به گزارش اکوایران، بلینکن در کنفرانس خبری مشترک با دیمیترو کولبا، همتای اوکراینی خود گفت که کمک‌های ایالات متحده فراتر از کمک‌های امنیتی برای ضدحمله اوکراین بوده و شامل کمک‌های مالی و بشردوستانه برای کمک به «بازسازی یک کشور آزاد، انعطاف‌پذیر و شکوفای» پس از جنگ می‌شود.

به نوشته نیویورک تایمز، به گفته بلینکن کمک‌های جدید آمریکا شامل ۳۰۰ میلیون دلار به منظور «بازگرداندن و حفظ نظم و قانون در مناطق آزادشده» و هم‌چنین اولین محموله خودروهای زرهی ضدمین آمریکایی است. او خاطرنشان کرد که این کمک‌ها به پاکسازی مین‌های زمینی روسیه و جلوگیری از آسیب بیشتر به غیرنظامیان کمک خواهد کرد.

این قسمت از بسته کمکی که اوایل روز چهارشنبه از سوی پنتاگون اعلام شد، ۱۷۵ میلیون دلار ارزش دارد. بلینکن گفت که این بسته حاوی مهمات اورانیوم ضعیف‌شده برای تانک‌های آبرامز است که در پاییز امسال به دست اوکراین خواهد رسید.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین و بلینکن در دیداری پیش از کنفرانس خبری عصر چهارشنبه، درباره ترتیبات امنیتی طولانی‌مدت، تدابیر ضدفساد و سایر اصلاحات جهت کمک به تضمین آنچه که بلینکن «آینده دموکراتیک» اوکراین نامید، گفت‌وگو کردند.

زلنسکی از طرف «جامعه اوکراین» گفت که از کمک‌های نظامی و مالی آمریکا برای حفظ ارتش اوکراین و بودجه ملی این کشور تشکر می‌کند.زلنسکی همچنین با اشاره ضمنی به مخالفت‌هایی از سوی برخی از نمایندگان آمریکایی برای کمک بیشتر به اوکراین، از هر دو حزب در کنگره آمریکا تشکر کرد. او گفت: «شما با هم اختلاف نظر دارید. اما وقتی بحث اوکراین می‌شود، همگی هم‌نظرید».

زلنسکی گفت که ساعاتی پس از بازدید از پیش اعلام‌نشده بلینکن، حداقل ۱۷ نفر در حمله روسیه به کوستیانتینیوکا، شهری در شرق اوکراین و نزدیک به خط مقدم، کشته شدند.

زلنسکی و بلینکن در حالی با یکدیگر ملاقات کردند که ضدحمله اوکراین در جنوب شرقی پس از سه ماه درگیری خونین و طاقت‌فرسا دستاوردهایی کسب کرده است. ارتش اوکراین گفته که نیروهایش موفق شده‌اند خط اصلی دفاعی روسیه را در یک نقطه شکسته و حالا توجه خود را به شکستن بخش دیگری از مواضع مستحکم روسیه معطوف کرده‌‌اند.

بلینکن گفت که ضدحمله اوکراین شاهد «پیشرفتی واقعی در چند هفته گذشته» بوده و اوکراین بیش از نیمی از سرزمینی را که روسیه از زمان حمله تمام‌عیار خود تصرف کرده بود، پس گرفته است. اما تحلیلگران نظامی می‌گویند که به دست‌آوردن موفقیت سریع به‌وسیله اوکراین بعید بوده و کمپین جنگی کی‌یف به حمایت پایدار و انتقال تسلیحات از سوی متحدان غربی، از جمله ایالات متحده که تاکنون بزرگترین کمک‌کننده به اوکراین بوده، بستگی دارد.

بلینکن پیشتر به خبرنگاران در کی‌یف گفته بود: «ما می‌خواهیم مطمئن شویم که اوکراین هر آنچه که نیاز دارد، نه‌تنها برای موفقیتش در ضدحمله، بلکه برای نیازهای درازمدتش در اختیار داشته باشد، تا به آن یک بازدارندگی قوی بدهد».

بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا، بلینکن به همراه مته فردریکسن، نخست‌وزیر دانمارک با قطار به کی‌یف سفر کردند. زلنسکی پس از دیدار با او، از دانمارک به‌خاطر آموزش خلبانان اوکراینی برای پرواز با جت‌های جنگنده اف-۱۶ که اولین گام انتقال این هواپیماها به نیروی هوایی اوکراین است، تشکر کرد.

سفر بلینکن پس از انبوهی از گزارش‌ها مبنی بر سوءمدیریت مالی و استعفای الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین در این هفته انجام شد. رستم عمروف که رئیس صندوق املاک دولتی اوکراین بوده، جایگزین او شد. انتصاب آقای عمروف روز چهارشنبه توسط پارلمان اوکراین تأیید شد.

سفر بلینکن آخرین سفر یک مقام بلندپایه آمریکایی به پایتخت اوکراین از زمان سفر ماه فوریه بایدن است. ساعاتی قبل از ورود او، صدای موشک‌های پدافند هوایی اوکراین در شهر پیچید و کل کشور در معرض هشدار هوایی قرار گرفت و ارتش اوکراین اعلام کرد روسیه حمله موشکی و پهپادی کرده است. به گفته این سازمان، همه موشک‌هایی که کی‌یف را هدف گرفته بودند، سرنگون شدند، اما مقامات گفتند که حمله پهپادی حداقل یک نفر را در یکی از شهرهای بندری رودخانه دانوب کشته است.

ایالات متحده و اوکراین همچنین در حال مذاکره بر سر یک مشارکت امنیتی بلندمدت هستند؛ اتحادی که زلنسکی گفته مایل است چیزی شبیه اتحاد واشنگتن با تل‌آویو باشد.

اوکراین در حال مذاکره برای توافق‌هایی مشابه با بیش از ۱۰ کشور است. یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا به خبرنگارانی که با بلینکن سفر می‌کردند، گفت که این تلاش با هدف «قراردادن حمایت جهانی در مسیری بلندمدت و پایدار است و برای پوتین روشن می‌سازد که ما دست روی دست نخواهیم گذاشت».