به گزارش اکوایران، تحلیلگران به روزنامه کیف ایندیپندنت گفتند که روسیه با استفاده بیش از حد از نیروی انسانی و تسلیحات برای خط اول دفاعی خود و ضعیف‌ترکردن خطوط عقبی خود، اشتباهی تاکتیکی مرتکب شده است.

به نوشته بیزینس اینسایدر، در حالی که روسیه پدافندهایی پیچیده و چندلایه‌ای متشکل از میادین مین متراکم، موانع ضدتانک و استحکامات صدها مایلی ساخته است، اما از آن‌ها به صورت استراتژیک استفاده نکرده است. حمله اولیه آهسته اوکراین در هفته‌های اخیر دستاوردهای قابل‌توجهی، به ویژه در شکستن اولین خط دفاعی روسیه در جبهه جنوبی زاپوریژیا داشته است.

مایکل کافمن، تحلیلگر دفاعی و کارشناس ارشد بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی به کیف ایندیپندنت گفت که اکنون اوکراین روی شکستن خط دوم کار می‌کند. روزنامه کیف ایندیپندنت گزارش داد که ژنرال‌های اوکراینی می‌گویند که به احتمال زیاد عبور از خط دوم دفاعی بسیار آسان‌تر خواهد بود.

تحلیل‌گران به این روزنامه گفتند که اگرچه روسیه «دفاعی عمیق» ایجاد کرده که از مواضع متعددی در سراسر یک قلمرو تشکیل شده و با کمک‌کردن به عقب‌نشینی نیروها، پیشروی دشمن را خنثی می‌کند، اما مسکو از بیشتر نیروهای خود برای دفاع از خط اول در برابر ضدحمله اوکراین استفاده کرد.

نیروهای روس نیز پیش از این خط، ضدحمله‌هایی را انجام داده‌اند که به گفته کافمن، «استراتژی بسیار پرهزینه‌ای» بوده است، زیرا آن‌ها مقادیر قابل‌توجهی از خودروهای زرهی جنگی و نیروهای خود را از دست داده‌اند.

ویکتور کیولیوک، سرهنگ بازنشسته اوکراینی در اندیشکده مرکز استراتژی‌های دفاعی به این روزنامه گفت: «دفاع مؤثر روسیه بر امکان عقب‌نشینی نیروها متکی بود، اما اگر کسی برای عقب‌نشینی از خط اول باقی نماند، چه کسی از خط دوم دفاع خواهد کرد»؟ او افزود: «دشمن پیاده‌نظام زیادی دارد اما تجهیزات و نفربرهای کافی نداشته و نیروهایش مجبور می‌شوند با پای پیاده حرکت کنند. آن‌ها آنچه را که فرماندهان بهشان می‌گویند انجام می‌دهند، اما کمبود خودروهای ترابری مانع از انجام صحیح آن می‌شود».

خطوط دفاعی تحت فرماندهی سرگئی سوروویکین، ژنرال روسی که توسط همکاران سابقش «کاملاً بی‌رحم» و «بی‌توجه به جان انسان‌ها» توصیف شده بود، ساخته شد. سوروویکین که به «ژنرال آرماگدون» معروف است، پس از شورش گروه واگنر در ژوئن به دلیل ارتباطش با این گروه، به یک‌باره ناپدید شد.

اکنون، با فرماندهی ژنرال والری گراسیموف، به نظر می‌رسد که نیروهای روسیه از استراتژی متفاوتی نسبت به آنچه که خطوط دفاعی برای آن ساخته شده‌اند، استفاده می‌کنند. کافمن گفت که در حالی که سوروویکین خواهان دفاع موضعی کلاسیک بود، گراسیموف دفاع فعال از جمله ضدحملات منظم را ترجیح می‌دهد».