به گزارش اکوایران، عناوین زیر از مهمترین سرخط‌های خبری نیم روز گذشته هستند: 

 

ورود عربستان به لیگ هنرهای رزمی ترکیبی آمریکا

صندوق عربستان سعودی سهام لیگ هنرهای رزمی ترکیبی آمریکا را خریداری کرد.

به گزارش الجزیره، شرکتی که توسط صندوق ثروت دولتی عربستان سعودی تشکیل شده است، سهام اقلیت را در لیگ مبارزان حرفه ای ایالات متحده (PFL) به دست آورد و با گسترش حیطه سرمایه گذاری خود در ورزش به هنرهای رزمی ترکیبی (MMA) یک تورنمنت منطقه ای ایجاد خواهد کرد.

صندوق سرمایه گذاری عربستان یک شرکت فرعی برای خرید در ورزش تشکیل داده و هدف خود را جلب رویدادهای جهانی بزرگ به عربستان سعودی اعلام کرده است. بندر بن مقرن رییس این شرکت جدید هدف از این سرمایه‌گذاری را پرورش استعدادهای محلی و منطقه‌ای در هنرهای رزمی، ترویج برابری جنسیتی در ورزش، و ایجاد فرصت‌های جدید در عربستان و منطقه خاورمیانه اعلام کرد. مقرن گفته عربستان لیگ منطقه‌ای خاورمیانه و شمال آفریقای خود را در سال جاری در هنرهای ترکیبی-رزمی راه اندازی خواهد کرد.

عربستان تحت رهبری محمدبن سلمان به تازگی وارد ورزش شده تا نام خود را از کشوری که تنها نفت دارد به حیطه‌های دیگری وارد نماید. عربستان سعودی در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری‌های عمده‌ای را روی گلف، فرمول یک و فوتبال انجام داده و باشگاه‌های عربستانی با بازیکنان مطرحی مانند کریستیانو رونالدو و نیمار قرارداد امضا کرده‌اند.

نخست‌وزیر قطر: ائتلاف‌های چندجانبه اساس سیاست خارجی ماست

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر تاکید کرد: «ایجاد ائتلاف‌های چندجانبه امری اساسی برای قطر است.»

آل ثانی اظهار داشت: «برای قطر به عنوان کشوری کوچک در منطقه‌ای ناآرام، ایجاد ائتلاف‌های چندجانبه امری اساسی و بخشی مهم در سیاست خارجی ما محسوب می‌شود.»

وی با بیان اینکه ما خواهان حفظ چارچوب‌های چندجانبه و توانمندسازی آن هستیم، تصریح کرد: «قطر فعالانه همکاری نهادهای منطقه‌ای و بین‌المللی را حفظ کرده و همواره عضوی فعال در ابتکارهای مختلف جهانی بوده است.»

این مقام قطری افزود: سال گذشته سند الحاق به معاهده دوستی و همکاری در جنوب شرق آسیا برای ایجاد منطقه ای امن، باثبات و پایدار را امضا کردیم. روابط با کشورهای جنوب شرق آسیا اهمیت بسیاری برای ما دارد و ما خواهان تقویت این روابط هستیم.

وی ادامه داد: بارها از من می پرسند که قطر به عنوان یک کشور کوچک چگونه توانسته است بین بازیگران بین‌المللی تعادل ایجاد کند، قطر به پیوستگی و ارتباط جامعه بین المللی اعتقاد دارد و این اعتقاد ما را قادر می‌سازد تا شراکت تجاری قوی با چین ایجاد کنیم و در عین حال ائتلاف استراتژیک با امریکا داشته باشیم.»

اعزام بمب‌افکن‌های استراتژیک آمریکا به رزمایش شبه جزیره کره

 ایالات متحده بمب افکن های B-1B را برای رزمایش های مشترک با کره جنوبی و ژاپن اعزام می کند.

به گزارش شفقنا به نقل از رویترز، ایالات متحده به طور جداگانه بمب افکن های B-1B را برای رزمایش مشترک با کره جنوبی و ژاپن در روز چهارشنبه مستقر کرد. وزارت دفاع کره جنوبی گفت که یک فروند B-1B ایالات متحده در کنار جت های FA-50 کره جنوبی و جنگنده های F-16 نیروی هوایی ایالات متحده به عنوان بخشی از تمرینات جاری سپر «آزادی اولچی» پرواز کرد. این دهمین پرواز از این نوع توسط یک بمب افکن آمریکایی در سال جاری محسوب می‌شود.

این بمب‌افکن‌ها که قابلیت حمل کلاهک اتمی را هم دارند درحالی به منطقه اعزام شده‌اند که کره شمالی ضمن محکوم کردن این رزمایش، آن را تهدیدی علیه امنیت خود دانسته است.

رزمایش بمب افکن به رهبری ایالات متحده چند روز پس از تلاش کره شمالی برای پرتاب ماهواره انجام شد که با شکست مواجه شد.

مفقودشدن 48 نفر بر اثر سیل در چین

تلویزیون چین اعلام کرد: در نتیجه وقوع سیل در این کشور 48 نفر مفقود و 4 نفر کشته شدند.

تلویزیون مرکزی چین (CCTV) روز چهارشنبه گزارش داد: در پی وقوع سیل در یک سایت ساختمانی در استان «سیچوان» واقع در جنوب غرب این کشور، چهار نفر جان خود را از دست داده و ۴۸ نفر دیگر نیز مفقود شده‌اند.

 این شبکه تلویزیونی اعلام کرد: در زمان وقوع حادثه در مجموع ۲۰۱ نفر در محل حضور داشتند که از این تعداد ۱۴۹ نفر موفق به فرار شدند.

مقامات محلی همچنین اعلام کردند: عملیات جستجو و نجاتِ مفقودشده‌ها ادامه دارد.

این شبکه تلویزیونی گزارش داد: «شی جین پینگ»، رئیس جمهوری چین دستورات ویژه‌ای را با هدف بسیج نیروها به منظور تسریع در عملیات جستجوی مفقودان صادر کرده است.

پاپ «جنگ جهانی» علیه محیط زیست را محکوم کرد

پاپ از آنچه جنگ جهانی وحشتناک علیه محیط زیست خواند، انتقاد کرد.

پاپ فرانسیس با اعلام اینکه سند جدیدی در مورد حفاظت از طبیعت منتشر خواهد کرد گفت: این کار را به این دلیل انجام می دهد که جنگ جهانی وحشتناک علیه محیط زیست در حال وقوع است.

رهبر مسیحیان کاتولیک گفت: این سند روز 4 اکتبر مصادف با روز بزرگداشت فرانسیس آسیزی، قدیس حامی محیط زیست اعلام خواهد شد. این سند در ادامه بخشنامه پاپ در سال 2015  است که از نیاز به حفاظت از محیط زیست، مواجهه با خطرات و چالش های تغییرات آب و هوایی و کاهش استفاده از سوخت های فسیلی صحبت می کند.

پاپ با توصیف طبیعت به عنوان هدیه ای مقدس از سوی خالق، از مردم خواست جانب قربانیان بی عدالتی زیست محیطی و اقلیمی را بگیرند.

او خواستار پایان دادن به جنگ بی معنی در خانه مشترک ما-زمین- شد.

وزیر بازرگانی آمریکا: چین «غیرقابل سرمایه‌گذاری» شده است

وزیر تجارت ایالات متحده، جینا ریموندو، اخیراً به چین سفر کرده است تا ارتباطات در زمینه‌های اقتصادی و دفاعی را تقویت کند.

به گزارش رویترز، به دلیل چالش‌های جدیدی چون جرایم مالی، تجدیدات قانونی نامعلوم، و کمین‌های تجاری وی گزارش داد که شرکت‌های آمریکایی چین را «غیرقابل سرمایه‌گذاری» می‌دانند. این نظرات در زمانی ارائه می‌شوند که سرمایه‌گذاران جهان به تدریج از شرکت‌های چینی خارج می‌شوند. به همین خاطر سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (FDI) در پایین‌ترین سطح خود در ۲۵ سال اخیر است.

در پاسخ، لیو پنگ‌یو، سخنگوی سفارت چین در واشنگتن، از محیط کسب و کار چین را دفاع کرد. او بیان کرد که بیشتر شرکت‌های آمریکایی در چین می‌خواهند باقی بمانند، زیرا تقریباً ۹۰ درصد آن‌ها سودآور هستند و تأکید کرد که چین در حال کار بر روی فراهم کردن یک محیط کسب و کار بهتر است.

مجلس عوام چین را تهدیدی برای بریتانیا خواند

کمیسیون روابط خارجی مجلس عوام بریتانیا تصریح کرد: چین تهدیدی برای بریتانیا و منافع آن در منطقه اقیانوس هند و آرام به شمار می‌رود و سیاست پکن در قبال لندن به شکل فزاینده‌ای «تهاجمی» است.

در گزارشی که این کمیسیون منتشر کرده، آمده است: «کمیسیون روابط خارجی تاکید می‌کند فعالیت حزب کمونیست چین تهدیدی برای بریتانیا و منافع آن است. رقابت بین کشورها با خردورزی همراه است اما رفتار حزب کمونیست چین در حال حاضر دربردارنده خصومت فزاینده‌ای در قبال بریتانیا است.»

این گزارش توصیه می‌کند که لندن «دیپلماسی بازدارنده» را با تقویت سیاست‌های دفاعی، از جمله «حفاظت و حمایت» از تایوان توسعه دهد همچنین «دولت بریتانیا باید اقدامات هدفمند و خطوط قرمزی را مشخص کند که به آن اجازه می‌دهد سیاست موثر دیپلماسی بازدارنده را تدوین و اجرا کند تا به حمایت از حق تعیین سرنوشت مردم تایوان کمک کند.»

در این سند همچنین خواستار «حفظ اولویت روابط بریتانیا با کشورهای منطقه اقیانوس هند و آرام و گسترش روابط تجاری و سرمایه گذاری با آنها» شد و در آن تاکید شده است: «این امر برای اقتصاد بریتانیا و شرکای ما در جهان مفید خواهد بود.»

شناسایی یک زیرسویه پرجهش کرونا در کانادا

مقامات بهداشت و درمان کانادا از شناسایی یک زیرسویه پرجهش از کووید19 خبر می‌دهند.

این زیرسویه که به سویه اومیکروین ویروس کووید19 تعلق دارد در استان بریتیش‌کلمبیا مشاهده شده است. فرد مبتلا به این زیرسویه به خارج از استان سفر نکرده و در بیمارستان هم بستری نشده است.

وزیر بهداشت بریتیش‌کلمبیا در این باره به خبرنگاران گفت: کشف زیرسویه جدید اومیکرون خطر ابتلای ساکنان به کووید19 را افزایش نداده است.

این درحالی است که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا هفته گذشته اعلام کرده بود که احتمال سرایت زیرسویه BA.2.86 اومیکرون به افرادی که پیشتر به کووید مبتلا شده‌اند یا واکسن دریافت کرده‌اند، بیشتر از سویه‌های دیگر اومیکرون است.

این سویه جدید اولین بار در دانمنارک و در ماه گذشته مشاهده شد. سپس موارد ابتلا در آمریکا، سوییس و سرزمین‌های اشغالی فلسطین نیز دیده شد. در نوع جدید اومیکرون دستکم 35 جهش دیده میشود.

به گفته محققان، باوجود قابلیت سرایت بالای این نوع جدید، تقویت سیستم ایمنی افراد به خاطر واکسیناسیون در سرتاسر جهان باعث دشه تا نگرانی چندانی در مورد این سویه وجود نداشته باشد.

رفراندوم تاریخی در استرالیا برای احقاق حقوق بومیان

نخست وزیر استرالیا با اعلام زمان دقیق برگزاری رفراندوم در مورد حقوق بومیان این کشور از آن بعنوان لحظه‌ای تاریخی یاد کرد.

آنتونی آلبانیز نخست وزیر استرالیا روز چهارشنبه اعلام کرد: روز 14 اکتبر (22 مهر) زمان برگزاری همه پرسی در مورد حقوق بومیان است که لحظه ای تعیین کننده در رابطه این کشور با اقلیت بومیان خود محسوب می‌شود.

آلبانیز گفت: 14 اکتبر زمان ما است. این فرصت ماست. این لحظه ای است که بهترین شخصیت استرالیایی خود را صدا می کنیم.

اگر اکثریت مردم استرالیا به حقوق تاریخی بومیان این کشور رای مثبت بدهند، بومیان استرالیا – که اجدادشان حداقل 60000 سال در این قاره زندگی کرده اند – برای اولین بار در قانون اساسی به رسمیت شناخته می شوند. آنها همچنین از حق مشروط قانون اساسی برخوردار خواهند شد تا در مورد قوانینی که بر جوامع آنها تأثیر می گذارد، به اصطلاح «صدایی در پارلمان» داشته باشند.

با این حال همه اخبار خوب نیستند چون با عقب افتادن کمپین «بله» به رفراندوم در نظرسنجی ها، این نگرانی وجود دارد که رفراندوم شکست خورده می تواند به روابط بین نژادی آسیب برساند، اعتبار جهانی استرالیا را خدشه دار کند و فرصتی که یک بار در هر نسل برای کاهش نابرابری فراگیر وجود دارد را از بین ببرد.

آلبانیز گفت: رأی نه منجر به «هیچ جا» ختم می‌شود، به این معنی است که هیچ چیز تغییر نمی کند. رای نه در را به روی این فرصت برای حرکت به جلو می بندد. در را به روی نسل بعدی بومیان استرالیا نبندید.

انجام بزرگترین حمله پهپادی اوکراین علیه روسیه

مقامات روسیه از حملات پهپادی اوکراین به کشورشان بعنوان بزرگترین حمله از زمان شروع جنگ اوکراین یاد می‌کنند.

مقامات روسیه اعلام کردند: حملات نیمه شب چهارشنبه که به طرز قابل ملاحظه‌ای بزرگ و شدید بوده است 6 منطقه از روسیه را هدف حمله قرار دادند که این بزرگترین حمله پهپادی از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین محسوب می‌شود.

مقامات روس و رسانه های محلی گزارش دادند که هواپیماهای بدون سرنشین اوکراین به فرودگاهی در منطقه پسکوف غربی حمله و آتش سوزی گسترده ای در آنجا ایجاد کردند. به گفته وزارت دفاع روسیه، هواپیماهای بدون سرنشین بر فراز اوریول، بریانسک، ریازان، کالوگا و منطقه مسکو در اطراف پایتخت روسیه سرنگون شدند.

منابع روس می‌گویند یکی از حملات پهپادی اوکراین به فرودگاهی در نزدیکی مرز با استونی-کشور عضو ناتو- روی داده است.

حمله به فرودگاه پسکوف به چهار هواپیمای پارک شده در این فرودگاه آسیب وارد کرده است. میخائیل ودرنیکوف، فرماندار منطقه ای پسکوف دستور داد همه پروازها به مقصد و از فرودگاه روز چهارشنبه لغو شوند تا بتوان خسارت را در طول روز ارزیابی کرد. فیلم و تصاویر منتشر شده در شبکه های اجتماعی دود بر فراز شهر پسکوف و آتش سوزی بزرگ را نشان می دهد.

نخست وزیر اسرائیل از عربستان تشکر کرد

نخست وزیر اسراییل از عربستان سعودی تشکر کرد.

 بنیامین نتانیاهو از عربستان به خاطر صدور مجوز فرود اضطراری یک هواپیمای این رژیم تشکر کرد. هواپیمای حامل اسرائیلی‌ها از جزیره سیشل در اقیانوس هند که عازم تل آویو بود، توقف اضطراری در عربستان سعودی داشت، چیزی که نتانیاهو آن را نشانه حسن نیت عربستان دانسته و از آن تشکر کرده است.

وی در ویدئویی که به زبان عبری با زیرنویس عربی ضبط شده است، در حالی که به سمت نقشه منطقه پشت سر خود اشاره می کند، گفت: من از برخورد گرم مقامات سعودی با مسافران اسرائیلی که پروازشان در حالت اضطراری بود، بسیار قدردانی می کنم. من از میزبانی خوب آنها قدردانی می کنم.

پرواز ایر سیشل حامل 128 مسافر روز دوشنبه به دلیل نقص الکتریکی مجبور به فرود در خاک عربستان شد. مسافران شب را در هتلی در فرودگاه جده سپری کردند و با هواپیمای جایگزین توسط شرکت هواپیمایی به کشور بازگردانده شدند. در مصاحبه با رسانه های اسرائیلی، مسافران گفتند تجربه آنها در جده خوشایند بود و حتی برخی از سعودی ها به زبان عبری به آنها سلام می کردند.

لغو ممنوعیت تبلیغات سیاسی در توییتر

شبکه توییتر یا ایکس، ممنوعیت تبلیغات سیاسی را در این شبکه اجتماعی لغو کرد.

ایلان ماسک مالک توییتر ممنوعیت تبلیغات سیاسی را که در این شبکه اجتماعی برای خنثی کردن اطلاعات نادرست ایجاد شده بود لغو کرد.

تنها یک هفته بعد از اینکه دونالد ترامپ رییس جمهور سابق آمریکا برای اولین بار از ژانویه 2021 یک پست در توییتر گذاشت، تبلیغات سیاسی در این شبکه اجتماعی آزاد شد. ترامپ به دست مالک قبلی توییتر- جک دورسی- به دلیل ادعای تقلب در انتخابات ریاست جمهوری 2020 از حضور در توییتر منع شده بود.

ماسک در یک پست گفت: آزادی تبلیغات سیاسی در ایکس بر اساس تعهد ما به بیان آزاد است. با این حال ایکس ترویج اطلاعات نادرست یا گمراه کننده، از جمله ادعاهای جعلی که قصد تضعیف اعتماد در انتخابات را دارند، ممنوع می کند.

گفتنی است توییتر گفته که تیم‌های ایمنی و انتخابات خود را برای تمرکز بر مبارزه با دستکاری پلتفرم گسترش می‌دهد و یک مرکز آنلاین برای بررسی تبلیغات سیاسی فراهم می‌کند.

رزمایش «حمله اتمی شبیه‌سازی شده» به کره‌جنوبی

رسانه‌های دولتی کره‌شمالی روز پنجشنبه گزارش دادند که این کشور با انجام رزمایش «حمله اتمی شبیه‌سازی شده» به اهدافی در کره‌ جنوبی، به رزمایش‌ مشترک آمریکا و کره‌ جنوبی، اعتراض کرد.

در واکنش به رزمایش آمریکا و کره‌جنوبی، کره‌شمالی مشق «ماموریت حمله اتمی»، شبیه‌سازی شده «زمین سوخته» را با پرتاب موشک‌های بالستیک آغاز کرد.

کره‌شمالی مدعی شده که رزمایش آمریکا و کره‌جنوبی، برنامه‌ای برای «حمله هسته‌ای پیشگیرانه» است. کیم جونگ اون شخصا بر رزمایش نظارت داشت.

 خواسته‌های تشکیلات خودگردان در میانه عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان

اکسیوس به نقل از شش مقام آمریکایی و اسرائیلی بدون ذکر نام آنها مدعی شد که تشکیلات خودگردان فلسطین فهرستی از خواسته‌ها شامل کنترل بیشتر بر بخش‌های خاصی از کرانه باختری و بازگشایی سفارت آمریکا در بیت‌المقدس شرقی را ارتباط با توافقی که دولت بایدن می‌کوشد بین ریاض و تل‌آویو برقرار کند، ارایه داده است.

دولت بایدن می‌کوشد در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، دستاوردی در خاورمیانه و به‌ویژه عادی‌سازی روابط اعراب و اسرائیل داشته باشد و عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان سعودی را هدف خود در این زمینه اعلام کرده است. هرچند که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا هم گفته است که تا تحقق این هدف راه درازی باقی‌مانده است.

تحقیقات پیرامون پروژه مخفی «خانه ایلان ماسک» 

رویترز روز چهارشنبه به گفته افرادی آشنا به پرونده تسلا گزارش داد که دادستان‌های فدرال منهتن در حال بررسی سوء استفاده از سرمایه‌های شرکت تسلا در یک «پروژه مخفی» هستند ـ که نزد ایلان ماسک، مدیر اجرایی آن شرکت ـ به عنوان پروژه «خانه ایلان ماسک» معروف است.

همزمان این گزارش می‌افزاید، ایلان ماسک و سخنگوی دفتر دادستانی ایالات متحده در منهتن، به درخواست‌ها برای شفاف‌سازی پاسخ نداده‌اند. همچنین هیچ رقمی از دلارهای «پروژه مخفی» نیز فاش نشده است ولی وال استریت جورنال نوشت پروژه مخفی «خانه ایلان ماسک» در نزدیکی آستین، تگزاس است.