به گزارش اکوایران، عناوین زیر از مهمترین سرخط‌های خبری نیم روز گذشته هستند: 

 

آمریکا توقیف یک میلیون بشکه نفت ایران را تأیید کرد

آمریکا برای اولین بار رسماً تایید کرد که آوریل امسال یک نفتکش حامل ۹۸۰ هزار بشکه نفت ایران را به بهانه نقض تحریم‌های ایالات متحده توقیف کرده است.

آمریکا در ماه آوریل محموله نفتکش «سوئز راجان» با پرچم جزایر مارشال را توقیف کرد، و ماه گذشته این محموله را در تگزاس تخلیه کرد.

وزارت دادگستری آمریکا روز جمعه ۱۷ شهریور تأیید کرد که فروش و انتقال نفت ایران ناقض تحریم‌های آمریکا است.

شرکت یونانی مالک نفتکش «سوئز راجان» اخیراً به نقض قوانین تحریم‌ها اعتراف کرد و متعهد به پرداخت ۲.۵ میلیون دلار جریمه به دولت آمریکا شد.

وزارت دادگستری آمریکا در ادامه بیانیه خود گفته است که شرکت «امپایر نووگیشن» یونان، مالک این نفتکش با همکاری و انتقال نفت ایران به ایالات متحده موافقت کرده و گفته است که برای اولین بار بوده که اقدام به نقض تحریم‌های آمریکا کرده بود.

حملات روسیه به چندین منطقه در اوکراین

بر اثر حملات روسیه به نقاط مختلف اوکراین در روز جمعه ۱۷ شهریور دست­کم چهار نفر کشته و ده‌­ها نفر مجروح شدند. از سوی دیگر، اوکراین ادعا کرد که در اطراف شهر ویران‌­شده باخموت «موفقیت نسبی» به دست آورده است.

به گفته مسئولان نهادهای امداد اوکراین در حمله موشکی روسیه به شهر کریفیی ریه، زادگاه ولودیمیر زلنسکی، یک مأمور پلیس کشته و دست کم ۵۲ نفر مجروح شدند.

ایهور کلیمنکو، وزیر کشور اوکراین، نیز گفت حال سه نفر از مجروحان که از زیر آوار نجات یافته‌اند وخیم است و در این حمله ۱۰ ساختمان آسیب دیده است. او افزود که بر اثر بمباران روستایی در جنوب استان خرسون واقع در جنوب اوکراین نیز دست­کم سه نفر کشته شده‌اند.

ارتش روسیه در بامداد روز جمعه با راکت به استان زاپروژیا و ناحیه سومی نیز حمله کرد.

یوری مالاشکو، فرماندار نظامی زاپروژیا، در تلگرام نوشت: «دشمن در بامداد روز جمعه با چندین موشک به زیرساخت­‌های غیرنظامی در شهر زاپروژیا، مرکز استان، حمله کرد».

به گفته مقامات نظامی ناحیه سومی، بر اثر گلوله باران این شهر نیز یک ساختمان مسکونی ویران‌شده است ولی تاکنون گزارشی از تلفات ناشی از این حملات منتشر نشده است.

دولت آلمان مدیریت خود بر زیرمجموعه‌های غول نفتی روسی را تمدید کرد

دولت آلمان مدیریت دو زیرمجموعه‌ شرک غول نفتی روس‌نفت در این کشور را برای شش ماه دیگر تمدید کرد.

بر اساس تصمیم دولت آلمان، مدیریت سه پالایشگاه نفتی روس‌نفت در این کشور به دولت آلمان محول شده است. این پالایشگاه‌ها سهمی ۱۲ درصدی در تولید محصولات نفتی آلمان دارند.

سال گذشته دولت آلمان اعلام کرد که مدیریت شرکت‌های «روس‌نفت دویچه‌لند» و «شرکت پالایش و پخش روس‌نفت» را به آژانس شبکه فدرال محول کرده و مارس امسال نیز یک دادگاه فدرال، شکایت روس‌نفت از تصمیم دولت آلمان را رد کرد.

تصمیم دولت آلمان باعث می‌شود شرکت روسی نتواند به هیچ بهانه‌ای پالایشگاه‌های خود در آلمان را تعطیل کرده و باعث کسری سوخت در کشور شود. همچنین شرکت روس‌نفت قادر به فروش تأسیسات خود و خروج سرمایه‌اش از آلمان نخواهد بود.

آلمان بعد از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، به همراه اتحادیه اروپا و کشورهای صنعتی جهان تحریمهای سختی علیه روسیه اعمال کرده و واردات نفت و گازش از روسیه را نیز به شدت محدود کرده است.

هشدار رئیس اف‌بی‌آی درباره تعداد «بسیار زیاد» جاسوس‌های روسی در آمریکا

رئیس اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) روز پنجشنبه ۱۷ شهریور هشدار داد علی‌رغم تلاش‌های امنیتی، تعداد جاسوس‌های فعال روسیه در خاک ایالات متحده «بسیار زیاد» است.

کریستوفر رِی در جریان یک سخنرانی در موزه جاسوسی در واشنگتن دی‌سی گفت که «تهدید ضداطلاعاتی سنتی» روسیه همچنان بزرگ است و تاکید کرد که افسران اطلاعاتی این کشور در آمریکا همچنان بسیار زیاد هستند.

او در عین حال گفت که واشنگتن به شکل مداوم به این جاسوسان برمی‌خورد و می‌کوشد «به هر روش ممکن» راه آنها را سد و از فعالیت‌شان جلوگیری کند.

رئیس اداره تحقیقات فدرال اطمینان داد که آمریکا در سال‌های اخیر گام‌های مثبتی برای کم کردن ردپای ماموران امنیتی روسیه و «بیرون انداختن» آنها برداشته است.

۲۰ زخمی در درگیری پناهندگان فلسطینی در لبنان

درگیری  میان طرفداران جنبش فتح به رهبری محمود عباس و گروه‌های اسلامگرا در اردوگاه پناهندگان فلسطینی عین‌الحلوه در لبنان، دست کم به زخمی شدن ۲۰ نفر انجامید.

این درگیری‌ها همچنین به فرار صدها نفر از پناهندگان فلسطینی از این اردوگاه منجر شده است.

اوایل تابستان سال جاری نیز درگیری‌های مشابهی باعث کشته شدن دست‌کم ۱۳ نفر و زخمی شدن ده‌ها نفر شد.

این درگیری‌ها اوایل تابستان امسال و بعد از شلیک به یک فرمانده نظامی جنبش «فتح» در این اردوگاه آغاز و منجر به فرار هزاران پناهجوی ساکن عین الحلوه شد. جنبش فتح، گروه‌های اسلامگرا را متهم به تیراندازی و قتل ژنرال محمد ابو اشرف، از فرماندهان ارشد نظامی خود کرده است.

در پی خودداری گروه‌های اسلامگرا از تحویل قاتلان ابو اشرف، ناآرامی‌ها در این اردوگاه از هفته گذشته بالا گرفت و به رویارویی خشونت‌آمیز منجر شد.کمیته مشترک جناح‌های فلسطینی در عین الحلوه روز گذشته اعلام کرده بود نیروهای امنیتی عملیات جستجوی قاتلان ژنرال ابو اشرف را آغاز خواهد کرد.

واکنش شورای همکاری خلیج فارس به اظهارات تهران درباره زندانیان بحرین

وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس آنچه را «ادعاهای کذب» ایران مبنی بر بدرفتاری با زندانیان در بحرین خوانده شده، رد و محکوم کردند.

وزیران خارجه این شورا متشکل از عربستان سعودی، کویت، بحرین، قطر، عمان و امارات متحده عربی، با انتشار بیانیه‌ای ضمن تاکید بر «حسن همجواری و عدم مداخله در امور داخلی کشورها»، از مقام‌های ایران خواستند «با دقت تحقیق کنند و به اطلاعات نادرست اکتفا نکنند».

این بیانیه در پایان پنجاه و هفتمین نشست شورا در ریاض پایتخت عربستان سعودی صادر شد.

پیش از آن، وزارت خارجه بحرین اظهارات ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در این باره را رد و اعلام کرده بود که جمهوری اسلامی نباید با «اطلاعات نادرست که به روابط دو کشور آسیب می‌زند، گمراه شود».

دیده‌بان حقوق بشر: اقدامات طالبان علیه زنان افغانستان «جنایت علیه بشریت» است

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در گزارش جدیدی اعلام کرده که رفتار مقام‌های حکومت طالبان با زنان و دختران افعانستان «جنایت علیه بشریت» است و خواستار تحقیقات بین‌المللی برای رسیدن به «پاسخگویی» شده است.

طالبان از زمان سرنگون کردن حکومت مورد حمایت غرب در افغانستان و سلطه بر این کشور در ماه اوت ۲۰۲۱، محدودیت‌هایی برای ظاهر زنان و همچنین آزادی تردد، حق کار و تحصیل و دسترسی آنها به صحنه اجتماع وضع کرده است.

دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی که روز جمعه ۱۷ شهریور منتشر کرده است، با اشاره به این که در افغانستان مردان هم در معرض «نقض جدی» حقوق انسانی خود هستند، تاکید کرده تبعیض اساسی علیه زنان، با ادامه یافتن «همه محدودیت‌های گسترده‌ای که زنان را هدف گرفته» واضح است.

بر اساس این گزارش، «حمله گسترده و سیستماتیک» طالبان به زنان «جنایت علیه بشریت با هدف آزار دادن زنان و دختران» به شمار می‌رود و لازم است که تحقیقات یک دادگاه کیفری بین‌المللی «مسیری را برای پاسخگویی برای جنایت علیه بشریت و آزار جنسیتی» باز کند.

البزابت اونسن، دبیر دادگستری بین‌المللی دیده‌بان حقوق بشر، در این گزارش گفته است «انکار روش‌مند» حقوق اساسی زنان و دختران و حذف آنها از صحنه جامعه توسط طالبان توجه بین‌المللی را برانگیخته است.

واکنش‌ها به اظهارات رئیس سابق موساد درباره «آپارتاید» اسرائیل علیه فلسطینی‌ها

سخنان این هفته رئیس پیشین موساد اسرائیل مبنی بر این که عملکرد اسرائیل در قبال فلسطینیان در کرانه باختری شبیه سیستم «آپارتاید» در آفریقای جنوبی در دهه‌های گذشته است، همچنان با واکنش‌های تندی در میان مقامات کنونی اسرائیل روبه‌رو است.

یوآو گالانت، وزیر دفاع در دولت بنیامین نتانیاهو، روز جمعه ۱۷ شهریور در واکنشی غیرمستقیم، از مقامات و رؤسای پیشین موساد، سازمان امنیت داخلی و فرماندهان قبلی ارتش که با انگیزه نگرانی نسبت به عواقب تغییرات قضایی مورد نظر دولت کنونی از وضعیت انتقاد می‌کنند، خواست نظرات خود را به نام این سازمان‌های حیاتی برای موجودیت اسرائیل بیان نکنند.

تامیر پاردو، رئیس پیشین موساد در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته بود که رویکرد کنونی اسرائیل در برخورد با فلسطینیان در کرانه باختری «درحد یک نظام نژادپرستانه؛ چیزی شبیه روند آپارتاید است».

آقای پاردو که در سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ در دولت‌های بنیامین نتانیاهو با انتصاب از سوی وی، ریاست موساد، سازمان امنیت خارجی و عملیات ویژه اسرائیل را در دست داشت، از زمان بازگشت حزب لیکود به قدرت از مخالفان سرسخت او در طرح تغییرات قضایی بوده و علیه ائتلاف احزاب راستگرای دولت کنونی موضع گرفته است.

او به آسوشیتدپرس گفت به بنیامین نتانیاهو هشدار داده که تعیین مرزهای اسرائیل و اراضی فلسطینی یک امر حیاتی است و موجودیت اسرائیل بدون مرز در خطر است.

قیمت جهانی برنج به بالاترین میزان طی ۱۵ سال اخیر رسید

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) اعلام کرد که قیمت جهانی برنج در ماه گذشته میلادی به بالاترین سطح خود طی ۱۵ سال اخیر رسید.

این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد روز جمعه ۱۷ شهریور اعلام کرد قیمت جهانی برنج طی یک ماه و پس از اعمال محدودیت‌های صادراتی توسط هند ۹.۸ درصد افزایش یافت.

برنج به همراه گندم از پرمصرف‌ترین غلات جهان به شمار می‌رود.

کمتر از دو ماه پیش، هند تصمیم گرفت که صادرات برنج سفید غیرباسماتی که حدود یک چهارم کل صادرات برنج هند را تشکیل می‌دهد، ممنوع شود.

هدف دولت دهلی‌نو از این تصمیم این است که به اندازه کافی محصول برنج برای ساکنان کشور نگهداری شود و افزایش قیمت‌ها در هند تحت کنترل باشد. با این حال، قیمت برنج در داخل هند نیز از قبل از تابستان رو به افزایش است.

بنا بر گزارش فائو، این تصمیم هند در عرصه بین‌المللی نیز موجب شد، قیمت برنج در ماه اوت امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۱ درصد افزایش یابد.

هند ۴۰ درصد از تجارت جهانی برنج را به خود اختصاص داده و از این نظر، بالاتر از تایلند، ویتنام و پاکستان قرار دارد.

افشای سند دولت فرانسه درباره نقش ترکیه در واکنش‌ها به ممنوعیت چادر

رسانه‌های فرانسوی از یک سند دولتی خبر داده‌اند که نشان می‌دهد برخی کارزارهای تبلیغاتی علیه دولت پاریس به دلیل ممنوعیت پوشیدن عبایه در مدارس فرانسه، از ترکیه ناشی می‌شود.

اولین بار این سند را روزنامه لوپاریزین فاش کرد و سپس برخی دیگر از نشریات معتبر از جمله لوپوئن نیز آن را گزارش داده‌اند.

بر اساس گزارش لوپاریزین، فرانسه از زمان تصمیم وزیر آموزش ملی این کشور در روز پنجم شهریور مبنی بر ممنوعیت پوشیدن عبایه، یا همان چادر عربی، در مدارس فرانسه، هدف یک کارزار گسترده  از سوی چندین رسانه و سازمان تاثیرگذار مرتبط با ترکیه در شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است.

بر اساس سندی که این رسانه به آن دسترسی پیدا کرده، یکی از سازمان‌ها «سازمان بین‌المللی حمایت از پیامبر اسلام» مستقر در ترکیه است که به گروه اسلامگرای اخوان المسلمین نزدیک است.در سند دولتی فرانسه ادعا شده که این سازمان «از طریق یک کارزار افترا به زبان عربی، برای بدنام کردن فرانسه در عرصه بین‌المللی تلاش می‌کند».این سازمان سال ۲۰۲۱ در استانبول تأسیس شده و «ظلم» علیه مسلمانان در فرانسه را محکوم کرده است.

راه‌اندازی «سیستم انتقال پول به ایران» توسط اسبربانک روسیه

در آستانهٔ امضای توافق تجارت آزاد ایران و اتحادیهٔ اقتصادی اوراسیا، یک مقام ارشد این نهاد، ایران را «پنجره‌ای به سوی امکانات مهم» توصیف کرد و بازرگانان روس را فراخواند از فرصت‌های جدید بهره‌مند شوند.

همزمان اسبربانک بزرگ‌ترین بانک روسیه که به دلیل تحریم‌های غرب نیمی از دارایی‌های خود را از دست داده، از راه‌اندازی سیستم انتقال پول به ایران خبر داد.

وزیر تجارت کمیسیون اتحادیهٔ اقتصادی اوراسیا اعلام کرد مسکو خواهان گسترش روابط تجاری با تمام کشورهایی‌ست که به گسترش تجارت با روسیه تمایل نشان می‌دهند. به گفتهٔ آندره اسلپنیوف، ایران یکی از کشورهایی‌ست که به شریک بسیار فعال تجاری روسیه تبدیل شده است.

این مقام روس طی مصاحبه‌ای با روزنامهٔ کامرسانت ایران را کشوری بزرگ و از لحاظ جغرافیایی و سیاسی نزدیک به روسیه خواند و افزود توافق تجارت آزاد بین ایران و اتحادیهٔ اقتصادی اوراسیا «به طور کامل هماهنگ شده و به زودی امضا می‌شود».

اتحادیهٔ اقتصادی اوراسیا طرح روسیه برای همگرایی اقتصادی با همسایگان‌اش در میان جماهیر اتحاد شوروی سابق است اما تاکنون تنها چهار کشور – بلاروس، ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان –عضو دائم این اتحادیه شده‌اند. همزمان توافق تجارت آزاد با ویتنام امضا شده و غیر از ایران، مذاکره با مصر، امارات متحدهٔ عربی و اندونزی نیز پیگیری می‌شود.

زلزله‌ مهیب در مغرب 

یک زلزله قوی به قدرت ۶.۸ درجه مرکز مراکش را لرزانده که به گفته وزارت کشور باعث مرگ حداقل ۲۹۶ نفر شده است.

به گفته سازمان زمین‌شناسی آمریکا کانون این زلزله ۷۱ کیلومتری جنوب غربی شهر «مراکش» در عمق ۱۸.۵ کیلومتری زمین بود. زلزله در ساعت ۲۳:۱۱ به وقت محلی (۲۲:۱۱ گرینویچ) روی داد.

ویدئوهای تایید نشده در شبکه اجتماعی «اکس» (توییتر سابق) خسارت به ساختمان‌ها و خیابان‌هایی که آوار در آنها ریخته است را نشان می‌دهد. مردم درحالی که سراسیمه فرار می‌کنند هم در فیلم‌ها دیده می‌شوند.

 روسیه سفیر ارمنستان را فراخواند

وزارت خارجه روسیه روز جمعه ۱۷ سفیر ارمنستان در مسکو را فراخواند تا اعتراضش به مانور نظامی مشترک ارمنستان با آمریکا را اعلام و بر مسائلی که روابط نزدیک سنتی دو طرف را تیره و تار می‌کند تاکید کند.

ارمنستان که متحد دیرینه و سنتی روسیه است قرار است هفته آینده مانور نظامی مشترکی با آمریکا برگزار کند. 

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌‌ای، ضمن اشاره به رزمایش‌ نظامی که از دوشنبه آغاز می‌شود، ارائه کمک‌های بشردوستانه ارمنستان به اوکراین و اقدام‌های آن کشور برای تصویب اساسنامه رم را محکوم کرد که در نهایت موجب تشکیل دیوان بین‌المللی کیفری شد. این دیوان چند ماه پیش ولادیمیر پوتین را به ارتکاب جنایت‌های جنگی در اوکراین محکوم کرد. در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: «رهبری ارمنستان در روزهای اخیر گام‌های غیردوستانه‌ای برداشته است.»