به گزارش اکوایران، یک رسانه عربی گزارش داده که بشار اسد، رئیس جمهور سوریه ممکن است در راس یک هیئت رسمی سوری در هفته های آینده به چین سفر خواهد کرد.

منابع دیپلماتیک به روزنامه لبنانی الاخبار گفتند که این هیئت مذاکراتی در سطح بالا در پکن برگزار خواهد کرد که عمدتا بر نقش چین در کمک به سوریه جنگ زده برای غلبه بر بحران اقتصادی کنونی تمرکز خواهد داشت. این منابع افزودند که این سفر «بسیار مهم» خواهد بود و اسد با شی جین پینگ، رئیس جمهور چین دیدار خواهد کرد.

به نوشته الاخبار، این سفر یک توسعه استراتژیک در روابط چین و سوریه به شمار رفته و نقش پکن در خاورمیانه را -که با میانجی‌گری روند آشتی ایران و عربستان در اوایل سال جاری میلادی شروع به رشد کرده- را  به شدت تقویت می‌کند.

این دیدار مشروعیت دولت اسد را بیشتر تقویت کرده و سیاست خاورمیانه ای چین را از غرب دورتر می کند.

به گزارش الاخبار، پکن به دنبال پیشبرد طرح کمربند و جاده خود است که سوریه سال گذشته به عضویت آن درآمد. دمشق از طرف خود به دنبال حمایت مالی و کمک برای راه اندازی بازسازی در مقیاس بزرگ است.

روابط دیپلماتیک بین پکن و دمشق به سال 1956 برمی گردد و روابط دو کشور در طول جنگ سوریه ادامه یافت.

در ماه ژوئیه گذشته، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین از دمشق بازدید کرد و با اسد و دیگر مقامات ارشد سوریه گفتگو کرد. او بلندپایه‌ترین مقام چینی بود که از زمان آغاز جنگ در سال 2011 به سوریه سفر کرد.

چین، همراه با روسیه، بارها از حق وتوی دائمی خود در شورای امنیت سازمان ملل برای جلوگیری از قطعنامه‌هایی که تحریم‌ها یا اجازه استفاده از قدرت نظامی علیه دولت سوریه را می‌دهند، استفاده کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دولتی شینهوا چین، در سال 2016، ارتش چین موافقت کرد که از نیروهای دولتی سوریه از طریق آموزش و کمک های بشردوستانه حمایت کند.