسعه برنامه هسته‌ای غیرنظامی خود و محدودیت‌های کمتر در فروش تسلیحات آمریکا به این کشور شده است.

از سوی دیگر،‌ برخی گزارش‌ها از توقف مذاکرات عادی‌سازی عربستان با اسرائیل از سوی سعودی‌ها حکایت داشت،‌ اما آمریکا ضمن رد این خبر اعلام کرد مذاکرات همچنان ادامه دارد.