به گزارش اکوایران، سه کشور اروپایی در بیانیه‌ای مشترک ایران را به نشان‌ندادن عزم لازم جهت اجرای تعهدات شفاف‌ساز مندرج در بیانیه مشترک ماه مارس ایران و آژانس متهم کردند. بیانیه تروئیکا از ایران به دلیل «عدم صدور ویزا برای مقامات آژانس» نیز انتقاد کرده است.

سه کشور اروپایی در بیانیه‌ای مشترک، ابراز تاسف کردند که ایران به تعهدات برجامی و اهداف اعلامی آن پایبند نبوده است.

فرانسه، انگلیس و آلمان از ایران خواسته‌اند که فورا به تعهدات بیانیه مشترک عمل کرده و اجازه نصب مجدد تجهیزاتی که آژانس آنها را ضروری می‌داند بدهد. این بیانیه در حالی از ایران با ادعای «نقض تعهدات برجامی» انتقاد کرده که آمریکا با خروج یکجانبه از برجام در سال ۲۰۱۸ که با عدم پایبندی سایر طرف‌ها از جمله اروپایی‌ها به تعهداتشان همراه شد، مقصر اصلی چنین وضعیتی هستند.

همچنین جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی طی اظهاراتش در نشست این اتحادیه در ۱۲ سپتامبر، بیانیه‌ای علیه ایران در موضوعات اجتماعی، همکاری نظامی با روسیه و دستگیری شهروندان اروپایی صادر کرد. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جمع کشورهای عضو، ضمن درخواست از ایران برای آزادی شهروندان اروپایی اذعان کرد که باز نگه‌داشتن تمام کانال‌های دیپلماتیک با تهران امری ضروری است.