به گزارش اکوایران، عناوین زیر مهمترین سرخط‌های خبری نیم‌روز گذشته هستند: 

لوکاشنکو: واگنر زنده است و در بلاروس به حیاتش ادامه می‌دهد

بر اساس گزارش‌هایی که در ماه ژوئن منتشر شد اعضای گروه مزدور واگنر پس از شورش نافرجام به فرماندهی یوگنی پریگوژین به بلاروس نقل مکان کردند.

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس، روز جمعه ۲۵ اوت، بدون اینکه مشخص کند هدف یا مدت ماندن گروه واگنر در بلاروس چیست و چقدر است، گفت که این گروه در بلاروس باقی خواهد ماند.

رئیس جمهوری بلاروس افزود که گروه «واگنر زنده است و واگنر در بلاروس به حیات خود ادامه خواهد داد و هسته اصلی این گروه که پریگوژین آن را ساخت به قوت خود باقی خواهد ماند.

گمان می‌رود یوگنی پریگوژین، فرمانده واگنر در سانحه هوایی در روز چهارشنبه جان باخته است. گمانه‌زنی‌های اولیه حکایت از این دارد که کرملین پشت این حادثه است، ادعایی که روسیه آن را قویا رد کرده و بی‌اساس می‌خواند.

دستگیری اعضای یک شبکه جاسوسی اسرائیل در فرودگاه بیروت

براساس گزارش‌ها دو مظنون در فرودگاه بیروت که قصد فرار از این کشور را داشتند دستگیر شدند.

به گزارش یورونیوز، رسانه‌های محلی به نقل از اظهارات الیاس البیساری، سرپرست اداره کل امنیت لبنان گزارش دادند که یک شبکه جاسوسی اسرائیل در فرودگاه بین‌المللی بیروت در پایتخت لبنان دستگیر شدند. 

براساس این گزارش، دو مظنون که قصد فرار از کشور را داشتند، در فرودگاه بازداشت شدند. 

شکایت دولت آمریکا از شرکت اسپیس ایکس

وزارت دادگستری آمریکا روز پنجشنبه از شرکت اسپیس ایکس ایلان ماسک به اتهام تبعیض علیه پناهجویان و پناهندگان در استخدام شکایت کرد. 

وزارت دادگستری می‌گوید: «این دادخواست ادعا می‌کند که حداقل از سپتامبر ۲۰۱۸ تا ماه مه ۲۰۲۲، شرکت اسپیس ایکس به طور معمول از استخدام پناهجویان و پناهندگان خودداری کرده است. این خودداری هم به دلیل وضعیت شهروندی آنها بوده که برخلاف قانون مهاجرت و ملیت است.»

دانمارک لایحه ممنوعیت سوزاندن قرآن را به پارلمان می‌برد

دولت دانمارک  در تلاش برای تنش‌زدایی با کشورهای مسلمان روز جمعه اعلام کرد قانونی را پیشنهاد می‌کند که سوزاندن قرآن را در اماکن عمومی غیرقانونی می‌کند.

دانمارک و سوئد در هفته‌های گذشته شاهد سوزانده شدن نسخه‌های قرآن  یا توهین به آن بودند، حرکتی که خشم کشورهای مسلمان را برانگیخت. 

پیتر هوملگارد، وزیر دادگستری دانمارک در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «دولت قانونی را پیشنهاد خواهد کرد که بر اساس آن برخورد نامناسب با اشیایی که اهمیت بنیادین مذهبی برای اجتماعی مذهبی، ممنوع خواهد شد.»

وی گفت: «بنابراین و مطابق با این پیشنهاد دولت، مثلاً آتش زدن قرآن، انجیل یا تورات در ملاء عام مجازات به دنبال خواهد داشت. 

دولت دانمارک اعتراض برخی احزاب مخالف این کشور را که می‌گویند ممنوعیت سوزاندن قرآن ناقض آزادی بیان است، رد می‌کند.

هوملگارد می‌گوید: «من اساساً معتقدم راه‌های متمدنانه‌تری برای بیان دیدگاه‌ها به جز سوزاندن چیزها وجود دارد.»

ارزیابی اولیه آمریکا: انفجار عمدی باعث سقوط هواپیمای رهبر واگنر شد

یک مقام آمریکایی به آسوشیتدپرس گفت که ارزیابی اطلاعاتی ایالات متحده نشان می‌دهد که یک انفجار عمدی باعث سقوط هواپیمای حامل یوگنی پریگوژن، رهبر مزدوران واگنر شده است.

این مقام آگاه با اشاره به سوابق ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در ساکت کردن منتقدان خود، مدعی شده که «به احتمال زیاد» آقای پریگوژین هدف اصلی یک سوء قصد برنامه‌ریزی شده بوده است. 

پیشتر، پت رایدر، سخنگوی پنتاگون، گزارش های مطبوعاتی مبنی بر این که یک موشک زمین به هوا هواپیما را ساقط کرده است، نادرست خوانده بود.

برگزاری رزمایش مشترک استرالیا و فیلیپین در دریای چین جنوبی

استرالیا و فیلیپین روز جمعه رزمایش دریایی مشترکی را در دریای چین جنوبی برگزار کردند.

چین اخیراً اقدام به استقرار صدها کشتی و نیروی گارد ساحلی، نیروی دریایی و دیگر نیروهای امنیتی خود برای گشت‌زنی و برقراری مواضع نظامی در اطراف جزایر مرجانی و دیگر جزایر در دریای چین جنوبی کرد.

رزمایش دریایی مشترک فیلیپین و استرالیا در یک پایگاه دریایی در فاصله حدودا 240 کیلومتری شرق ناحیه «اسکاربرو شول» برگزار شد. این ناحیه دریایی غنی از منابع شیلات است و چین آنجا را در سال 2012 در پی مناقشه با فیلیپین تصرف کرد.

رزمایش مشترک استرالیا و فیلیپین هم جنبه هوایی و هم دریایی و زمینی داشته و اولین رزمایش بزرگ مشترک دو کشور است که در آن تصرف مجدد یک جزیره تحت کنترل نیروی دشمن فرضی شبیه‌سازی شده است.

به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، حدود 1200 سرباز استرالیایی و 560 تفنگدار دریایی فیلیپینی در چارچوب این رزمایش، حمله به ساحل یک جزیره و ورود با خودروهای تهاجمی آبی-خاکی، فرود آوردن چترباز و تخلیه نیرو با هواپیمای عمود پرواز آمریکایی «اوسپری» به آن را تمرین کردند.

دو جنگنده پیشرفته اف-35 استرالیا پشتیبانی هوایی نزدیک را برای این رزمایش اجرا کردند و کشتی‌های جنگی استرالیایی نیز آب‌های اطراف جزیره را در اختیار گرفتند.

تحویل کمک‌های تسلیحاتی جدید آلمان به اوکراین

آلمان بسته تسلیحاتی جدیدی در اختیار اوکراین قرار داد که بخشی از آن شامل موشک‌های سامانه دفاعی پاتریوت، پهپادهای شناسایی و ده‌ها میلیون گلوله است.

دولت آلمان در تارنمای خود نوشت که خودروهای زرهی رزمی، سامانه دفاعی، توپخانه، تجهیزات مهندسی نظامی و تجهیزات ویژه حفاظتی در این بسته جدید به اوکراین داده شده است.

در بسته جدید «سامانه دفاع موشکی پاتریوت و موشک‌هایش»، هشت سامانه جدید شناسایی پهپاد و ۴۰ پهپاد شناسایی هایدران آر.کیو-۳۵ به اوکراین داده شده است.

این بسته تسلیحاتی همچنین شامل ۳۱ میلیون گلوله سلاح‌های کوچک نیز به اوکراین داده شده است.

مجموع کمک‌های تسلیحاتی و امنیتی آلمان به اوکراین در سال ۲۰۲۲ حدود ۲.۱۷ میلیارد دلار بود و در سال جاری میلادی به ۵.۸۵ میلیارد دلار رسیده است.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین چهارشنبه شب در پیام ویدئویی خود گفت: آلمان باز هم سامانه‌های موشکی دفاع هوایی پاتریوت به اوکراین می‌دهد.

رئیس‌جمهور فرانسه: پوتین آشوب در جهان را تغذیه می‌کند

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در مصاحبه ای مفصل با هفته نامه فرانسوی لو پوینت گفت: «پوتین بر هرج و مرج  و آشوب در دنیا دامن می زند.»ولی در عین حال گفت که هر زمان مفید باشد با او صحبت خواهد کرد.

به گزارش شفقنا، مکرون درباره جنگ روسیه و اوکراین گفت که امیدوار است ضد حمله اوکراین همه را به میز مذاکرات برگرداند.

وی افزود: مذاکرات خوب همان چیزی است که اوکراینی ها می خواهند.

مکرون در ادامه سخنان خود ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه را «ایجاد گسست عمیق  به دلیل بی احترامی به توافقنامه های بین المللی» متهم کرد و افزود: هر زمانی که مفید باشد با او صحبت خواهم کرد حتی اگر «آشوب در جهان را تغذیه کند.»

مقام اسرائیلی: توافق با عربستان احتمالا اوایل سال آینده خواهد بود

یک مقام بلندپایه اسرائیلی با اشاره به اینکه در مذاکرات بین عربستان سعودی و آمریکا پس از سه سفر جیک سالیوان مشاور امنیت ملی این کشور به عربستان، پیشرفت حاصل شده است، گفت: «صحبت ما درباره توافق صلح بین عربستان و اسرائیل در سال آینده و شاید هم آغاز سال آینده است.»

به گزارش خبرگزاری معا، این مقام مسئول همچنین گفت: تمرکز مذاکرات بین عربستان و آمریکا در چارچوب ابزارهایی است که عربستانی‌ها از آمریکایی‌ها به منظور حفاظت از خود در برابر ایران دریافت خواهند کرد. »

وی افزود: عربستانی‌ها از آمریکا می‌خواهند یک ائتلاف دفاعی تشکیل دهد؛ موضوعی که موافقت دو سوم سنای آمریکا را می‌طلبد.

کرملین: صدور دستور قتل پریگوژین توسط پوتین «کاملا دروغ» است

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز جمعه در پاسخ به سوالی در مورد کنایه‌های رهبران غربی مبنی بر این که ولادیمیر پوتین دستور ترور یوگنی پریگوژن را صادر کرده است، گفت: «این کاملا دروغ است.»

آقای پسکوف افزود: «ما باید به این موضوع (سقوط هواپیما) بر اساس واقعیت‌ها رسیدگی کنیم.»