به گزارش اکوایران، ژنرال ارشد ارتش آمریکا روز پنجشنبه با تاکید بر نقش حیاتی منطقه در اولویت‌های امنیت ملی این کشور، گفت که ایالات متحده از خاورمیانه «خارج نخواهد شد».

به نوشته خبرگزاری آناتولی، مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، طی مصاحبه‌ای با تلویزیون المملکه اردن گفت که این منطقه به دلایل زیادی برای ایالات متحده بسیار مهم و بسیار قابل توجه است.

او گفت: «ما دوستی‌ها و شراکت‌های بسیار نزدیکی داریم. و می‌خواهیم مطمئن شویم که منطقه با ثبات باقی می‌ماند. بدیهی است که منطقه منبع اصلی نفت و انرژی برای سایر نقاط جهان است.»

میلی خاطرنشان کرد که روابط دیرینه با خاورمیانه ادامه خواهد داشت.

او گفت: «من نمی‌توانم تصور کنم که ایالات متحده هرگز از خاورمیانه خارج شود. من فکر می‌کنم که ما برای سال‌ها و دهه‌های آینده [به این منطقه] متعهد خواهیم ماند.»

سوریه و عراق

میلی در پاسخ به این سوال که آیا ایالات متحده در حال بررسی افزایش تعداد نیروها در منطقه است یا خیر، گفت که افزایش و کاهش نیروها به «تهدید در هر لحظه از زمان بستگی دارد.»

وی با اشاره به داعش یادآور شد که این گروه تروریستی منهدم شده است اما این جنبش هنوز نمرده است.

میلی گفت: «این ایدئولوژی هنوز نمرده است و برخی از تروریست‌های داعش هنوز در بیابان‌های سوریه و تا حدودی در عراق پرسه می‌زنند و این یک تهدید است.»

وی ادامه داد که نیروهای آمریکایی در هر دو کشور خواهند ماند تا برای شکست پایدار این گروه تلاش کنند.

وی ادامه داد: «هنوز جنگجویان در گروه‌های کوچک در داخل و اطراف سوریه و اطراف عراق حضور دارند... و اگر بخواهیم ناگهان عقب‌نشینی کنیم، آن نیروها می‌توانند خود را بازسازی کنند. بنابراین وضعیت بسیار بسیار بهتر از آنچه که بود است، اما هنوز به سطحی از تعهد نیاز دارد. بنابراین ما مقدار کمی نیرو در سوریه و در عراق داریم.»

میلی در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا پس از نابودی این گروه تروریستی سوریه را ترک خواهد کرد، گفت که این تصمیم بر عهده رئیس جمهور جو بایدن و دولت ایالات متحده خواهد بود.

image (5)

اوکراین

میلی درباره جنگ روسیه در اوکراین گفت که تلاش نیروهای اوکراینی برای پس گرفتن مناطق اشغال شده، در ضد حمله علیه نیروهای روسیه در حال انجام است، اما «خونین» و «کند» بوده است.

او گفت: «راستش را بخواهید خیلی زود است که بگوییم موفقیت آمیز بوده یا شکست خورده است. واضح است که تا به امروز موفقیت‌ها جزئی بوده است. در حال حاضر سرعت انجام تهاجم کمتر از آن چیزی است که برنامه ریزان تصور می‌کردند.»

وی همچنین گفت که تلاش‌ها برای کمک به آموزش خلبانان اف-16 اوکراینی در حال پیشرفت است و افزود که یک برنامه آموزشی تدارک دیده شده است و اوکراینی‌ها به زودی این جت‌های جنگنده را دریافت خواهند کرد.

در همین حال، پنتاگون روز پنجشنبه اعلام کرد که آموزش خلبانان اوکراینی از ماه اکتبر در ایالت آریزونا آمریکا آغاز خواهد شد.