به گزارش اکوایران، یک کارشناس اطلاعاتی در روزنامه تایمز نوشت: حمله روسیه به اوکراین یک «شکست اطلاعاتی» بود.

طبق آنچه در گزارش بیزنس اینسایدر آمده، کالدر والتون یک محقق در دانشکده دولتی کندی دانشگاه هاروارد است.

او گفت که سرویس امنیت فدرال روسیه نتوانسته است به اندازه کافی برای حمله به اوکراین آماده شود.

کالدر والتون، محقق دانشکده دولتی کندی دانشگاه هاروارد و نویسنده کتاب «جاسوسان: جنگ اطلاعاتی حماسی بین شرق و غرب» در روزنامه ساندی تایمز گفت که آژانس اطلاعاتی روسیه در آماده‌سازی برای تهاجم این کشور به اوکراین شکست خورده است. 

والتون گفت که به دلیل تمایل پوتین به اجرای عملیات اطلاعاتی با استبداد رای، به احتمال زیاد اطلاعات دقیقی به او داده نشده است زیرا کارکنان به دنبال تایید دیدگاه‌های رئیس جمهور هستند و از نقد و اصلاح خطاهای وی پرهیز می‌کنند.

والتون می گوید سرویس امنیت فدرال روسیه بیشتر سازمانی جنایتکار است تا سازمانی حرفه‌ای.

او می‌نویسد: «اف‌اس‌بی، که پوتین در سال 1998 اداره می‌کرد، طرح‌های پولشویی گسترده، سیستمی و دولتی را برای ثروتمندسازی شخصی او و الیگارش‌های روسی تسهیل می‌کند.»

بیزنس اینسایدر 1

مردی برجک تانک منهدم‌شده روسی را در نزدیکی روستایی در استان خرسون اوکراین در نوامبر 2022 بررسی می‌کند

تغییر تاکتیک

والتون نوشت، کمپین پوتین برای مداخله در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2016 عملیات قابل توجهی بود، اما کاستی‌های عملیات جاسوسی مسکو در سال گذشته ظاهر شد و افراد به ظاهر عادی به جاسوسی روسیه در بریتانیا، اسلوونی و یونان متهم شدند.

قبل از حمله به اوکراین، پوتین برای انجام کارهای مخفیانه در خارج از کشور به شدت به دیپلمات‌های مخفی متکی بود، اما اخراج بسیاری از آن‌ها رئیس جمهور را مجبور به تغییر برنامه کرد.

مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی سال گذشته تخمین زد که در طول سه ماه اول جنگ، بیش از 450 دیپلمات روسی از سفارتخانه‌های روسیه به این کشور فرستاده شدند.

رئیس‌جمهور روسیه از آن زمان مجبور شد تاکتیک‌های خطرناک‌تری را برای جمع‌آوری اطلاعات خارجی به کار گیرد و از جاسوسان غیررسمی برای انجام این کار استفاده کند.

به گزارش گاردین، اما در طول سال گذشته، حداقل هفت نفر از این ماموران در برزیل، یونان، نروژ، هلند و اسلوونی افشا شده‌اند.

پوتین صرفا یک مامور ساده کا گ ب بود

والتون گفت که پوتین بخش زیادی از گذشته خود در کا گ ب را در درسدن، در دهه 1980 آلمان شرقی گذرانده است و این موضوع جهان‌بینی او را شکل داده است. اما اعتبار اطلاعاتی رئیس جمهور روسیه آن چیزی نیست که ممکن است ادعا کند.

تحقیقات نشریه خبری آلمانی اشپیگل نشان داد که پوتین احتمالا هرگز آن جاسوس نخبه شوروی نبوده است که سال‌ها درباره‌اش تبلیغ شده.

بسیاری از داستان‌ها او را به عنوان شخصیتی قهرمان معرفی کرده‌اند که از جمله اینکه وی به تنهایی از دفاتر کا گ ب در برابر غارت‌گران دفاع می‌کرده و مأموریت‌های فوق‌العاده محرمانه و نجات‌بخش را به سرانجام می‌رسانده.

اما بر اساس گزارش اشپیگل، اکثر کارهای پوتین در واقع محدود به وظایف اداری «پیش پا افتاده» بود.

هورست جملیچ، افسر سابق استاسی که در درسدن کار می کرد، به اشپیگل گفت که پوتین چیزی بیش از یک «مامور ساده» نیست.