به گزارش اکوایران، ضد حمله اوکراین فراتر از آن چیزی است که بسیاری به آن توجه می‌کنند.

«نبرد عمیق» و موفقیت ناگهانی

به نوشته وبسایت موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک، گزارش‌ها و تفسیرهای زیادی در مورد حملات زمینی علیه دفاع خط مقدم روسیه منتشر می‌شود. گزارش‌های اخیر رسانه‌های غربی حاکی از آن است که پیشرفت آهسته اوکراین در ضد حمله، برخی از مقامات دفاعی در ایالات متحده و آلمان را ناامید کرده است. اما توجه به این موضوع، تلاش کمتر گزارش شده اما مهمی را که کیف به «نبرد عمیق» خود اختصاص داده است، نادیده می‌گیرد. این تلاش‌ها - که در برد طولانی، در یک مقیاس زمانی طولانی، علیه عناصر متخاصمی که  از نزدیک درگیر نبرد نزدیک نیستند، انجام می‌شود - ممکن است نیروهای اوکراین را برای یک موفقیت ناگهانی آماده کند، یا حداقل به طور قابل توجهی از توان رزمی روسیه بکاهد.

در حالی که نیروهای اوکراینی در نبرد نزدیک، به آهستگی پیش می‌روند و از میان کمربند دفاعی روسیه -که ترکیبی از سیستم‌های سنگر خطی، میدان‌های مین گسترده و موانع ضد تانک است- راه خود را باز می‌کنند، کیف همچنین به طور بی وقفه حملاتی را به انبوهی از اهداف در فاصله زیاد -از دونباس تا کریمه و مسکو- ترتیب می‌دهد. محاسبه کیف احتمالاً این است که این حملات روحیه روس‌ها را تضعیف می‌کند و فشار بر فرماندهان آن را افزایش می‌دهد و در عین حال با ایجاد اختلال در فرماندهی، کنترل، تأمین و حرکت آن‌ها، نیروهای دشمن را تضعیف می‌کند.

آنچه در حال آشکار شدن است

برای انجام نبرد عمیق، اوکراین از طیف وسیعی از تجهیزات غربی و همچنین تولید شده در داخل استفاده می‌کند. این حملات عمیق شامل حملات راکتی توپخانه، از جمله با استفاده از مهمات دقیق، مانند گلوله‌های ام-982 اکسکالیبر با هدایت جی‌پی‌اس و راکت‌های هدایت‌شونده، از جمله آن‌هایی که از پرتابگرهای هیمارس شلیک می‌شوند، هستند. اخیراً، اوکراین از موشک‌های کروز «سایه طوفان» که توسط انگلستان تامین شده است برای حمله به انبارهای مهمات و پل‌های روسیه استفاده کرده است. اوکراین همچنین موشک‌های پدافند هوایی اس-200 گامون را به راکت‌های سطح به سطح تغییر کاربری داده است تا به اهدافی در برد طولانی حمله کنند. مسکو مدعی است که حداقل تعدادی از آن‌ها را ساقط کرده است.

ukraine-war-russia-offensive-1

در همین حال، پارتیزان‌های اوکراینی و نیروهای ویژه عملیات‌های بمب‌گذاری انجام داده و مقامات منصوب مسکو در مناطق اشغالی را پشت خطوط دشمن ترور کرده‌اند. تعدادی از نیروهای ویژه اخیراً به کریمه حمله کردند و به مناسبت روز استقلال اوکراین، پرچم این کشور را در سرزمین‌های تحت اشغال روسیه برافراشتند.

حملات به کریمه‌ی تحت اشغال روسیه و همچنین در دریای سیاه، جایی که اوکراین کشتی‌های بدون سرنشین را برای هدف قرار دادن ناوگان دریای سیاه روسیه به کار می‌گیرد، با حملات عمیق‌تر به خاک روسیه تکمیل می‌شود. این گونه حملات به درون روسیه، شامل طیف وسیعی از حملات پهپادی، اقدامات خرابکارانه و عملیات توسط نیروهای نیابتی است.

نشانه‌های موفقیت

نبرد عمیق اوکراین نشانه‌هایی از موفقیت را در برهم زدن عملیات نظامی روسیه و روال روزمره امور این کشور نشان داده است. ژنرال والری زالوژنی، فرمانده ارتش اوکراین، گفته است که حملات به داخل روسیه برای تضعیف «احساس مصونیت از مجازات» این کشور طراحی شده است، در شرایطی که کیف قصد دارد فشارهای سیاسی را بر مسکو تحمیل کند تا فشار نظامی ناشی از ضد حمله را مضاعف کند.

حملات مکرر هواپیماهای بدون سرنشین به مسکو، ساختمان‌ها را هدف قرار داده و به طور موقت پرواز در فرودگاه‌های پایتخت روسیه را متوقف کرده است. حملاتی از این دست، یا حملات به پایگاه هوایی سولتسی-2 در جنوب سنت پترزبورگ که در آن یک بمب افکن توپولف Tu-22M منهدم شد، اثراتی فراتر از اثر روانی دارند. آن‌ها ممکن است روسیه را مجبور کنند که سیستم‌های دفاع هوایی خود را دور از اوکراین مستقر کند و نیروی هوایی روسیه را وادار کنند که دورتر از خط مقدم فعالیت کنند.

_130952564_mediaitem130952563

با این حال، اقدامی که از نظر عملیاتی موثرتر است، حملات به گره‌های لجستیکی روسیه است که برای نیروهای روسی در جنوب اوکراین حیاتی هستند. تدارکات این نیروها می‌تواند از کریمه تامین شود، اما اوکراین با موفقیت زیرساخت‌های حیاتی مانند پل‌های جنوب اوکراین و سراسر تنگه کرچ را با استفاده از موشک‌ها و حملات قایق‌های بدون سرنشین، تخریب کرده است. مسیر جایگزین جاده ام-14 به خرسون است که از ماریوپل و ملیتوپل عبور می کند، اوکراین نیازی به تصرف این جاده برای مختل کردن آن به عنوان یک مسیر تدارکاتی ندارد، اما ممکن است این کار را با تصرف قلمرو روسیه و استفاده از آن به عنوان سکوی پرتابی برای حملات دوربرد توپخانه استفاده کند. این نشان می‌دهد که جنگ نزدیک و عمیق چطور می‌توانند از یکدیگر پشتیبانی کنند.

اثر مرکب

موفقیت در نبرد عمیق با توجه به سرعت آهسته نبرد نزدیک اهمیت بیشتری پیدا کرده است، جایی که دفاع روسیه اوکراین را وادار کرده است که پس از دادن تلفات در اوایل ضدحمله -از جمله تانک‌های لئوپارد 2 و خودروهای زرهی برادلی- تاکتیک «حمله رعدآسا» خود را رها کند. از آن زمان، یک عملیات آهسته‌تر، نیروهای روسیه را در برخی بخش‌ها عقب رانده است، اما نه با سرعتی که بسیاری در روزهای اولیه ضد حمله انتظار آن را داشتند.

هدف اوکراین به وضوح نبرد عمیق است -همراه با حملات مکرر در طول خط مقدم طولانی- تا نیروهای روسیه را به نقطه بحرانی برساند، که در آن قدرت رزمی و روحیه ممکن است شروع به شکستن کند. برای دستیابی به این هدف، نبرد عمیق به خطوط تدارکاتی روسیه فشار می‌آورد و تامین نیروهای خط مقدم با مهمات و سایر اقلام مورد نیاز را برای مسکو چالش‌برانگیزتر می‌کند و مانع از توانایی این کشور برای اعزام نیروهای تازه، برای گشودن جبهه‌های جدید می‌شود.