به گزارش اکوایران، یک ژنرال سابق ارتش روسیه اذعان کرد که نیروهای اوکراین در میدان نبرد در حال به دست آوردن قلمرو هستند و هشدار داد که دروغ و گزارش‌های نادرست در بالاترین رده‌های ارتش، مسکو را از دستیابی به پیروزی باز می‌دارد.

بنابر گزارش اینسایدر، یک عضو پارلمان روسیه و معاون سابق فرمانده ناحیه نظامی جنوبی ارتش روسیه، آندری گورولیوف، پیامی را در تلگرام منتشر کرد و در آن وضعیت ضدحمله اوکراین را -پس از بیش از سه ماه از آغاز رسمی فشار کیف علیه دفاع گسترده روسیه در شرق و جنوب، ارزیابی کرد. نکاتی که او به آن‌ها اشاره کرد به شدت با روایت پیروزمندانه و سانسور شده مسکو از جنگ در تضاد بود.

گورولیوف نوشت که سربازان اوکراین تاکتیک‌های رزمی خود را تغییر داده‌اند، «مهمات زیادی در اختیار دارند» و «سعی می‌کنند مطلقاً همه چیز را بسوزانند». او گفت: «آن‌ها دیگر در گروه‌های بزرگ به جلو حرکت نمی‌کنند؛ بدیهی است که آن‌ها از از دست دادن تجهیزات سنگین به طور گسترده منع شده‌اند. اوکراینی‌ها به تاکتیک‌های فشار و تضعیف رو آورده‌اند، به طور گسترده از مهمات خوشه‌ای استفاده می‌کنند و به نقاط قوت واحدهای ما آسیب می‌زنند.» گورولیوف افزود: «این وضعیت نیروهای ما را مجبور به عقب‌نشینی عمیق‌تر می‌کند».

20230918_005420

اظهارات ژنرال سابق، چشم‌انداز صریح روسیه را از حملات ضد تهاجمی فزاینده اوکراین برای عبور از دفاع سخت روسیه -به ویژه خط دفاعی پیچیده سوروویکین در جنوب اوریخیف، شهری در منطقه جنوبی زاپوریژژیا- ارائه می‌کند. در اواخر آگوست و اوایل این ماه، نیروهای کی‌یف موفق شدند به پیشرفت‌های بزرگی در این منطقه دست یابند. این تلاش‌ها با هدف تصرف یک مسیر از میان مناطق تحت کنترل مسکو تا دریای آزوف انجام می‌شود، که در صورت موفقیت، سرزمین‌های تحت اشغال روسیه را به دو بخش تقسیم می‌کند.

این اظهارات همچنین وزن بیشتری به گزارش‌هایی می‌دهد مبنی بر اینکه اوکراین یاد گرفته است که چگونه میدان‌های مین متراکم روسیه را پاکسازی کند، مین‌هایی که در اوایل ضد حمله یک سد بزرگ در برابر پیشروی آن‌ها ایجاد کرده بودند، و می‌افزاید که اوکراینی‌ها «پهپادهای زیادی دارند» که به طور مؤثر از آن‌ها هم در نبرد ضد پهپادی در خط مقدم و هم عمیق‌تر در خاک روسیه استفاده می‌کنند.

گورولیوف همچنین می‌گوید که اوکراین در بازدارندگی از هلیکوپترهای تهاجمی روسیه که مانع از پیشروی اولیه این کشور شده بودند، موفق شده است. گورولیوف نوشت: آن‌ها «شرایطی را ایجاد کرده‌اند که استفاده از موشک‌های ضد تانک توسط هلیکوپترهای ما را غیرممکن می‌کند» و از موشک‌های زمین به هوای دستی مانند استینگرهای ساخت آمریکا، برای حمله به هلیکوپترهای تهاجمی روسی استفاده می‌کنند.

گورولیوف، یکی از اعضای حزب روسیه متحد به رهبری ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، قبلاً روایت یک ژنرال روسی را به اشتراک گذاشته بود، مبنی بر این که نیروهایش در حال از دست دادن قلمرو در نبردهای توپخانه‌ای هستند، هشداری که ثابت شد درست بوده است.

Zapusk-BPLA-kompleksu-Orlan-10

گورولیوف در پیام تلگرامی خود نسبت به وضعیت جنگ هشدار داد. وی ضمن اطمینان دادن از اینکه نیروهای روسی قوی‌تر هستند و تحمل می‌کنند و سازگار و پیروز می‌شوند، افزود: «پیروزی تنها با یک مشکل جدی از ما جدا شده است، دروغ. بله، این [دروغ‌ها] کمتر از آن چیزی است که در آغاز عملیات نظامی ویژه وجود داشت، اما هنوز وجود دارد.»

«عملیات نظامی ویژه» تعبیری است که روسیه برای تهاجم ویرانگر و تمام عیار خود به اوکراین، که در نوزدهمین ماه خود است، به کار می‌برد.

گورولیوف افزود: «متاسفانه گزارش‌های نادرست منجر به تصمیم‌گیری‌های ضعیف در سطوح مختلف می‌شود.» و گفت که پیشروی‌های اوکراین و دلایل آن ممکن است به حلقه‌های بالاتر زنجیره فرماندهی گزارش نشود. این مشکلی است که فرماندهی روسیه از آغاز جنگ در اوکراین با آن مواجه بوده است.

گورولیوف پیش از این هم تیتر خبرها شده بود، زمانی که پیام صوتی یک ژنرال ارشد روسی را به اشتراک گذاشت، مبنی بر اینکه او پس از زیر سوال بردن تصمیمات وزارت دفاع و ابراز نگرانی در مورد فقدان نبرد ضد پدافندی و تلفات عظیم در طرف روسی، از سمت خود برکنار شده است.