به گزارش اکوایران، واشنگتن هشدار داد اگر کره شمالی تسلیحات روسیه را تامین کند، «بهایش» را خواهد پرداخت.

بنا بر گزارش خبرگزاری الجزیره، پس از اینکه واشنگتن هشدار داد پیونگ یانگ در حال مذاکره با مسکو درباره یک معامله تسلیحاتی بالقوه است، یک مقام ارشد کاخ سفید گفت که کره‌شمالی در صورت فروش تسلیحات به روسیه برای جنگ در اوکراین «بهایش» را خواهد پرداخت.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا  گفت که ایالات متحده معتقد است مذاکرات بین کره شمالی و روسیه «فعالانه در حال پیشرفت است». سالیوان به خبرنگاران گفت: «ارائه تسلیحات به روسیه برای استفاده در میدان جنگ برای حمله به سیلوهای غلات و زیرساخت های گرمایشی شهرهای بزرگ در حالی که وارد فصل زمستان می شویم، برای تلاش برای تسخیر سرزمینی که متعلق به یک کشور مستقل مدرن است. این موضوع بازتاب خوبی بر کره شمالی نخواهد داشت و آن‌ها بهایش را در جامعه بین المللی خواهند پرداخت».

اظهارات او پس از آن بیان شد که یکی دیگر از مقامات دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه گفت که واشنگتن انتظار دارد کیم جونگ اون رهبر کره شمالی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دیدار کند. کرملین از اظهار نظر در مورد ادعاهای ایالات متحده خودداری کرده و تاکید کرده که در مورد گزارش های گفتگوهای مستقیم احتمالی بین دو رهبر «چیزی برای گفتن» ندارد.

در هفته‌های اخیر نشانه‌هایی از روابط نزدیک‌تر بین روسیه و کره شمالی مشاهده شده است. سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه در ماه ژوئیه به کره شمالی سفر کرده و با کیم ملاقات کرد. کیم و پوتین ماه گذشته نیز نامه‌هایی مبادله کردند و قول دادند که روابط بین دو کشور را تقویت کنند.

روز سه‌شنبه، ودانت پاتل، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز به کره شمالی درباره ارائه تسلیحات به روسیه هشدار داد و به خبرنگاران گفت که روی‌آوری مسکو به پیونگ یانگ برای تسلیحات نشان‌دهنده اثربخشی تحریم‌های آمریکا بر سر جنگ اوکراین است. پاتل گفت: «روسیه به دلیل تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی ما و تأثیراتی که داشته‌اند، مجبور شده در سراسر جهان به دنبال تسلیحاتی باشد که بتواند در جنگ اوکراین از آن استفاده کند». پاتل در پاسخ به این سوال که واشنگتن در صورت ارسال تسلیحات به مسکو چه پیامدهای بالقوه‌ای را بر پیونگ یانگ تحمیل خواهد کرد، جزئیاتی را ارائه نکرد اما گفت که ایالات متحده «در صورت لزوم اقدامات لازم» را در هماهنگی با شرکای خود انجام خواهد داد.

سال گذشته، ایالات متحده، کره شمالی را به ارسال مخفیانه گلوله‌های توپخانه به روسیه متهم کرد - ادعایی که هم مسکو و هم پیونگ یانگ آن را رد کردند.

سالیوان روز سه‌شنبه گفت که دولت بایدن به تلاش‌های خود برای «منصرف کردن کره‌شمالی‌» از ارائه تسلیحات به روسیه ادامه خواهد داد. او گفت: «ما هم‌چنان از کره‌شمالی می‌خواهیم که به تعهدات خود مبنی بر عدم ارائه سلاح به روسیه که منجر به کشته شدن اوکراینی‌ها می‌شود، پایبند باشد.»

پاول فلگنهاور، تحلیلگر دفاعی و نظامی، به الجزیره گفت که این امکان وجود دارد که پوتین هفته آینده زمانی که کیم برای یک مجمع اقتصادی به ولادی وستوک، شهری در شرق روسیه سفر می‌کند، با او دیدار کند. فلگنهاور گفت: «در حال حاضر، به نظر می‌رسد که روابط بین مسکو و پیونگ یانگ در حال شکوفایی است. هر دو طرف چیزهایی برای ارائه به یکدیگر دارند و هر دو طرف تحت فشار و تحریم‌های غرب هستند، بنابراین به نظر می‌رسد متحدان طبیعی باشند».

ایالات متحده به رقبا و دشمنان خود -از جمله چین- نسبت به کمک به روسیه در حمله نظامی خود در اوکراین هشدار داده است.