به گزارش اکوایران، تنها چند روز پس از اینکه تصاویر ماهواره‌ای، بمب‌افکن‌های روسی را نشان داد که با ردیف‌هایی از لاستیک خودرو پوشانده شده‌ بودند، عکسی در فضای مجازی از یک جنگنده بمب‌افکن سوخو-34 منتشر شده که مورد همان رفتار قرار گرفته است.

بنابر گزارش اینسایدر، تئوری‌ها پیرامون این استراتژی دفاعی فراوان است، به خصوص که ظاهراً در حال گسترش یافتن به هواپیماهای بیش‌تری در نیروی هوایی روسیه است. این اقدامات پس از آن صورت می‌گیرد که حملات پهپادی، پایگاه‌های هوایی روسیه را هدف قرار داده‌اند و هم بمب‌افکن‌ها و هم هواپیماهای حمل‌ونقل هوایی روسی را تخریب کرده‌اند.

تصاویر سوخو-34  از روز جمعه شروع به چرخیدن در فضای مجازی کرد، اگرچه زمان و مکان گرفتن آن هنوز مشخص نیست. به نظر می‌رسد که این تصویر در ابتدا توسط کانال تلگرام روسی «فایتربامبر» منتشر شده است، اما در شبکه اجتماعی ایکس، که قبلا به نام توییتر شناخته می‌شد، نیز به اشتراک گذاشته شده است.

در این عکس که اینسایدر قادر به تایید مستقل آن نیست، به نظر می‌رسد که یک جنگنده بمب افکن سوخو-34 -که توسط ناتو با عنوان «فول‌بک» شناخته می‌شود- در فضای باز در معرض دید قرار گرفته است، اما تا نیمه در یک سایبان پیچیده شده است و بالای آن با لاستیک‌های ضخیم خودرو پوشیده شده است. این تصویر از سوخو-34 مشابه تصاویر ماهواره‌ای بمب افکن‌های تی‌یو-95 و بمب افکن‌های سنگین تی‌یو-160 است که هفته گذشته به صورت آنلاین به اشتراک گذاشته شد.

F5GTX6-XwAAUFQ7

در حالی که دلیل پوشاندن هواپیماها با تایر در هر دو مورد نامشخص است، وبسایت وار زون برای اولین بار گزارش داد که تجزیه و تحلیل نزدیک تی‌یو-95  و تی‌یو-160  نشان می‌دهد که لاستیک‌های خودروها احتمالاً برای از بین بردن علائم فروسرخ هواپیماها بوده است، که می‌تواند موشک‌های اوکراینی مانند موشک‌های کروز ضد کشتی نپتون آر-360 را -که اوکراین برای هدف قرار دادن اهداف زمینی اصلاح کرده‌ است- گیج کند.

تئوری‌های دیگری هم به این سپرهای لاستیکی اشاره کرده‌اند، اگرچه همه این هواپیماها سالم نبودند، که باعث شد برخی به نوعی فریب مشکوک شوند. بعید است که لاستیک‌ها در برابر حمله موشکی یا هواپیمای بدون سرنشین حائل کافی ایجاد کنند، اما بسته به روش هدف‌گیری، می‌توانند یک سلاح ورودی –مانند پهپاد یا موشک کروز- را گیج کنند. در آن صورت، چنین راه حلی، هرچند ساده و موقتی، می‌تواند همان چیزی باشد که روسیه پس از حملات اخیر به پایگاه‌های خود به دنبال آن است. با این حال، نادانسته‌های زیادی در اینجا وجود دارد.

در اواخر ماه اوت، حمله هواپیمای بدون سرنشین به یک بمب افکن مافوق صوت توپولف Tu-22M3 بک‌فایر در فاصله‌ای دور از خط مقدم نشان داد که ضعف روسیه در حفاظت از نیروها، پس از 18 ماه از جنگ همچنان ادامه دارد. بر اساس اطلاعات غربی، این حداقل سومین حمله موفقیت آمیز به فرودگاه‌های LRA [حمل و نقل هوایی دوربرد] بوده است، که مجدداً سوالاتی را در مورد توانایی روسیه برای محافظت از اماکن استراتژیک خود در اعماق کشور ایجاد کرد.

Capture

و همین هفته گذشته، پایگاه هوایی اسکوف روسیه مورد حمله هواپیماهای بدون سرنشین قرار گرفت و چندین هواپیمای ایلیوشین ایل-76 - هواپیماهای حمل و نقل هوایی دوران شوروی که محموله و پرسنل را جابجا می‌کنند - آسیب دیده و منهدم شدند.

این حمله در فاصله بیش از 650 کیلومتری از مرز روسیه با اوکراین بوده است و رئیس اداره کل اطلاعات اوکراین در مصاحبه‌ای اختصاصی به وار زون گفت که این حمله از داخل خاک روسیه انجام شده است، و آسیب‌پذیری‌های امنیت داخلی روسیه را برجسته کرد.

در حالی که زمان دقیقی که روسیه شروع به نصب لاستیک بر روی دارایی‌های هوایی خود کرد خیلی مشخص نیست، اما با حملات اوکراین همزمانی داشته است. به نظر می‌رسد این شیوه دفاعی مشکوک، آخرین پاسخ نیروهای روسی به حملات ویرانگر فزاینده اوکراین در قلمرو تحت کنترل روسیه باشد.